مدیر دفترحراست شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان با تاکید بر تشدید برخورد با مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز، گفت: ۳۴ دستگاه غیرقانونی استخراج رمزارز (ماینر) از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون شناسایی و کشف شد.

علی محمد رئیسیان مدیر دفترحراست شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان گفت: ۳۴ دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز در پی رصد و پایش گروه تست و بازرسی لوازم اندازه‌گیری شرکت توزیع برق و با هماهنگی نیرو‌های ذیربط از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه تمام مراکز مجاز استخراج نیز در ساعت‌های اوج بار مصرف برق مجاز به استفاده از انرژی برق نیستند، افزود: میزان مصرف برق این مراکز نیز به صورت هوشمند توسط مرکز پایش توزیع برق به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: این تعداد از دستگاه رمزارز کشف شده متعلق به ۶ مرکز استخراج (مزرعه) فاقد مجوز‌های قانونی بود که به صورت غیرمجاز از شبکه توزیع برق استفاده می‌کردند و با توجه به مصرف بسیار بالای این دستگاه‌ها علاوه بر تحمیل ضرر و زیان به زیرساخت‌ها و منافع ملی، باعث بروز نوسان در شبکه توزیع برق، آسیب به تجهیزات، تاسیسات و لوازم برقی شهروندان می‌شود.

این مسئول افزود: از آنجا که این دستگاه‌ها معادل مصرف برق سه خانوار خوش‌مصرف برق مصرف می‌کنند، مقابله با این تهدید به همراهی و همکاری تمام شهروندان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه مطابق دستورالعمل وزارت نیرو درخصوص معرفی مراکز غیرمجاز رمزارز، در مرحله نخست پاداش‌ها شامل اعطای ۱۰ میلیون ریال به ازای معرفی هر دستگاه ماینر غیرمجاز تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال بابت معرفی مراکز غیرمجاز خصوصی و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال برای مراکز دولتی و غیردولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، در نظر گرفته شده است، ادامه داد: این مبالغ طی ۱۵ روز کاری به عامل شناسایی کننده پرداخت می‌شود و در مرحله دوم پاداش‌ها متناسب با مدت و میزان استفاده غیرمجاز از انرژی برق در مراکز غیرمجاز رمزارز محاسبه می‌شود.

رئیسیان افزود: بیش از یک سوم این بخش از پاداش‌ها طی مدت ۴۰ روز به عامل شناسایی‌کننده و باقیمانده به مجریان و ضابطان قضایی ذی ربط پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: اطلاعات هویتی و مشخصات گزارش و مشخصات گزارش‌دهنگان محرمانه حفظ می‌شود و شهروندان می‌توانند این دست موارد را با هدف مسئولیت اجتماعی و همچنین دریافت پاداش‌های درنظرگرفته شده برای این بخش، موارد مشکوک را از طریق سامانه سمات شرکت توانیر به نشانی اینترنتی و با شماره تلفن ۳۳۴۳۹۲۷۲-۰۲۳ یا سرشماره ۱۲۱ و ۱۵۲۱ گزارش کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.