سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۹ میلیون و ۴۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی ثبت نام کرده‌اند.

علی فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش در نشست خبری امروز  که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد؛ گفت: معلم سرچشمه خوبی‌ها و دانش‌ها است. وی با بیان اینکه کشور ایران را نباید با کشورهای اروپایی مقایسه کرد چرا که مساحت این کشور برابر قاره اروپا است؛ ادامه داد: در نظام آموزشی ۳۲ اداره کل و ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش در تلاش هستند تا مهر پر شور و نشاط در کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش ۳ عنصر باید تنظیم‌گری شوند؛ افزود: تعداد دانش‌آموزان که زیر مولفه آن (جنسیت و مقطع) است باید ساماندهی شوند.

او با بیان اینکه مهم‌ترین رکن هر نظام آموزشی معلم است ادامه داد: در مدارس معلمان به عنوان نیروی انسانی یاد می‌شوند که براساس سند تحول بنیادین، تامین معلم ماهر و خلاق یکی از مهم‌ترین وظایف آموزش و پرورش است.

او با بیان اینکه سومین عنصر مهم در آموزش و پرورش فضای آموزشی مناسب است؛ تصریح کرد: فضای کافی برای برنامه‌های صبحگاهی، ساخت آزمایشگاه و مجهز کردن آن فضای  آموزشی نیز در نظام آموزش و پرورش بسیار مهم بوده و به یادگیری کمک می‌کند.

فرهادی گفت: از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۲۴ هزار و ۱۵۰ مدرسه و تعداد ۱۱۷ هزار و ۶۱۸ کلاس ساخته شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در سال‌های اخیر جهش دانش آموزی داشته‌ایم و به حدود ۱۷ میلیون دانش آموز رسیده‌ایم اما جهش نیروی انسانی نداشته‌ایم. از سال ۱۴۰۸ تا ۱۴۱۲ جمعیت دانش‌آموزان کشور به ۱۲ میلیون نفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ ورودی دانشگاه فرهنگیان و رجایی ۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر بوده؛ تصریح کرد: در سال ۱۳۹۳ ورودی دانشگاه فرهنگیان  به ۱۰ هزار نفر، در سال ۱۳۹۴ به ۵ هزار نفر و در سال ۱۳۹۶ به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته است که به همین علت  ناترازی داشتیم اما با آزمون استخدامی این  مشکل رفع شد.

فرهادی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ با حضور و تدابیر رهبر انقلاب، تعداد ورودی دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نفر افزایش یافت؛ تصریح کرد: در سال ۹۸ تعداد ورودی به۲۰ هزار نفر و در سال ۱۴۰۳ به ۳۲ هزار نفر رسید.

فرهادی گفت: نقل و انتقال دانشجو معلمانی که از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب وزارت آموزش و پرورش شده‌اند در مقایسه با آزمون استخدامی بسیار کم است، اما در آزمون  استخدامی تقاضای نقل و انتقال زیاد است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت نام فرزندان در مدارس دولتی گفت: ۱۷ میلیون نفر در مدارس دولتی و غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند که از این میان حدود ۱۶ میلیون نفر در مدارس دولتی هستند.

وی افزود: امسال دوره ثبت‌نام افزایش یافته است و برخی از مدارس هم مانند شاهد و نمونه دولتی با شرایط خاص ثبت‌نام می‌کنند و از سوی دیگر مدارس به دلیل محدوده جغرافیایی فقط می‌توانند در محدوده بندی مدارس ثبت‌نام کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: مناطقی را داریم که امسال به دلیل مسائلی مانند مهاجرت جمعیت دانش آموزان در آن‌جا ۵ هزار نفر افزایش یافته است.

فرهادی با بیان اینکه حدود ۹۹ درصد دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان در مدارس ثبت نام شده‌اند، تصریح کرد: میزان ثبت‌نام دانش آموزان در سراسر کشور ۹۷ درصد است و سه درصد باقی‌مانده مربوط به دانش آموزانی است که دوباره امتحان می‌دهند.

وی با بیان این که ۹ میلیون و ۴۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی ثبت نام کردند؛ گفت: تاکنون ۸۹ درصد ورودی‌های پایه‌های اول، هفتم و دهم ثبت‌نام کرده‌اند.

فرهادی گفت: به زودی نتایج آزمون کیفیت‌بخشی اعلام می‌شود و پیش‌بینی ما این است که از مجوز ۱۹ هزار نفری این آزمون، ۱۱ هزار نفر قبول می‌شوند. بنابراین حدود ۷۰ هزار نفر به غیر از نیروهای خرید خدمات، معلم تازه نفس داریم. همچنین ۹۳ هزار نفر با نیروهای خرید خدمات به مدارس اضافه می‌شوند. 

وی افزود: حدود ۷۴ هزار نفر برای شهریور امسال معلم حائز بازنشستگی داریم که حدود ۲۶ هزار نفر اعلام استمرار یک سال خدمت کرده‌اند.

سخنگوی آموزش و پرورش گفت:در هفته آینده فراخوان عمومی تکمیل ظرفیت آزمون آموزگاری، دبیری، هنرآموزی و کیفیت‌بخشی اعلام خواهد شد.

وی با بیان این که سال گذشته حدود ۴۷ هزار نیروی سرایدار و خدمتگزار در کنار نیروی انسانی کمبود داشتیم؛ افزود: ما با برگزاری آزمون توانستیم کمبود معلم را رفع کنیم، اما همچنان با کمبود سرایدار و خدمتگزار روبرو هستیم.

فرهادی با تاکید بر اینکه باید جذب نیروی سرایدار در مدارس داشته باشیم، گفت: کمبود نیروی سرایدار بر دوش مدیر مدرسه سنگینی می‌کند.

سخنگوی آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت نیرو‌های مهرآفرین گفت: مکاتبه‌ای با سازمان اداری و استخدامی در این زمینه صورت گرفته و باید کد استخدامی آنها به ما تحویل داده شود؛ البته این نیرو‌ها در آموزش و پرورش مشکلی ندارند.

سخنگوی وزیر آموزش و پرورش گفت: در پرداخت حق‌التدریس‌ها به روز هستیم؛ این در حالی است که امسال برای اولین بار، پس از برگزاری امتحانات خرداد بخش عمده حق الزحمه امتحانات را پرداخت کردیم.

وی افزود: بدهی جدی به معلمان شاغل نداریم؛ اگر بدهی هم باشد بدهی پاداش پایان خدمت بازنشستگان و موارد مربوط به رتبه بندی است که در حال تامین است.

فرهادی با بیان اینکه برخی از مدارس با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزان، بیشتر از میزان تعیین شده آب مصرف می‌کند که هزینه‌ها را افزایش داده؛ گفت: برای حل مشکل مدارس با معاون وزیر نیرو صحبت شده تا مانع این کار شود، زیرا مدرسه جزئی از حاکمیت است و نباید این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه اگر مدارس به آب و فاضلاب بدهی دارند، قطع آب مدرسه راهکار آن نیست؛ افزود: قطع آب مدارس در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و اگر مشکلی هم وجود دارد برای حل آن مذاکره می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار