عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پوکی استخوان یکی از علل حالت خمیدگی بدن در دوران سالمندی است و غربالگری دقیق می‌تواند، از بروز شکستگی استخوان‌ها جلوگیری کند.

آتنا آقایی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رییس بخش پزشکی هسته‌ای مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج)، افزود: استئوپروز یا پوکی استخوان اصطلاحی برای کاهش تراکم استخوان است که بیشتر در استخوان‌های محوری بدن اتفاق می‌افتد و با توجه به ایجاد شکستگی‌های کوچک ناشی از پوک بودن استخوان، درد ایجاد شود.

وی افزود: این پدیده با افزایش سن می‌تواند، موجب کاهش میزان قد و خمیدگی در افراد سالمند و همچنین باعث شکستگی‌های مکرر و عمده در قسمت سر استخوان لگن شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به دو نوع پوکی استخوان اولیه و ثانویه در افراد جامعه اشاره کرد و افزود: پوکی استخوان اولیه نیز دارای نوع یک و دو است. نوع یک در خانم‌ها پس از یائسگی و نوع دو در سنین بالا در هر دو جنس مرد و زن بروز می‌کند. پوکی استخوان ثانویه نیز به علل مختلف از جمله، مصرف برخی دارو‌ها و بیماری‌ها در خانم و آقایان ایجاد می‌شود.

دکتر آقایی در خصوص نحوه تشخیص پوکی استخوان نیز بیان کرد: سنجش تراکم استخوان توسط دستگاه Bone desnsitimetry به روش dxa در مشخص کردن پوکی استخوان کاربرد دارد، که یک روش بسیار ساده و آسان است و در مدت زمان کوتاه ۱۰ دقیقه تصویربرداری از نواحی لگن، استخوان‌های ران و ستون مهره‌ها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: میزان تابش اشعه مضر دستگاه مذکور بسیار اندک است و خطری برای سلامتی ندارد، بنابراین مردم نباید از تابش اشعه مردم نگرانی داشته باشند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت انجام سنجش تراکم استخوان در زنان و مردان، گفت: زنان از سنین ۵۰ سال به بعد و مردان در سنین بالای ۶۰ سال باید سنجش تراکم استخوان را انجام دهند و در صورتیکه بیماری زمینه‌ای دارند، طبق صلاحدید پزشک معالج باید سنجش تراکم استخوان انجام شود. به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری‌هایی از جمله، بیماری تیرویید، کوشینگ، روماتولوژیک و بیماران مبتلا به سرطان و تحت شیمی درمانی باید، تحت نظر پزشک متخصص خود، با فواصل نزدیک، سریع‌تر تصویربرداری برای آنها انجام شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: اگر غربالگری درست و دقیق انجام شود، می‌توان از بروز شکستگی‌ها جلوگیری کرد و تراکم استخوان افراد را با درمان‌های موجود بهبود ببخشید.

وی اضافه کرد: برای درمان پوکی استخوان علاوه بر مکمل‌های حاوی کلسیم و ویتامین D در موارد شدید می‌توان از دارو‌های تزریقی برای بیماران استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار