مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۶۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود، درحالیکه کمتر از ۲۴۰ هزار تن نیاز کشور است.

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  اکنون مرغ تولید مربوط به جوجه ریزی تیر و مرداد در بازار عرضه می شود که به سبب جوجه ریزی بالای ۱۴۷ میلیون قطعه، مشکلی در بازار مرغ نداریم.

به گفته او،  کاهش وزن گیری مرغ در فصل گرما و ازدیاد سفرها و تقاضا در شهریور ماه  تا حدودی بر نوسان موقتی بازار اثر گذار است. اما به طور کلی در ۶ ماهه امسال قیمت مرغ نسبت به تورم کمتر بوده است.

رشد ۳۰ درصدی تولید مرغ نسبت به سال قبل

کمالی سروستانی ادامه داد:  بنابر آمار در مرداد ماه نزدیک ۱۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزارقطعه جوجه ریزی صورت گرفته که مرغ تولیدی آن از اواخر شهریور و مهر وارد بازار می شود.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید مرغ نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به تورم کالاهای مصرفی مرغداران در این ۶ ماه سودی نکردند.

به گفته او، در شهریورماه پیش بینی می شود که میزان جوجه ریزی به بالای ۱۴۵ تا ۱۵۰ میلیون برسد که براین اساس نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه به سبب مازاد تولید باید به بازارهای هدف صادر شود.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به علل نوسان قیمت مرغ در بازار افزود: گرمای هوا و ازدیاد تقاضا در ماه  پایانی تعطیلات از علل نوسان قیمت محسوب می شود که این امر طبیعی است چراکه  مرغ به عنوان کالای تره باری که سهم بالایی در سبد مصرفی خانوار دارد، عمدتا بصورت گرم مصرف می شود که این نوسانات افزایش نیست، بلکه تحت تاثیر مناسبت ها اتفاق می افتد.

۳۰ درصد هدف صادرات مرغ محقق شده است

این مقام مسئول تولید ماهانه گوشت مرغ را ۲۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: بنابر آمار مصرف مرغ کشور  کمتر از ۲۴۰هزار تن است که براین اساس ظرفیت های صادراتی خوبی داریم.

کمالی سروستانی ادامه داد: صادرات مرغ را به طور موقت متوقف کردیم تا بازار داخل به تعادل برسد و مجدد از مهرماه صادرات را آغاز خواهیم کرد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ گفت: بنابر آمار از ابتدای سال ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن  مرغ توسط اتحادیه و ۸ هزار تن توسط زنجیره ها صادر شده است که براین اساس صادرات مرغ  کمتر از یک درصد تولید بوده است که اثری صادرات در امر بازار نمی تواند بگذارد چراکه هدف گذاری صادرات  ماهانه ۱۰ هزار تن است که تاکنون ۳۰ درصد هدف صادرات محقق شده است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار