معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: قانون با شرایطی ویژه به خانواده‌ها اجازه می‌دهد که سرپرستی کودکان بی‌سرپرست را به‌عهده بگیرند.

مهری سادات موسوی معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست را خانواده‌هایی می‌توانند به سرپرستی بپذیرند که شرایط قانونی لازم را مطابق با قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست داشته باشند.

شرایط عمومی خانواده‌ها برای پذیرش سرپرستی

او ادامه داد:  اولویت با زوج‌هایی است که حداقل ۵ سال از ازدواج آنها گذشته باشد و فرزندی نداشته باشند. زوج‌هایی که فرزند دارند نیز در صورتی که شرایط مالی و اخلاقی مناسبی داشته باشند، می‌توانند سرپرستی کودک را بپذیرند. زنان بدون همسر بالای ۳۰ سال نیز می‌توانند سرپرستی کودکان دختر را قبول کنند.سرپرست‌ها باید از سلامت جسمانی و روانی برخوردار باشند و توانایی تأمین رفاه کودک را داشته باشند.

موسوی تصریح کرد: سرپرستان نباید سابقه کیفری مؤثر داشته باشند. خانواده‌ها باید توانایی مالی کافی برای تأمین نیاز‌های کودک را داشته باشند. سرپرستان متعهد به تأمین تحصیل، تربیت، و نگهداری کودک به‌نحو مطلوب هستند.

او گفت: خانواده‌ها باید درخواست رسمی خود را به سازمان بهزیستی ارائه دهند. سازمان بهزیستی وضعیت مالی، اخلاقی، و سلامت متقاضیان را بررسی می‌کند. پس از تأیید صلاحیت توسط بهزیستی، دادگاه خانواده حکم سرپرستی را صادر می‌کند. با صدور حکم سرپرستی، شناسنامه جدید برای کودک با نام سرپرستان صادر می‌شود.

موسوی بیان کرد: این قوانین به‌منظور تضمین رفاه و آینده بهتر برای کودکان بی‌سرپرست طراحی شده‌اند تا در محیطی امن و سالم بزرگ شوند.

خبرنگار:عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار