مطالعات محققان نشان می‌دهد که مصرف بیش از دو فنجان قهوه در روز برای قلب و استخوان‌ها خطرناک است.

دوز بی خطر کافئین در روز حداکثر دو فنجان قهوه در روز معادل با ۴۰۰ میلی گرم کافئین است. مصرف بیش از حد ممکن است خطر پوکی استخوان (کاهش تراکم استخوان تا حد شکستگی)، آریتمی و حوادث عروق کرونر را افزایش دهد. 

برای بزرگسالان، مقدار بی ضرر ۴۰۰ میلی گرم کافئین است. این تقریباً معادل دو فنجان قهوه ۲۳۵ میلی لیتری است، اما محتوای کافئین بسته به نوع نوشیدنی متفاوت است. محتویات دقیق روی بسته بندی محصول درج شده است. مصرف بیش از حد کافئین خطر آریتمی را افزایش می‌دهد، اما در دوز‌های کم تا متوسط از حمله قلبی محافظت می‌کند. مصرف زیاد کافئین به خصوص برای افرادی که کلسیم کمی دارند می‌تواند با افزایش خطر پوکی استخوان همراه باشد.

زمانی که کافئین در حد اعتدال مصرف شود، ممکن است به رفع یبوست و کاهش خطر ابتلا به سیروز کمک کند. شواهدی وجود دارد که نوشیدن قهوه (هم بدون کافئین و هم بدون کافئین) یا چای با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. با این حال، داده‌های کافی برای نتیجه گیری نهایی وجود ندارد.

کافئین با استرس یا بی اختیاری ادراری مختلط ارتباطی ندارد و بیشتر مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کافئین تاثیری در ابتلا به سرطان ندارد.

کافئین می‌تواند هم علائم سردرد را هم تسکین داده و هم آن را بدتر کند، بنابراین بستگی به فرد دارد. مصرف کافئین در دوز‌های بالا و فوق العاده بالا می‌تواند منجر به اضطراب، عصبی بودن، بی خوابی، تحریک پذیری و حملات پنیک شود. با این حال، برخی از مطالعات کافئین را با کاهش خطر افسردگی مرتبط می‌دانند. علاوه بر این، ثابت شده است که کافئین در دوز‌های پایین می‌تواند تفکر، حافظه، جهت گیری فضایی و توجه را بهبود بخشد.

منبع: Gazeta.ru

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.