معاون جهاد کشاورزی شهرستان رزن از پیش‌بینی برداشت ۳۴ هزار تن انگور از تاکستان‌های این شهرستان خبر داد.

اصغر صادقی گفت: شهرستان رزن دارای ۲۵۱۹ هکتار تاکستان و باغات انگور بوده که از این میزان سطح باغات انگور، در ۷۲ هکتار از این باغات طرح فراز ساخته شده است.

او تعداد باغداران انگور این شهرستان را ۱۷۰۰ نفر برشمرد و گفت: باغات انگور و تاکستان‌های رزن در سطح شهرستان پراکنده بوده، اما بیشترین پراکنش باغات انگور شهرستان به روستا‌های خورونده، جربانلو و وفس اختصاص دارد.

معاون جهادکشاورزی شهرستان رزن با بیان اینکه انگور‌های در حال تولید شهرستان رزن در باغ‌های سنتی از نوع عسگری، فخری و کشمش و در باغات جدید از نوع ترکمن چهار، فلیم، سفید بی‌دانه و انگور روسی هستند، گفت: تولید سالیانه انگور شهرستان رزن میانگین ۳۴ هزار تن بوده و انگور تولید شده شهرستان پس از فرآوری به شیره انگور، آبغوره، کشمش به مرکز استان و تهران ارسال می‌شود.

صادقی با اشاره به پرداخت اعتباری افزون‌بر ۵۰۰میلیون تومان تسهیلات برای احداث باغات فراز در شهرستان رزن در طی چند سال اخیر، گفت: علاوه بر آن در سال‌های اخیر اعتباری افزون‌بر ۶۰میلیون تومان هم برای مساعدت در احداث باغات فراز در این شهرستان به باغداران رزنی پرداخت شده است.

او از جمله اهداف و مزایای طرح فراز را افزایش کمی و کیفی محصول انگور دانست و جلوگیری از آلودگی و تماس میوه با خاک، کاهش هزینه‌های تولید، امکان مکانیزه کردن باغات، بهبود گل‌انگیزی و تعداد جوانه‌های قابل نگهداری و در نتیجه افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش عمر اقتصادی باغات، فراهم شدن امکان اجرای سیستم‌های نوین و تحت فشار آبیاری و کاهش مصرف آب، کنترل بهینه آفات و بیماری‌ها و کاهش ضایعات را از دیگر مزایای اجرای طرح فراز انگور می‌توان برشمرد.

معاون جهادکشاورزی شهرستان رزن گفت: در روش سنتی به ازای ۳۰۰ لیتر آب یک کیلوگرم انگور و در روش طرح فراز به ازای ۳۰۰ لیتر آب، پنج کیلوگرم محصول انگور قابل تولید است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.