در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۱.۹۲ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۷۶ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱.۹۲ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۷۶ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۱.۴۵ درصدی در پله ۶۴۸ هزار و ۲۷۱ واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۹۹ درصدی در ارتفاع ۲۰۱ هزار واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، صنعت حمل و نقل با افزایش ۵.۸۳ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت اطلاعات و ارتباطات هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت سایر معادن با افت ۴.۸۸ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۶ هزار و ۶۳۶ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۴۷۱ میلیارد تومان، دوشنبه ۲ هزار و ۵۱ میلیارد تومان، سه‌شنبه هزار و ۴۴۹ میلیارد تومان و چهارشنبه هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

ورود ۹۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته در مجموع بازار شاهد ورود ۹۸ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی بود.

تداوم محدودیت دامنه نوسان 

در ادامه هم وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با وجود محدودیت دامنه نوسان ۲ درصدی و خبر‌های حمایتی در پی اعتراض‌ها از اوضاع آشفته بازار سهام و کال مارجین شدن بخشی از مشتریان کارگزاری‌ها، این هفته شاهد فضای تعادلی و افزایش تقاضا و بهبود معاملات بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در مرحله اول، تقاضا در سهام شاخصی بزرگ و صندوق‌های اهرمی اتفاق افتاد و به مرور شاهد چرخش پول و افزایش نماد‌های مثبت و تلاش برای تثبیت در کف کنونی و افزایش قیمت بودیم.

وفایی همچنین اظهار کرد: گزارشات ماهانه بر کدال می‌نشیند و شرکت‌ها با گزارش خوب مورد توجه قرار می‌گیرند؛ البته در مجموع به دلیل قطعی برق و رکود حاکم، مجموع گزارش‌های تابستان شاید دلچسب نباشد. نماد‌هایی که وضعیت بنیادی و چشم‌انداز مثبتی دارند، عرضه قابل توجهی ندارند و رشد قیمتی بیشتری را به خود می‌بینند.

او افزود: سرعت رشد هفتگی نرخ نیما افزایش پیدا کرده و به عدد ۴۵۳۰۰ تومان رسیده است که یکی از مهمترین پتانسیل‌های رشد سودآوری شرکت‌های بورسی خصوصا شرکت‌های بزرگ صادراتی است. با حل مشکلات ساختاری بازار از نرخ بهره و فاصله نرخ نیما تا مشکلات قطعی برق و گاز در فصول مختلف، بازار جانی دوباره می‌گیرد. هرچند اهالی بازار همچنان منتظر تغییراتی در داخل سازمان هستند.

حالا باید منتظر ماند و دید روند حرکتی بازار در هفته  پیش رو که ۳ روز کاری هم است چگونه خواهد بود؟ هفته‌ای که بسیاری از فعالان بازار چشم‌انتظار اقدامات حمایتی عملی از بازار خواهند بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار