پژوهش جدید نشان می‌دهد که تفسیر عکس‌های رادیولوژی قفسه سینه با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به تشخیص سرطان‌ ریه پیش از بروز علائم کمک کند.

پژوهش جدید ارائه شده در کنفرانس جهانی سرطان ریه ۲۰۲۴ (IASLC) در شهر سن دیگو نشان می‌دهد که تفسیر عکس‌های رادیولوژی قفسه سینه با استفاده از ابزار جدید هوش مصنوعی می‌تواند ندول‌های ریوی مستعد تبدیل به انواع سرطان‌های ریه را پیش از بروز علائم تشخیص دهد.

به گزارش وبگاه خبری یاهو فایننس، بر اساس این مطالعه که در مرکز پیشرفته سرطان بیمارستان پراپوکلائو در بانکوک صورت گرفته است، به طور متوسط تأخیر تشخیصی نزدیک به سه سال از اولین عکس غیرطبیعی قفسه سینه تا شناسایی علائم سرطان وجود دارد و می‌توان از الگوریتم «Qure.ai»، به نام «qXR»، برای تشخیص ندول‌های سرطانی استفاده کرد.

پاساکورن وانچایجیرابون، محقق ارشد این پژوهش گفت: «این مطالعه که در کنفرانس جهانی سرطان ریه ارائه شد، نمایی از ظرفیت قابل توجه تحلیل عکس قفسه سینه با کمک هوش مصنوعی در تحول تشخیص زودهنگام سرطان و کاهش میزان تشخیص‌های از دست رفته این بیماری را نشان می‌دهد.»

او افزود: «در اکثر بیمارستان‌های دولتی تایلند، عکس‌های قفسه سینه توسط متخصصانی غیر از رادیولوژیست‌ها تفسیر می‌شوند. با استفاده از هوش مصنوعی تخصصی برای خواندن تمام موارد، می‌توانیم از پزشکان در تشخیص ندول‌های پرخطر تصادفی که ممکن است منجر به سرطان ریه شوند، حمایت کنیم.»

محققان با استفاده از ابزار مذکور، پایگاه داده تصاویر اشعه ایکس قفسه سینه بیماران تازه تشخیص داده شده سرطان ریه را در طول یک دوره سالانه ارزیابی کردند. در فرایند ارزیابی، موارد تشخیص از دست‌رفته به عنوان مؤلفه‌ای تعریف شد که در گزارش اصلی شش ماه قبل از تشخیص قطعی سرطان ریه، تشخیص داده نشده بود.

محققان در جریان پژوهش خود دریافتند که ۱۸ درصد از موارد بیماران در یک دوره متوسط نزدیک به سه سال، تشخیص سرطان ریه از دست‌ رفته داشتند. نیمی از تمام موارد، عکس‌برداری قفسه سینه را برای علائم غیرتنفسی به عنوان بخشی از چکاپ سلامتی انجام داده بودند.

بهارگاوا ردی، مدیر ارشد تجاری بخش انکولوژی در شرکت «Qure.ai» گفت: «این یک نمونه هیجان‌انگیز از شواهدی است که ظرفیت تحول‌آفرین هوش مصنوعی در مبارزه با سرطان ریه را نشان می‌دهد. استفاده از هوش مصنوعی در عکس‌های قفسه سینه با غربالگری فعال بیماران برای خطر سرطان ریه، شبکه را گسترده‌تر می‌کند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار