رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، سطح تولید محصولات پاییزه در استان که شامل محصولاتی راهبردی همچون گندم، جو و کلزا است، حداقل ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

محمد رضا حاجی رضا گفت: در راستای انجام تعهد‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای تامین امنیت غذایی، نیازمند ارتقا بهره‌وری و افزایش سطح تولید محصولات مورد نیاز مردم هستیم و به همین منظور هدفگذاری کردیم که میزان تولید محصولات کشاورزی استان را در بخش‌های مختلف به بیش از ۹۳۰ هزار تُن برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: این رویکرد با استفاده از ظرفیت جمعیت آماری بیش از ۱۵ هزار نفری بهره‌برداران بخش کشاورزی استان قابل تحقق است و ما در سال‌های گذشته برنامه‌های خود را با بسترسازی‌های لازم همچون تامین به‌موقع نهاده‌ها، استفاده از بذر‌های اصلاح شده و تدارک کود مورد نیاز کشاورزان، عملیاتی کردیم.

او ادامه داد: علاوه بر اینها ضریب نفوذ دانش طی سال‌های اخیر در کشاورزی قم افزایش قابل توجهی یافته و تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول فعالیت در این حوزه هستند که استفاده از نتایج تحقیقات آنها در کشاورزی استان موجب افزایش سطح تولید محصولات شده‌است.

گفتنی است امسال ۲۸ هزار هکتار از مزارع قم در جریان کشت پاییزه به زیر کشت غلات گندم و جو می‌رود.

علاوه بر گندم و جو، در کشت پاییزه امسال، ۲ هزار هکتار دانه روغنی کلزا برای کمک به تامین و تولید روغن خوراکی مورد نیاز مردم و ۷۰۰ هکتار قصیل جو و ۵۰۰ هکتار نیز گیاه تریتیکاله برای کمک به تامین علوفه مورد نیاز دامداران در قم کشت می‌شود.

بخش کشاورزی قم در زمینه‌های مختلف در سطح کشور دارای جایگاه مطلوبی است که از جمله آن می‌توان به رتبه ششم در تولید گوشت ماهیان خاویاری، رتبه هفتم تولید خاویار پرورشی، رتبه دهم ماهیان زینتی، رتبه سوم در تولید مرغ تخم‌گذار و تخم مرغ، رتبه سوم تولید توت و رتبه‌های ملی دیگر در تولید سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد.

این بخش ۶ درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار