قدمت شیره پزی در روستای گردشگری مانیزان، ملایر ۷۰۰ ساله شد.

سنت شیره پزی حدود هفت قرن است که در روستا‌های ملایر به ویژه درّه جوزان ملایر ریشه دوانیده و روستای هدف گردشگری مانیزان بر بام  این آئین کهن تکیه زده تا به امروز رسیده است.

هر سال همزمان با فصل برداشت انگور و آئین سنتی انگورپزان، مقصد گردشگران بسیاری است که با سفر به ملایر کام خود را با شیره انگور شیرین می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر می‌گوید: از ۱۱ هزار هکتار باغ انگور شهرستان امسال ۲۵۰ هزار تن انگور برداشت شده است و از این انگور‌ها ۷۷ درصد به کشمش یا، ۱۲ درصد تازه خوری و ۱۱ درصد شیره می‌شود.

سید مهدی میرباقری می‌گوید: انگور ملایر با کیفیت بالا در آذر ماه سال ۹۷ به عنوان محصول کشاورزی جهانی معرفی شد و شیره‌های بدست آمده از این انگور‌ها هم بالاترین کیفیت شیره انگور را دارند و سالانه نزدیک به ۴ هزار تن شیره در ملایر تولید می‌شود.

شیره‌پزی سنتی در شهرستان ملایر یکّه‌تاز است و رقیب ندارد، رویدادی فرهنگی که هر سال مسیر گردشگری آن به واسطه جهانی شدن انگور، هموارتر می‌رود تا رفته‌رفته پازل گردشگری دومین شهر بزرگ استان همدان را تکمیل شود و در کنار دیگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، مقصدی همیشگی برای گردشگران از نقاط دور و نزدیک شود.

به گفته مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر آیین شیره پزی روستای مانیزان، به عنوان رویدادی کهن در سال  ۱۳۹۰یکی از میراث‌های ناملموس ایران ثبت شد تا مسیر هموار گردشگری کشاورزی باشد و هر سال در آستانه مهر، ماه مهربانی و عطوفت، فرش قرمز خود را زیر پای گردشگران و مسافران بگستراند و مردمان خونگرم و مهمان‌نواز مانیزان و روستا‌های درّه جوزان میزبان هموطنان خود از اقصی نقاط کشور باشند.

ابراهیم جلیلی گفت: شیره پزی مردم مانیزان ظرفیتی برای جذب گردشگران است و امسال هم با برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره شیره پزی مسیر را برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان به خصوص در زمینه کشاورزی فراهم کرده ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار