رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت:دانشگاه فرهنگیان و مرکز توانمندسازی معلمان، آموزش هوش مصنوعی به معلمان را آغاز کرده‌اند.

علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه صف اول با بیان این که  تاکنون حدود ۹۰ درصد از کتب درسی در کشور توزیع شده‌ است؛ گفت:  امسال حدود ۱۵۶ میلیون جلد کتاب درسی چاپ شده است؛ از امروز نیز چاپ سپاری کتب درسی سال تحصیلی آینده نیز آغاز شده است.

وی با بیان این که محتوای کتب درسی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ امکان تغییر را به صورت کلی ندارد؛ افزود: کتب درسی اصلاحات جزئی می‌شوند اما به طور گسترده اصلاحاتی صورت نگرفته است.

رئیس سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش با بیان این که حدود ۵۰ کتاب درسی در مقطع ابتدایی و حدود ۲۰۰ کتاب درسی در مقطع متوسطه اول و دوم وجود دارد؛ گفت: سازمان پژوهش نمی‌تواند به طور همزمان کتب درسی را بازبینی و اصلاح کند بر همین اساس از پایه اول کتب درسی تغییر می‌کند.

لطیفی افزود: امسال عمده کار سازمان روی ۴ یا ۵ کتاب نونگاشت بوده که اجرای آزمایشی می‌شود؛ سه کتاب کار و فناوری برای پایه‌های ششم و هفتم و هشتم، دو کتاب دینی برای پایه‌های هفتم و هشتم و دو کتاب آموزش خط تحریری برای پایه چهارم و پنجم ابتدایی؛ البته اجرای آزمایشی در بعضی از مدارس و در بعضی از استان‌ها را داریم تا بعد از بازخوردگیری بتوانیم اجرای سراسری آن را انجام دهیم.

او با بیان این که پیش بینی می‌شود تغییرات کتب تمام مقاطع تحصیلی حدود ده سال طول بکشد؛ ادامه داد: در این بازه ده سال به صورت دوره‌ای کتب درسی نیز تغییر می‌کند.

لطیفی با بیان این که طبق سند تحول بنیادین باید مدارس را به محور برنامه درسی ببریم افزود: یکی از مطالبات سند تحول بنیادین از ما این است که معلمان نباید صرفا کتاب محور باشند و به سمت بسته‌های یادگیری پیش بروند.

او با بیان این که بخشی از محتوای کتب درس در زندگی مناسب نیست؛ تصریح کرد: امروزه متخصصان اقداماتی را برای تناسب محتوای کتب درسی و زندگی انجام می‌دهند. برخی از محتوای کتب درسی که بیشتر در متوسطه دوم دیده می‌شود برای ورود به دانشگاه است در همین راستا ما به دنبال این هستیم تا کاربرد برخی از دروس را به دانش‌آموزان توضیح دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که تخصیص اعتبارات در جلوه‌های بصری و تصویرسازی بسیار مهم است؛ تصریح کرد: محدوده زمانی و کمبود بودجه مهم‌ترین مشکل در تصویر سازی است؛ در بخش درست نویسی نیز ما از فرهنگستان لغت و ویراستاران متخصص استفاده می‌کنیم.

وی افزود: در پایه‌های مختلف به صورت تلفیقی از دوره ابتدایی و در کتاب‌های علوم تجربی و مطالعات اجتماعی به موضوع محیط زیست پرداخته شده است. همچنین در زمینه آموزش مهارت‌ها خصوصا مهارت‌های حوزه فناوری به روزرسانی برای کتاب کار و فناوری انجام می‌شود. همچنین آموزش‌های کدنویسی در سطح پایه و مطالب مربوط به هوش مصنوعی و مهارت‌ها برای راه اندازی کسب و کارها، کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید نیز ظرفیت‌های خوبی است که در کتاب‌های فعلی موجود است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانشگاه فرهنگیان و مرکز توانمندسازی معلمان در قالب پروژه‌ای آموزش هوش مصنوعی به معلمان را در تابستان آغاز کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار