رئیس مرکز راهبری ستاد‌های ویژه توسعه اقتصاد دانش­‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از فروش ۱۵۶ میلیارد تومانی محصولات ایران‌ساخت در نمایشگاه این محصولات خبر داد.

صادق توسلی‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای برگزاری دوازدهمین نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته ایران‌ساخت افزود: این نمایشگاه ۲۳ تا ۲۶ آذرماه سال جاری و همزمان با بیست و چهارمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار وزارت علوم تحقیقات و فناوری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را حمایت از بازارسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در این حوزه و با رویکرد توسعه بازار شرکت‌ها به بخش‌های صنعتی در حوزه تست و آزمون پیشرفته عنوان کرد.

رئیس مرکز راهبری ستاد‌های ویژه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی تصریح کرد: در دوره یازدهم نمایشگاه که دی‌ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد؛ حدود ۳۷۰ شرکت، بیش از ۹ هزار مدل محصول را عرضه کردند که تاکنون منجر به فروش حدود ۱۵۶ میلیارد تومانی محصولات در نمایشگاه شده است.

توسلی زاده، همچنین «توسعه بازار در کنار توسعه فناوری و رشد شرکتها» را از جمله اهداف اصلی برنامه ایران ساخت خواند و ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه به بازخورد‌هایی که از شرکت‌های حاضر در این رویداد و همچنین خریداران دریافت کردیم مانند درخواست کاهش قیمت تجهیزات عرضه شده توسط شرکت به علت توسعه فناوری و بهبود فرآیند‌های تولید و یا خرید تجهیزات با فناوری بالا بدون حمایت معاونت توسط خریداران نشان می‌دهد که تا حد قابل قبولی حمایت‌های معاونت منجر به بلوغ شرکت‌های حاضر در نمایشگاه شده است.

۱۴ بخش موضوعی نمایشگاه ایران‌ساخت

قائم مقام رییس نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته ایران‌ساخت در ادامه گفت: دوره دوازدهم نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته ایران‌ساخت در ۱۴ بخش موضوعی نفت و پتروشیمی، الکترونیک و نرم‌افزار و شبیه سازها، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالوژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، خدمات سکوبندی، خدمات کالیبراسیون و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدارس برگزار می‌شود.

توسلی زاده درخصوص تفاوت این دوره از نمایشگاه با دوره‌های قبلی بیان کرد: در این دوره شرکت‌ها علاوه بر تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی امکان عرضه محصولات با قابلیت استفاده در تست و آزمون‌های بخش‌های مختلف صنعتی را نیز خواهند داشت.

وی بااشاره به شرایط حضور محصولات و شرکت‌ها در دوره دوازدهم این نمایشگاه بیان کرد: حضور قطعی ثبت‌نام کنندگان در نمایشگاه پس از تأیید فنی محصولات آنها و محرز شدن نقش آنان در بومی‌سازی و دستیابی به فناوری ساخت و یا تولید محصولات امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته توسلی زاده، محصولات با در نظر گرفتن شرایط دانش‌بنیانی و دو سنجه سطح فناوری ذاتی و میزان بومی‌سازی، ارزیابی و سطح‌بندی می‌شوند و شرکت‌ها می‌توانند دستورالعمل ارزیابی فنی محصولات را در سایت نمایشگاه مشاهده کنند.

حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی

رئیس مرکز راهبری ستاد‌های ویژه توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ضمن در ادامه با اشاره به حمایت‌های از این نمایشگاه خاطرنشان کرد: همانند سال گذشته برای محصولات سطح اول تا سوم شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور دارند، به ترتیب ۴۰، ۲۵ و ۱۰ درصد از قیمت محصولات خریداری‌شده توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی را بر اساس آیین‌نامه سطح‌بندی، به‌عنوان یارانه پرداخت خواهد شد.

توسلی زاده، افزود: در راستای حمایت از ارتقاء کیفی محصولات عرضه شده در نمایشگاه، پنج درصد حمایت بیشتر به محصولاتی که موفق به دریافت گواهی‌نامه‌های CE، انطباق با محصول، انطباق با استاندارد و طراحی صنعتی شده اند، تعلق خواهد گرفت.

ثبت نام شرکت و ثبت محصول در نمایشگاه

توسلی‌زاده، ضمن اشاره به آغاز فرآیند مربوط به ثبت‌نام شرکت و ثبت محصول در سایت نمایشگاه، گفت: برای هماهنگی بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور و ایجاد فرصت کافی برای بررسی محصولات، فرآیند صدور پیش‌فاکتور توسط شرکت‌ها پیش از برگزاری نمایشگاه آغاز خواهد شد؛ بدیهی است فرآیند انعقاد قرارداد و قطعی کردن خرید‌ها پس از برگزاری نمایشگاه خواهد بود.

قائم مقام رئیس نمایشگاه ایران ساخت گفت: به‌منظور رونق هرچه بیشتر بازار شرکت‌های عرضه‌کننده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و ایجاد یک بستر دائمی برای همرسانی عرضه و تقاضا، تسهیلات لیزینگ به خریداران بخش خصوصی در نظر گرفته شده است و در این دوره از نمایشگاه بیش از یک صندوق به عنوان کارگزار مالی و حقوقی جهت انعقاد قرارداد‌های نمایشگاه معرفی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این طرح در طول سال اجرا می‌شود، تولیدکنندگان محصولات مرتبط که در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند، می‌توانند در طول سال در سایت نمایشگاه محصولات جدید خود را ثبت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار