مدیرکل دفتر حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پارسال ۱۲۰ میلیارد ریال بابت جبران خسارت حیات وحش به باغداران و کشاورزان پرداخت شد.

غلامرضا ابدالی تقابل حیات وحش و جوامع محلی را زمینه ساز بروز خسارت‌های حیات وحش به باغات و اراضی کشاورزی و از سوی دیگر کاهش جمعیت حیات وحش برشمرد و گفت: در راستای کاهش و جبران خسارت حیات وحش و جلب مشارکت جوامع محلی با استفاده از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست و بیمه خسارات حیات وحش در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای جهت پرداخت خسارات از محل تفاهم‌نامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی و صندوق ملی محیط زیست به کشاورزان و باغداران منعقد شد که از این محل پارسال ۱۲۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان و باغداران پرداخت شد.
او در ادامه حفاظت مشارکتی را الگویی موفق در حفاظت از حیات وحش در کشور ارزیابی کرد و گفت: همان‌طور که محیط زیست یک مقوله فرابخشی است و دامنه شمول آن به تمامی عرصه‌ها توجه دارد، بنابراین حفظ محیط زیست هم وظیفه همگانی و ملی است.
ابدالی تصریح کرد: در بحث حفاظت از حیات وحش در کنار ریل‌گذاری و ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های حفاظتی، نیاز مبرم به دانش و پژوهش متخصصان این حوزه به منظور حفظ و صیانت از حیات وحش کشور داریم.
او تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه‌ها، قاچاق جانوران وحشی، تعارض بین انسان و حیات وحش، ورود گونه‌های غیر بومی، برداشت ناپایدار از جمعیت‌های حیات وحش و شیوع بیماری‌های مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش جانوری را از جمله عوامل تهدید کننده تنوع زیستی یاد کرد.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به تصویب لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش (قانون شکار و صید) در کمیسیون فرعی و اصلی دولت ابراز امیدواری کرد با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی گامی مهم در اجرای سیاست‌های حفاظتی حیات کشور برداشته شود.
ابدالی همچنین گفت: در راستای توسعه اقدامات حفاظتی با بهره‌گیری از ظرفیت بخش‌های غیردولتی ۹ تفاهم‌نامه مشترک به منظور حفاظت و حراست از گونه‌های شاخص از جمله یوز، جبیر، آهو و قرقاول در قالب طرح‌های تکثیر و پرورش و قرق‌های اختصاصی در سطح کشور اجرایی شد.
او با اشاره به اجرای طرح‌های موفق احیای حیات وحش در سطح کشور ادامه داد: طرح احیای آهوی دشت مغان و بازگشت این گونه ارزشمند به منطقه در سایه مشارکت و همراهی جوامع محلی و عشایر، مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست استان و تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان به عنوان طرح احیای برتر حیات وحش شناخته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.