۴۰ نقال و شاهنامه خوان طی دو روز در جشنواره منطقه‌ای حماسه خوانی در شهرستان لردگان باهم به رقابت می پردازند.

شهرام فجری معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان از ۲۵ شهریورماه در این شهرستان آغاز می‌شود، گفت: در دو روز برگزاری این جشنواره، ۴۰ نقال و شاهنامه‌خوان به اجرای برنامه می‌پردازند.

وی افزود: از مجموع ۱۹۰ اثر رسیده به جشنواره حماسه‌خوانی لردگان، ۴۰ اثر برای حضور در مرحله نهایی این جشنواره برگزیده شدند تا در ۲ روز اجرای زنده با یکدیگر رقابت کرده و برترین‌ها با نظر هیات داوران انتخاب شوند.

فرجی با عنوان اینکه نزدیک به ۹۰ درصد آثار ارسال شده به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان مربوط به بخش نقالی است، اضافه کرد: رقابت‌های این بخش هنری با اجرای ۲۶ نقال در چهار رده سنی زیر ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۶ سال، ۱۷ تا ۲۴ سال و رده سنی بالای ۲۵ سال برگزار می‌شود.

وی به برگزاری بخش شاهنامه‌خوانی جشنواره سیزدهم در ۲ رده سنی زیر ۲۵ سال و بالای ۲۵ سال اشاره کرد و بیان داشت: در این بخش نیز ۱۴ شاهنامه‌خوان، قسمت‌هایی از شاهکار ادبی حکیم توس را روایت می‌کنند.

فرجی گفت: این جشنواره هنری فرهنگی از صبح یکشنبه ۲۵ شهریور با برپای آیین آغازین در فرهنگسرای لردگان وارد مرحله اجرای نهایی می‌شود و برگزیدگان در آیین پایانی که شامگاه ۲۶ شهریورماه در همین مکان برگزار خواهد شد، معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان با همکاری قرارگاه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شهید آوینی در بخش‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی و با گستره جغرافیایی اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، هرمزگان و همدان برگزار خواهد شد.

فرجی ادامه داد: جریان سازی هنری در راستای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، تقویت وحدت و بنیان‌های فرهنگی مشترک میان تیره‌ها و اقوام زاگرس نشین، توجه به ادبیات روایی و بازآفرینی شیوه‌های سنتی شاهنامه‌خوانی و نقالی، زمینه‌سازی برای ورود و ترغیب هنرمندان جوان و نوجوان به عرصه هنر نقالی، برجسته‌سازی زیبایی‌های هنر نقالی و شاهنامه‌خوانی در راستای همگانی شدن این هنر ایرانی و تثبیت جایگاه چهارمحال و بختیاری میان سایر مناطق زاگرس نشین در موضوع توجه به حماسه‌خوانی از جمله اهداف برپایی این جشنواره هنری فرهنگی به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار