جاده‌های سمنان در مسیر اصلی شرقی - غربی و شمالی - جنوبی کشور میزبان ترددهای بی‌شمار بود و «واژگونی» عمده‌ترین حادثه در محورهای مواصلاتی سمنان ثبت شد. سوال اینجاست عامل اصلی این تصادف‌ها و واژگونی‌ها چیست؟

راه، خودرو و راننده، سه عامل مهم در وقوع تصادفات است که تامین و ارتقای ایمنی راه و خودروهای داخلی بر عهده مسئولان و رانندگی ایمن وابسته به شخص و در گرو فرهنگسازی بین مردم است.

افزایش تابلوهای هشداردهنده از جمله اقدام‌های اولیه برای کاهش تصادفات محسوب می‌شود و انتظار می‌رود اجرای این راهکار به طور جدی مدنظر مسئولان قرار بگیرد.

افزایش تابلوهای هشداردهنده رانندگی و سنجش میانگین سرعت در محدوده عباس‌آباد - میاندشت در محدوده استان سمنان در بخشی از مسیر ترانزیتی تهران - مشهد برای حفظ جان یوزپلنگ‌ها اقدامی ارزشمند و تجربه موفق در کاهش تصادفات در این محدوده بوده است که توسعه این طرح می‌تواند در کاهش تصادفات در محورهای مواصلاتی این استان موثر باشد.

آمار تصادف‌ها در محورهای مواصلاتی استان سمنان بالاست و از سوی دیگر، آنچه در زاویه پنهان تصادفات قرار دارد، مصدومان حوادث رانندگی هستند که ممکن است به دلیل شدت آسیب دچار معلولیت و نقص عضو شوند. از طرفی سوای مشکل جسمی، این افراد دست کم برای مدتی ممکن است به بحران های روحی پس از حادثه دچار شوند و در فعالیت هایشان مشکل ایجاد شود؛ کناره‌گیری این افراد از فعالیت‌ فردی یا اجتماعی دست کمی از ازبین‌رفتن یک فرد در تصادف ندارد و باید همواره این مساله مدنظرمان باشد که کشته و یا مصدوم شدن حتی یک نفر به دلیل حوادث رانندگی خسارتی بزرگ برای کشور محسوب می‌شود و باید با عزمی جدی و همراهی عمومی آمار تصادفات را کاهش داد.

عبور ۱۵ میلیون مسافر از جاده‌های سمنان

بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌کند که به دلیل تردد سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر از جاده‌های این استان یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود. کم‌توجهی در رعایت نکات ایمنی حین رانندگی و در مسیر عبور از سمنان برای رسیدن به مشهد یا تهران حوادث تلخی رخ می‌دهد.

به گفته مسئولان، پلیس راه ۶۰ درصد از نوع تصادفات در محورهای مواصلاتی استان سمنان از نوع «واژگونی» ناشی از خواب آلودگی و خستگی رانندگان و ۴۰ درصد به دلیل عوامل دیگر از جمله کیفیت خودروها، داشتن سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ خودروها بود.

زمینه‌سازی برای توقف کوتاه مسافران عبوری با هدف کاهش حوادث

ارتقای ایمنی جاده‌های کویری استان سمنان نیازمند توجه ویژه و عزم ملی است و با وجود به تردد میلیونی زائران، محورهای مواصلاتی استان سمنان همچنان مشکلات زیرساختی فراوانی دارد. مشکلات زیرساختی که در حوزه راه این استان وجود دارد تنها به مشکلات فیزیکی محورها ختم نمی شود و باید با راه اندازی جاذبه‌های طبیعی و مصنوعی، گردشگران و مسافران عبوری در جاده‌ها را برای توقف و استراحتی کوتاه ترغیب کرد تا همین وقفه و استراحت کوتاه عاملی کمکی برای کاهش تصادفات در این شریان حیاتی کشور باشد.

نگاهی به تصادفات و حوادث جاده ای در اواخر هفته گذشته نشان از تکرار و تکرار این دست سوانح برای هموطنان دارد. واژگونی، انحراف از جاده، و تصادف نه تنها در نقاط حادثه‌خیز بلکه در مسیرهای هموار، از سوانح پرتکرار هر تعطیلات در استان سمنان است که رسانه‌ها به بازتاب آن می‌پردازند، اما نباید برای ما عادی شود.

تصادف سه خودرو در جاده سرخه - آرادان با ۱۰ مصدوم

مدیرعامل هلال‌احمر سمنان  گفت: روز جمعه گزارشی مبنی بر تصادف زنجیره ای سه دستگاه خودرو سواری آریزو، کوئیک و پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۵۵ جاده سرخه به آرادان ( در بخشی از محور اصلی تهران - مشهد) به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان اعلام شد.

حسین درخشان افزود: نجاتگران پایگاه امداد و نجات شهرستان آرادان در کوتاه‌ترین زمان به محل حادثه اعزام شدند.

به گفته وی، این حادثه ۱۰ مصدوم داشت که چهار مصدوم توسط اورژانس خدمات سرپایی در صحنه دریافت کردند و نجاتگران‌ پس از رهاسازی سرنشینان خودروها و انجام اقدام‌های اولیه، مصدومان را با همکاری اورژانس ۱۱۵ به مرکز درمانی انتقال دادند.

انحراف از جاده پراید در جاده دامغان - شاهرود با ۶ مصدوم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سمنان گفت: صبح جمعه نیز گزارشی مبنی بر انحراف از جاده و برخورد با گاردریل یک دستگاه خودروی پراید در کیلومتر ۱۷ جاده دامغان به شاهرود به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان اعلام شد.

وی افزود: نجاتگران پایگاه امداد و نجات نعیم آباد شهرستان دامغان به محل حادثه اعزام شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سمنان گفت: این حادثه ۶ مصدوم داشت که پس از رهاسازی و انجام اقدام‌های اولیه توسط نجاتگران هلال احمر، مصدومان با همکاری عوامل اورژانس ۱۱۵ به مرکز درمانی منتقل شدند.

شهرستان‌های سمنان، دامغان، مهدیشهر، سرخه، آرادان و گرمسار جزو مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان است که آمار اشاره شده فقط مربوط به محورهای این ۶ شهرستان است و اگر شاهرود و میامی را در آمار تصادف‌ها اضافه و لحاظ کنیم، بدون شک آمار مصدومان و فوتی‌های حوادث رانندگی بیش از این است.

تصادف کامیون و پراید در ایوانکی گرمسار با سه کشته و یک مصدوم

رییس جمعیت هلال احمر گرمسار یادآور شد: برخورد کامیون با پراید در محور ایوانکی گرمسار - شریف‌آباد تهران سه کشته و یک مصدوم برجای گذاشت.

سعید مجیدی با اشاره به سانحه برخورد کامیون با پراید در کیلومتر ۹ جاده ایوانکی - شریف‌آباد، افزود: این حادثه حدود ساعت چهار و ۳۰ دقیقه رخ داد.

وی بیان کرد: پایگاه عامل شهید قاسم قاسمی ایوانکی به محل حادثه اعزام و در مجموع به پنج نفر حادثه دیده امدادرسانی شد.

رییس جمعیت هلال احمر گرمسار گفت: در این حادثه یک نفر مصدوم و سه نفر جان خود را از دست دادند.

تصادف سه خودرو در محور گرمسار - آرادان با ۱۲ مصدوم

مدیرعامل هلال‌احمر سمنان گفت: تصادف زنجیره ای سه دستگاه خودروی سواری تیگو پنج، پراید و هیوندا النترا در کیلومتر ۱۰ جاده آرادان ـ گرمسار ساعت ۱۷ و چهار دقیقه پنجشنبه به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان اعلام شد.

درخشان افزود: نجاتگران پایگاه امداد و نجات شهرستان آرادان پس از گزارش حادثه در کوتاه‌ترین زمان به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: این حادثه ۱۲ مصدوم داشت که ۶ مصدوم توسط اورژانس خدمات سرپایی در محل حادثه دریافت کردند و نجاتگران‌ پس از رهاسازی سرنشینان خودروها و انجام اقدامات اولیه مصدومان را با همکاری اورژانس ۱۱۵ به مرکز درمانی انتقال دادند.

تصادف پژو ۲۰۶ و کوئیک در جاده شاهرود - دامغان با ۶ مصدوم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سمنان همچنین گفت: ساعت ۱۴ و ۲۴ دقیقه پنجشنبه گزارشی مبنی تصادف ۲ دستگاه خودروی سواری پژو ۲۰۶ و کوئیک در کیلومتر ۳۲ جاده شاهرود به دامغان به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان اعلام شد.

وی ادامه داد: این حادثه ۶ مصدوم داشت که ۲ مصدوم توسط اورژانس خدمات سرپایی در محل حادثه دریافت کردند و پس از رهاسازی و انجام اقدامات اولیه توسط نجاتگران هلال احمر، بقیه مصدومان باهمکاری عوامل اورژانس ۱۱۵ به مرکز درمانی منتقل شدند.

رییس جمعیت هلال‌احمر دامغان هم گفت: ساعت ۶ و ۵۱ دقیقه امروز گزارشی مبنی بر واژگونی یک دستگاه خودرو سمند در کیلومتر ۴۳ جاده دامغان به فولادمحله از توابع مهدیشهر به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر سمنان اعلام شد.

علی شعبانی افزود: این حادثه چهار مصدوم داشت که نجاتگران هلال‌احمر پس از رهاسازی و اقدام‌های اولیه با همکاری عوامل اورژانش ۱۱۵ مصدومان را به مرکز درمانی منتقل کردند

واژگونی خودرو ساینا در جاده شاهرود به میامی با سه مصدوم

همچنین رییس جمعیت هلال احمر میامی اظهار کرد: ساعت هفت و ۲۱ دقیقه امروز گزارشی مبنی بر واژگونی یک دستگاه خودروی ساینا در کیلومتر ۴۵ جاده شاهرود به میامی از مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان به پایگاه امداد و نجات میامی اعلام شد.

حسین اسماعیلی افزود: این حادثه سه مصدوم داشت که پس از انجام اقدامات اولیه نجاتگران هلال احمر، مصدومان باهمکاری عوامل اورژانس ۱۱۵به مرکز درمانی منتقل شدند.

آمار ارائه شده از شمار فوتی‌ها و مصدومیت‌ها نشان می‌دهد فرهنگ سازی و رفع مشکلات زیرساختی جاده‌ها ارکان اصلی و اساسی کاهش تلفات جاده ای در استان سمنان است و باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کرد.

گستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده‌های ۶ استان کشور است، این استان با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر ۶۰ دقیقه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی استان عبور می کند.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار