مدیر گروه مستند مرکز هنری رسانه‌ای نهضت، گفت: جشنواره تلویزیونی مستند در حوزه مردمی، سهم بیشتری از سینما حقیقت دارد.

مصطفی موسوی تبار مدیر گروه مستند مرکز هنری رسانه‌ای نهضت به برگزاری هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند، اهمیت آن و همکاری مرکز رسانه‌ای نهضت پرداخت. 

موسوی تبار با اشاره به همکاری مرکز نهضت در برپایی دبیرخانه هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: مثل سال گذشته وظیفه خود دیدیم که از جشنواره تلویزیونی مستند حمایت کنیم و در راستای برگزاری بهتر آن قدم برداریم. دبیرخانه این رویداد در مرکز نهضت واقع شده و ثبت فیلم‌ها نیز انجام شد. همچنین مستندهایی که توسط مرکز مستند نهضت تولید شده و قابلیت حضور در جشنواره تلویزیونی دارد را در این رویداد شرکت دادیم؛ براین اساس، ۴ مجموعه مستند و ۷ فیلم مستند به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی با اشاره به اولویت‌های اصلی این مرکز رسانه ای در تولیدات مستند گفت: یکی از اولویت‌های اصلی مرکز رسانه‌ای نهضت، تولید محصولات رسانه‌ای در موضوعات مذهبی و مناسبتی است و در گام بعدی به جریان‌سازی‌‌های اجتماعی به صورت جدی فکر می‌کنیم. براین اساس، آثار تلویزیونی و مستند ما نیز در همین مسیر تولید می‌شود. 

موسوی تبار درباره هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: این جشنواره تبدیل به یک رویداد مهم شده است؛ به نظرم اگر بخواهیم ۲ جشنواره مهم حوزه مستند را نام ببریم باید به جشنواره سینما حقیقت و جشنواره تلویزیونی مستند اشاره کنم که البته این دو رویداد رویکردهای مختلفی دارند؛ سینما حقیقت نگاه سینمایی دارد و به بخش هنری مستندسازی ارتباط پیدا می‌کند، اما جشنواره تلویزیونی مستند در قالب تلویزیون با رویکرد جذب مخاطبان عمومی فعالیت دارد. بسیاری از آثار حاضر در این جشنواره شاید از نظر هنری پیچیدگی‌های خاصی نداشته باشند اما مخاطب آنها، عمومی و مردم هستند؛ بر همین اساس، دامنه پخش این جشنواره نیز کل ایران هستند. 

وی‌ ادامه داد: بر همین اساس می‌توان گفت شرکت‌کنندگان در جشنواره تلویزیونی مستند، دامنه وسیع‌تری از سینما حقیقت هستند و هنرمندانی از سراسر ایران، حتی روستاها و شهرستان‌ها، آثار مستند خود را ارسال می‌کنند که حتی ممکن است ما را شگفت‌زده کند و برای مردم جذاب باشد. من معتقدم که باید هر دو رویداد را حفظ و کمک کرد تا رویدادی مثل جشنواره تلویزیونی مستند روز به روز شکوفا‌تر و بهتر شود.

او درباره ابعاد همکاری مرکز رسانه‌ای نهضت با رسانه ملی گفت: در چند سال اخیر، همکاری و تعامل بسیار خوبی با رسانه ملی داشته‌ایم و خوشبختانه کارهای مشترک زیادی به سرانجام رسیده است. نگاه ما به جشنواره تلویزیونی مستند دقیقا مثل یکی از کارهای خودمان هست و آن را از آن خودمان می‌دانیم. تمام تلاش و هدف ما در دو سال اخیر این است که جشنواره به بهترین نحو برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه مستند، رابطه تنگاتنگی با تلویزیون دارد، گفت: مستند، بیشتر از آنکه سینمایی باشد، از جنس تلویزیون است. به عبارت دیگر می‌توان گفت مستندها پایه و اساس تلویزیون‌ها را چیده‌اند. از سویی دیگر می‌توان گفت که بهترین بستر برای پخش مستندها نیز تلویزیون است. دقت داشته باشید مستند از نظر درون مایه به گونه‌ای است که امکان تجربه کردن فضاهای مختلف بدون اینکه مخاطبش به آن مناطق و فضاها سفر کنند را فراهم می‌کنند؛ همچنین سینمای مستند جنبه آگاهی بخشی دارد و برای مثال مستندهای سوژه محور، سراغ قصه‌های واقعی می‌روند و مخاطب را با جهانی ناشناخته برایش، درگیر می کنند. همه این ویژگی‌ها، مطلوب رسانه‌ای مثل تلویزیون است و به همین دلیل نمی‌توان هیچ تفکیکی بین تلویزیون و مستند قائل شد و جایگاه اصلی مستندها تلویزیون است.

موسوی تبار خاطرنشان کرد: جشنواره تلویزیونی مستند راه بسیار خوبی برای حضور مستندسازان در تلویزیون و نمایش آثارشان است؛ در هفت دوره گذشته شاهد حضور مستندسازانی در این رویداد هستیم که پیش تر هیچ بستری برای نمایش آثارشان نداشتند و چه بسا در دورافتاده ترین نقاط کشور زندگی می‌کردند، اما تلویزیون به آنها این کمک را کرده تا فیلمشان به صورت گسترده پخش شود.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار