۲ محقق آمریکایی مدعی شده‌اند، محل استقرار احتمالی موشک کروز هسته‌ای روسیه را که پوتین آن را «شکست ناپذیر» می‌داند، بیابند.

 ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفته که این سلاح جدید که ناتو آن را «SSC-X-۹ Skyfall» می‌نامد بردی حداکثری دارد و می‌تواند دفاع موشکی آمریکا را از بین ببرد.

اما برخی از کارشناسان این سلاح جدید به نام «۹ M ۳۷۰ Burevestnik» را زیر سوال برده و می‌گویند، این سلاح جدید به قابلیت‌هایی که مسکو داشته، نمی‌افزاید و تنها بروز خطر یک حادثه ناگوار رادیواکتیو را ایجاد می‌کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این ۲ محقق با استفاده از تصاویر گرفته شده در ۲۶ ژوئیه توسط شرکت تجاری ماهواره‌ای «Planet Labs»، یک پروژه ساخت و ساز در کنار یک مرکز ذخیره سازی کلاهک هسته‌ای که با دو نام - Vologda-۲۰ و Chebsara - شناخته می‌شود را به عنوان محل استقرار بالقوه موشک جدید شناسایی کردند.

این مرکز در ۴۷۵ کیلومتری شمال مسکو قرار دارد.

«دکر ایولث»، تحلیلگر سازمان تحقیقات و تحلیل امنیت ملی آمریکا، تصاویر ماهواره‌ای را پیدا و ارزیابی کرد که ۹ سکوی پرتاب افقی در دست ساخت هستند. او گفت که این سکو‌ها در سه گروه در داخل خاکریز‌های بلند قرار دارند تا از آنها در برابر حمله محافظت شود یا اگر انفجاری تصادفی در یکی از آنها رخ داد، دیگر سکو‌ها منفجر نشود.

این خاکریز‌ها با جاده‌هایی به هم مرتبط هستند که به گفته این محقق احتمالا ساختمان‌هایی هستند که موشک‌ها و قطعاتشان در آنجا قرار دارد و محل استقرار ۵ انبار نگهداری کلاهک اتمی هستند.

وی افزود: «این سایت برای سیستمی بزرگ و موشکی است که روسیه در حال توسعه آن است.»

ایولث و دومین محقق، «جفری لویس»، از موسسه مطالعات بین المللی میدلبری در مونتری، گفتند که شناسایی محل پرتاب احتمالی موشک نشان می‌دهد که روسیه پس از یکسری آزمایشات در سال‌های اخیر که با مشکلاتی همراه بود، به استقرار آن ادامه می‌دهد.

لویس نیز پس از ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد: «تصاویر نشان دهنده یک رویه کاملا منحصر به فرد و متفاوت است. می‌دانیم که روسیه در حال توسعه موشک اتمی خود است.»

«هانس کریستنسن»، از فدراسیون دانشمندان آمریکایی نیز گفت، به نظر می‌رسد سکو‌های پرتاب و سایر ویژگی‌های «احتمالا» مربوط به موشک جدید را نشان می‌دهد، اما او گفت که نمی‌تواند ارزیابی قطعی از این تصاویر داشته باشد، چون مسکو معمولا پرتابگر‌های موشکی را در کنار انبار کلاهک هسته‌ای قرار نمی‌دهد.

در این میان سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: «مسکو در واکنش به تشدید جنگ در اوکراین، تغییراتی در دستورالعمل‌های خود در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای اعمال خواهد کرد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار