هوشمندسازی آبیاری و آبیاری زیر سطحی به عنوان دو راهکار اصلی بحران آب در ایران در کنفرانس هم اندیشی «هوشمندسازی مدیریت آبیاری»مطرح شد.

 رئیس سامانه آبیاری‌های نوین وزارت جهاد در کنفرانس هم اندیشی هوشمندسازی مدیریت آبیاری که امروز در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی قم با حضور بهره برداران، تولیدکنندگان و نخبگان بخش کشاورزی برگزار شد گفت: هوشمندسازی مدیریت آبیاری و ارتقا بهره‌وری مصرف آب در برنامه هفتم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و این همایش بنا به همین هدف در استان قم برگزار شده است.

عباسی با بیان اینکه دو تکنولوژی هوشمندسازی آبیاری و آبیاری زیر سطحی در این همایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت گفت: در سه سال گذشته بیش از ۱۱۰ پایلوت در زمینه هوشمندسازی آبیاری انجام شده که یکی از آنها در مزرعه امینی واقع در جاده رحمت آباد قم بوده است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۵ هزار هکتار آبیاری قطره‌ای زیر سطحی در محصولات مختلف از جمله پسته داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در این جلسه گفت : تغییر کاربری‌ها در بخش کشاورزی تبدیل به تهدید شده است و باید در برخی شهر و روستا‌ها و بخش‌های استان از لحاظ تغییر کاربری قرمز و غیر فعال شود.

حاجی رضا مهم‌ترین علل مشکل آب در کشور را تغیر اقلیم و سدسازی‌ها بیان کرد و گفت: دغدغه تامین کمی و کیفی آب و بحث امنیت غذایی مهم است و برای کشاورزی پایدار باید مراقب میزان آب باقیمانده بود.

وی افزود: علاوه بر بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان ورورد علم و تکنولوژی روز به این حوزه میتواند منابع باقیمانده را مدیریت کند.

برچسب ها: آبیاری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار