معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به برنامه الگوی کشت، امسال ۲۸ هزار هکتار از مزارع قم در جریان کشت پاییزه به زیر کشت غلات گندم و جو می‌رود.

 کاظم سعادت خاتونی روز یکشنبه در حاشیه گردهمایی کشت پاییزه قم گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای کشت پاییزه استان به بهترین نحو ممکن انجام شده‌است و ما با همکاری کشاورزان آماده تولید محصولات راهبردی همچون گندم و جو در ماه‌های پیش‌رو هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: در خصوص تامین ادوات و نهاده‌ها و همچنین تقسیم مسئولیت‌ها نیز اقدام‌های لازم صورت پذیرفته‌است و امیدواریم امسال در کشت پاییزه استان قم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

او ادامه داد: علاوه بر گندم و جو، در کشت پاییزه امسال، ۲ هزار هکتار دانه روغنی کلزا برای کمک به تامین و تولید روغن خوراکی مورد نیاز مردم و ۷۰۰ هکتار قصیل جو و ۵۰۰ هکتار نیز گیاه تریتیکاله برای کمک به تامین علوفه مورد نیاز دامداران در قم کشت می‌شود.

گفتنی است بخش کشاورزی قم در زمینه‌های مختلف در سطح کشور دارای جایگاه مطلوبی است که از جمله آن می‌توان به رتبه ششم در تولید گوشت ماهیان خاویاری، رتبه هفتم تولید خاویار پرورشی، رتبه دهم ماهیان زینتی، رتبه سوم در تولید مرغ تخم‌گذار و تخم مرغ، رتبه سوم تولید توت و رتبه‌های ملی دیگر در تولید سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد.

بخش کشاورزی ۶ درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار