محققی برجسته به نام ساشا لوچیونی هشدار می‌دهد که هوش مصنوعی مولد ۳۰ برابر بیشتر از یک موتور جستجوی سنتی انرژی مصرف می‌کند.

محققی برجسته به نام «ساشا لوچیونی» (Sasha Luccioni) که تاکنون فعالیت‌های مختلفی برای آگاه‌سازی مردم درباره تأثیرات زیست‌محیطی هوش مصنوعی انجام داده است و در استارتاپ Hugging Face نیز حضور دارد، هشدار می‌دهد که هوش مصنوعی مولد ۳۰ برابر بیشتر از یک موتور جستجوی سنتی انرژی مصرف می‌کند. به گفته او استفاده بی‌رویه از ابزار‌های هوش مصنوعی مولد باعث تسریع بحران اقلیم می‌شود.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ساشا لوچیونی در حاشیه کنفرانس هوش مصنوعی ALL IN در مونترال کانادا درباره خطرات هوش مصنوعی بر محیط‌زیست صحبت کرد؛ او ضمن ابراز تأسف گفت: «به نظر من استفاده از هوش مصنوعی مولد به‌عنوان یک جستجوگر اینترنت ناامیدکننده است.» به گفته لوچیونی لازم است «به مردم توضیح دهیم که هوش مصنوعی مولد چه کار‌هایی را می‌تواند انجام دهد و چه چیز‌هایی نمی‌تواند و به چه قیمتی».

گفتنی است که این دانشمند کامپیوتر کانادایی توسط مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تأثیرگذار در دنیای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ نیز شناخته شده است.

تأثیرات هوش مصنوعی مولد بر بحران اقلیم

مدل‌های زبانی که ابزار‌های هوش مصنوعی مولد برپایه آنها توسعه یافته‌اند، نیازمند منابع محاسباتی عظیمی برای آموزش با میلیارد‌ها داده و سرور‌های قدرتمند هستند. هر درخواست کاربر از این ابزار‌ها نیز میزان مشخصی انرژی مصرف می‌کند.

ساشا لوچیونی توضیح می‌دهد که ابزار‌های هوش مصنوعی نباید صرف استخراج ساده اطلاعات، مانند یافتن پایتخت یک کشور شود؛ این اطلاعات را یک موتور جستجو ساده نیز می‌تواند انجام دهد. او می‌گوید: «ما درحال تسریع بحران اقلیم هستیم.»

تأثیر هوش مصنوعی بر بحران آب‌وهوا

لوچیونی در سال ۲۰۲۰ به ایجاد ابزاری به نام CodeCarbon برای توسعه‌دهندگان کمک کرد تا ردپای کربن حین اجرای یک قطعه کد را نشان دهد. این ابزار از آن زمان تاکنون بیش از یک میلیون بار دانلود شده است. دو سال بعد، او پژوهشی برای محاسبه کربن تولیدشده توسط یک مدل زبانی بزرگ منتشر کرد. این مطالعه تخمین زد که BLOOM که در آن زمان بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی چندزبانه جهان بود، در طول چرخه عمر خود بیش از ۵۰ تُن کربن‎‌دی‌اکسید تولید کرده بود. این مقدار تقریباً معادل ۸۰ بار پرواز از لندن به نیویورک است.

او اکنون می‌خواهد این کار را روی مدل‌های تجاری گوگل و OpenAI انجام دهد. البته به نظر می‌رسد این دو شرکت تمایلی به انجام چنین کاری ندارند.

اگرچه مایکروسافت و گوگل متعهد شده‌اند تا پایان دهه جاری میلادی به کربن خنثی دست یابند، اما این غول‌های فناوری شاهد افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۳ به دلیل هوش مصنوعی بودند: ۴۸ درصد برای گوگل در مقایسه با سال ۲۰۱۹ و ۲۹ درصد برای مایکروسافت نسبت به سال ۲۰۲۰.

منبع: دیجیاتو 

برچسب ها: هوش مصنوعی ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار