محمدرضا بنازاده ماهانی عضو برجسته هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، پدر اقیانوس شناسی درگذشت.

بنازاده ماهانی، متولددیار کویری کریمان که به عنوان پدر علم اقیانوس شناسی ایران شناخته می‌شد درحالی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت که خدمات ارزنده وی به جامعه علمی کشور و جهان فراموش نخواهد شد.

 بنازاده ماهانی بنیانگذار دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمان است و در مستندی با نام "فرزند کویر، مرد دریا" معرفی شده است که روز گذشته (شنبه) به دیار باقی شتافت.

بنازاده ماهانی متولد ۱۳۲۳ کرمان پس از گذراندن دیپلم در کرمان در رشته ریاضی دانشگاه پذیرفته و با کسب رتبه ممتاز بورسیه ریاضی آمریکا شد.

او مقاطع ارشد و دکترا را نیز با کسب امتیاز ممتاز در رشته کاربرد ریاضی در پژوهش‌های اقیانوس شناسی پشت سر گذاشت.

وی سپس به ایران بازگشت و با نیت تبدیل دانشگاه کرمان به قطب ریاضی کشور، دانشکده ریاضی دانشگاه شهید باهنر کرمان را به همراه تعدادی از اساتید بنا نهاد.

استاد مرحوم بنازاده ماهانی سپس اقدام به تاسیس و راه اندازی رشته‌های علوم دریایی در نقاط مختلف کشور از جمله نور، بندرعباس، خرمشهر، کیش و دانشگاه آزاد تهران کرد؛ وی همچنین استاد درس فیزیک دریا در دانشگاه تربیت مدرس بود.

وی در دوران حضور خود در دانشگاه‌های مختلف صد‌ها دانشجو را در مقاطع مختلف تحصیلی تربیت و مقالات و پژوهش‌های ارزشمندی را تولید و منتشر کرد.

عضو فقید هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان به واسطه تحقیقات ارزنده و پیشتاز در حوزه تخصصی رشته خود به پدر علم اقیانوس شناسی ایران معروف شده بود.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.