روزنامه حزب حاکم چین در گزارشی خطاب به فیلیپین اعلام کرد که تنش‌ها بر سر دریای جنوبی به تقاطعی رسیده است که مانیل باید یک مسیر را انتخاب کند.

چین در اظهار نظری که امروز دوشنبه توسط People's Daily، روزنامه سخنگوی حزب حاکم کمونیست منتشر شد، از فیلیپین خواست به طور جدی در مورد آینده روابط بین دو کشور فکر کند که بر سر دریای جنوبی چین به یک تقاطع رسیده است. 

براساس گزارش رویترز، طی چند ماه گذشته، فیلیپین و چین یکدیگر را به ایجاد تنش عمدی بین کشتی‌های گارد ساحلی در منطقه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین متهم کرده‌اند، از جمله درگیری خشونت‌آمیز در ژوئن که در آن یک ملوان فیلیپینی انگشت خود را از دست داد.

این حوادث بر تلاش‌های دو کشور برای بازسازی اعتماد بین خود و مدیریت بهتر رویارویی‌ها از جمله ایجاد خطوط ارتباطی جدید برای بهبود برخورد با اختلافات دریایی، سایه انداخته است.

در این گزارش آمده است: روابط چین و فیلیپین بر سر دوراهی قرار دارد و با انتخاب مسیر روبروست. گفتگو و مشورت راه درستی است، زیرا هیچ راهی برای خروج از منازعه از طریق رویارویی وجود ندارد.

این روزنامه چینی افزود: مانیل باید به طور جدی به آینده روابط چین و فیلیپین بیندیشد و با چین همکاری کند تا روابط دوجانبه را به مسیر درست بازگرداند.

پکن می‌گوید تقریبا بر کل دریای جنوبی چین ، از جمله بخش‌هایی که فیلیپین، برونئی، مالزی، تایوان و ویتنام ادعای مالکیت آن را دارند، حاکمیت دارد. اعتقاد بر این است که بخش‌هایی از آبراه که سالانه ۳ تریلیون دلار تجارت از طریق آن انجام می‌شود، دارای ذخایر نفت و گاز طبیعی و همچنین ذخایر ماهی است.

در سال ۲۰۱۶، دادگاه دائمی داوری در لاهه حکم داد که چین حقوق تاریخی بر بخش عمده آب‌های دریای جنوبی چین ندارد، حکمی که پکن آن را رد می‌کند. 

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار