معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از رتبه اول اسدآباد در بهره‌وری تولید هلو و شلیل خبر داد.

بهروز فروزان‌فر یکشنبه ۱۸ شهریور در نخستین جشنواره هلو و شلیل باغ شهر پالیز، اظهار کرد: استان همدان دارای ۸۰ هزار هکتار باغ بوده که سالیانه از این میزان سطح باغات استان به‌طور متوسط یک میلیون تن انواع محصولات باغی برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه استان همدان در سطح کشور در بسیاری از محصولات از جمله انگور، گردو، زردآلو و آلبالو و سایر محصولات، چون رازیانه و گشنیز صاحب رتبه اول تا سوم است، افزود: استان همدان یک درصد وسعت کشور را داراست، اما دو درصد از تولید بخش کشاورزی را در کشور به خود اختصاص داده و دو برابر سایر استان‌های کشور بهره‌وری تولید دارد و استان توانمندی است.

وی متوسط برداشت هلو و شلیل از هر هکتار از سطح باغات استان همدان را ۱۵ تن برشمرد و گفت: استان همدان این پتانسیل را دارد که از هر هکتار باغات هلو و شلیل ۱۰۰ تن برداشت محصول داشته باشد.

فروزان‌فر با بیان اینکه در سه سال متوالی شهرستان اسدآباد تولید کننده نمونه هلو و شلیل بوده است، خاطرنشان کرد: اسدآباد رتبه اول تولید بهره‌وری هلو و شلیل را در سطح استان همدان به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: باغات هلو و شلیل کشور بالغ بر ۷۹ هزار هکتار معادل سه درصد از سطح باغات کشور با تولید حدود ۱.۲ میلیون تن و معادل ۵.۲ درصد از تولید باغات کشور است.

فروزان‌فر، متوسط عملکرد باغات هلو و شلیل کشور را ۱۴ هزار و ۸۶۰ کیلوگرم در هکتار برشمرد و تصریح کرد: استان همدان با دارا بودن ۷۵۴۷ هکتار باغ هلو و شلیل سهم ۹.۶ درصدی از سطح باغات این محصول را در کشور با تولید۱۱۴ هزار و ۷۷ تن و با سهم ۹.۸ درصدی از تولید این محصول را در کشور دارد.

وی هلو و شلیل را یکی از محصولات استراتژیک استان همدان دانست و گفت: عملکرد باغات هلو و شلیل استان همدان در هر هکتار برابر با ۱۵ هزار و ۱۱۵ کیلوگرم بوده که از متوسط کشوری بالاتر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار