بیماری‌های مختلف در مدت زمان شخصی می‌توانند امکان انتقال به افراد سالم را داشته باشند.

در بیشتر عفونت‌های ویروسی، فرد مبتلا به ویروس، پنج تا هفت روز پس از ظاهر شدن علائم، می‌تواند بیماری خود را به دیگران منتقل کند.  

در این گزارش با مدت زمانی که بیماری‌های مختلف می توانند انتقال پیدا کنند، بیشتر آشنا می‌شویم.

سرماخوردگی

سرماخوردگی از بیماری‌هایی است که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، بنابراین مهم است که بدانیم یک فرد مبتلا چند روز می‌تواند منبع عفونت برای افراد سالم باشد. در سرماخوردگی، حداکثر انتشار ویروس‌ها در سه روز اول اتفاق می‌افتد و در روز پنجم کاهش می‌یابد. 

آنفولانزا

آنفولانزا همچنین یک بیماری شایع ویروسی است که معمولا از پاییز تا اوایل بهار شیوع پیدا می‌کند. شدت این بیماری در میان افراد مختلف متفاوت است، اما غالبا به عطسه، سرفه و خستگی منجر می‌شود. سویه‌­های مختلفی از ویروس این بیماری وجود دارد. به گفته دکتر اکاترینا پوپووا احتمال سرایت آنفولانزا از فرد بیسمار به فرد سالم تا هفت روز وجود دارد.

روتاویروس

براثر بیماری‌هایی با علائم تب بالا، استفراغ و اسهال ناشی از عفونت روتاویروس، پاتوژن وارد محیط می‌شود. پاتوژن‌ها عوامل بیماری زایی هستند که به طور کلی به دو دسته زنده و غیر زنده تقسیم می‌شوند. پاتوژن‌ها که میکروارگانیسم هستند، موجب ایجاد بیماری‌های کم خطر مثل سرماخوردگی و یا پر خطر مثل مالاریا و ایدز می‌شوند، البته همه میکروارگانیسم‌ها بیماری زا نیستند. بیماران مبتلا به روتاویروس به طور متوسط ۳ تا ۷ روز اول ابتلا می‌توانند بیماری را منتقل کنند.

سرخجه

سرخجه یک بیماری ویروسی است که سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز نام دارد، زیرا تب بیمار بعد از ۳ روز قطع می‌شود. گاهی ضایعات پوستی آن شبیه سرخک یا مخملک تظاهر پیدا می‌کند.  

دوره نهفتگی این بیماری بین ۱۴ تا ۱۷ روز می‌باشد و می‌تواند تا ۲۱ روز نیز متغیر باشد. دوره سرایت بیماری سرخجه از یک هفته قبل از بروز ضایعات پوستی شروع می‌شود و تا حداقل ۴ روز پس از آن ادامه می‌یابد. سرخجه یک بیماری به شدت مسری است. سرخجه رکورددار مدت دفع پاتوژن است و نوزادانی که مبتلا به سرخجه مادرزادی هستند ممکن است تا ماه‌ها بعد از تولد، ویروس را دفع کنند.

آبله مرغان

آبله‌مرغان یک بیماری هوابرد است که از طریق سرفه و عطسه فرد مبتلا به‌راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. دوره نهفتگی آن، ۱۰ تا ۲۱ روز است و پس از آن، بثورات، ظاهر می‌شوند.   این بیماری از ۱ تا ۲ روز قبل از شروع بثورات، تا زمانی که تمام تاول‌ها پوسته پوسته شوند یعنی معمولاً ۵ تا ۶ روز پس از شروع بثورات در حالت عفونی است و احتمال انتقال دارد.

سرخک

سرخک یک عفونت دوران کودکی است که در اثر نوعی ویروس ایجاد می‌شود. این بیماری تنفسی و به‌شدت واگیردار است. در واقع ۹۰٪ افراد فاقد ایمنی که با بیمار مبتلا به سرخک زندگی می‌کنند این بیماری را از او می‌گیرند. دورهٔ نهفتگی به‌طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش‌ها قابلیت سرایت دارد.

زونا و آبله مرغان هردو توسط یک ویروس ایجاد می‌شوند. پوپووا هشدار داد در لحظه باز شدن حباب‌ها، فرد مبتلا به زونا می‌تواند افرادی که بیمار نبوده و واکسینه نشده‌اند را مبتلا کند.

منبع: Gazeta.Ru

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار