معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال استان اردبیل موفق شد به هدف تولید ۵۷۰ هزار تن گندم دست یابد.

غفور آقایی، از وضعیت مطلوب برداشت گندم در استان خبر داد و گفت: با وجود خشکسالی پارسال و کاهش ذخایر بذر کشاورزان، استان اردبیل موفق شده به هدف تولید ۵۷۰ هزار تن گندم دست یابد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: سطح زیر کشت گندم آبی در استان ۶۰ هزار هکتار و دیم ۲۲۹ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است و تاکنون ۳۶۹ هزار و ۴۵۰ تن گندم به ارزش ۶۲۹۹ میلیارد تومان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شده است و ۵۴۲۲ میلیارد تومان از این مبلغ به کشاورزان پرداخت شده و مابقی مطالبات نیز در روز‌های آینده پرداخت می‌شود.
او همچنین در مورد ادامه خرید تضمینی گندم گفت: در برخی شهرستان‌های سردسیر، مراکز خرید همچنان فعال هستند و در صورت نیاز، مدت زمان خرید تمدید خواهد شد تا آخرین دانه گندم از کشاورزان خریداری شود.
آقایی افزود: خشکسالی پارسال باعث کاهش تولید بذر گندم در استان شده بود و به همین دلیل، کشاورزان با کمبود بذر مواجه بودند و با این حال، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید بذر به بیش از ۲۰ هزار تن رسید.
او از بهبود کیفیت گندم تولیدی در سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس آزمایش‌های انجام شده، گندم‌های تولیدی استان از نظر نانوایی و شیمیایی، استاندارد‌های لازم را دارا هستند.
آقایی افزود: با وجود برخی مشکلات کیفی در برخی شهرستان‌ها به دلیل عدم مدیریت صحیح و عدم مبارزه با علف‌های هرز، اما به‌طورکلی کیفیت گندم‌های تولیدی در استان اردبیل نسبت به سال‌های گذشته بهبودیافته است. 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در ادامه به اقدامات حمایتی دولت برای افزایش تولید گندم در استان اشاره کرد و گفت: تأمین ۲۰ هزار تن بذر موردنیاز کشاورزان و همچنین تأمین ۸۰ درصد از نیاز استان به کود‌های ازته، فسفات و پتاسه در اراضی دیم، از جمله اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان است و این اقدامات به‌منظور افزایش تولید گندم و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.