مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون ۳۸ محفل انس با قرآن در استان برگزار شده که ۱۰ محفل در زابل، هشت محفل در زاهدان و تعدادی در ایرانشهر برگزار شده است.

حجت‌الاسلام محسن اشرفیان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه از ابتدای امسال  تاکنون هشت وقف جدید در سیستان و بلوچستان داشتیم که برخی از واقفان نیز اهل سنت بودند گفت:  ۶۰۰ هزار موقوفه در سطح استان داریم و بیشترین نیت وقف برای مسجد در استان است.

وی گفت: در هفته وقف، برنامه زنگ وقف و انشای وقف را در نظر گرفتیم که توسط دانش‌آموزان برگزار می‌شود و از کسی که بهترین انشا در رابطه با این موضوع را بنویسد، تجلیل خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان در ادامه با تاکید بر اینکه ضروری است تا در بحث وقف از دانش‌آموزان بی‌بضاعت حمایت بیشتری شود، افزود: ۲۵۰ بسته مهر تحصیلی در بین جامعه مخاطب در استان توزیع شده که ارزش هر بسته بالغ بر یک میلیون تومان است.

وی در رابطه با ویژه برنامه‌های فرهنگی، طرح‌های اشتغالزایی و غیره برای زائرسرای امام رضا (ع) گفت: حضور علمای پاکستانی در جوار شهید گمنام در زائرسرای امام رضا (ع) به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) بسیار تأثیرگذار و مورد استقبال بود، همچنین در ایام اربعین نیز بالغ بر ۱۱۰ نفر خادم در زائرسرای امام رضا (ع) اعم از خادمان مرد و زن اهل سنت و اهل تشیع به زائران خدمت می‌کردند.

اشرفیان بیان کرد: موکبی از علمای اهل تسنن در این زائرسرا برپاشده بود که به زائران خدمت می‌کردند.

حجت‌الاسلام اشرفیان تصریح کرد: برنامه‌های آرامش بهاری، ضیافت الهی در مبارک رمضان، نشاط معنوی، یاس نبوی، بصیرت عاشورایی، ولایت علوی، اکرام دین نبوی ویژه برنامه‌های است که با حضور مبلغان در توسعه فرهنگ وقف در ایام مناسبتی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در اجرای نیت موقوفات در ماه محرم صفر، میزبانی از ۱۵۰ هزار نفر از زائران اربعین را داشتیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان افزود: در بحث قرآنی تاکنون ۳۸ محفل انس با قرآن در استان برگزار شده که ۱۰ محفل در زابل، هشت محفل در زاهدان و تعدادی در ایرانشهر برگزار شده است.

وی گفت: مسابقات قرآنی اوقاف در سیستان و بلوچستان با حضور ۴۲۳ نفر از اهل سنت و اهل تشیع برگزار شد که ۵۰ نفر به مسابقات کشوری راه پیدا کردند و ۳۰ نفر در سطح کشور مقام آوردند.

وی با اشاره به اینکه مسئله وقف خودش محور وحدت است، چرا که همه ادیان و مذاهب به مقوله وقف معتقد هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: افراد و مراکزی برای مشاوره وقف نیز هستند که به واقفان برای اینکه در چه زمینه‌ای وقف کنند، مشاوره می‌دهند، همچنین وقف مشارکتی نیز اقدام خوبی است که هنوز در استان سیستان و بلوچستان فرهنگ‌سازی نشده و لازم است در این زمینه تبلیغ شود.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان گفت: اولویت سازمان اشتغالزایی از محل موقوفات است و در سیستان و بلوچستان برای نخستین‌بار به این موضوع ورود کردیم.

وی  اظهار کرد: وقف یکی از ارزش‌ها و سنت‌های حسنه دین مبین اسلام اس، ت تجلی نوع‌دوستی بوده و در تقویت دین مبین اسلام تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه یکی از آثار وقف افزایش کارآفرینی و اشتغال است، گفت: گسترش علم، تکریم اهل بیت، تقویت مساجد، گرایش به معنویت در جامعه، فقرزدایی و شکوفایی اقتصادی از برخی آثار دیگر سنت وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان افزود: هفته وقف از سی‌ویکم شهریور آغاز می‌شود و به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان از سی‌ام شهریور در سطح استان برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه جمعه، سی‌ام شهریور با عنوان وقف، جبهه مقاومت، ترویج فرهنگ ایثار نام‌گذاری شده است، گفت: شنبه، سی‌ویکم شهریور با عنوان وقف قرآن، سنت نبوی سیره ائمه معصومین، یکشنبه، یکم مهر با عنوان وقف، اقتصاد پایدار، رشد و تولید (که با ویژه برنامه‌های مختلفی از جمله افتتاح چند طرح اشتغال‌زایی برنامه‌ریزی شده، نام‌گذاری شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان افزود: همچنین دوشنبه، دوم مهر با عنوان وقف، اخلاق و معنویت، تکریم واقفان و خیران در قالب همایش یاوران وقف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سه‌شنبه، سوم مهر با عنوان وقف، حمایت از خانواده، اشتغالزایی، ترویج سبک زندگی اسلامی نام‌گذاری شده است، گفت: چهارشنبه با عنوان سلامت جامعه حمایت از دانش‌بنیان‌ها و پنجشنبه با عنوان وقف، امام‌زادگان، گردشگری مذهبی، ترویج فرهنگ زیارت نام‌گذاری شده است.

حجت‌الاسلام اشرفیان تصریح کرد: سه استخر پرورش ماهی در بقعه بی بی دوست و چهار گلخانه در زیارت واصلان و همچنین کارگاه‌های خیاطی و نانوایی در زاهدان راه‌اندازی شده است که سوم مهر با حضور قائم مقام سازمان افتتاح خواهند شد.

وی یادآور شد: با اجرای این طرح‌ها برای ۱۵۰ نفر اشتغالزایی شده و اولویت سازمان نیز اشتغال‌زایی از محل موقوفات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این مجموعه در بحث اشتغالزایی در بقاع متبرکه برای نخستین‌بار ورود کرده است، افزود: ویژه برنامه‌ای که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در سال‌جاری داشته راه اندازی مراکز افق در بقاع سطح استان است که هدف از راه‌اندازی این مراکز، تبدیل بقاع به قطب فرهنگی با اجرای ویژه برنامه‌های آموزشی، فرهنگی در زمینه‌های خانواده، ازدواج، فرزندآوری، کمک به خانواده‌های زندانی برای آزادسازی، نیازمندان در جوار بقاع از محل درآمد بقاع متبرکه برای اجرای این ویژه برنامه‌هاست.

وی ادامه داد: در سال‌جاری ۴۵۰ مبلغ روحانی از محل اجرای نیت موقوفات با هدف ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف و اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی مذهبی در مناسبت‌های ابتدای سال اعزام شده‌اند.

برچسب ها: اوقاف ، هفته وقف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار