دبیر ستاد حقوق بشر در نامه‌ای به سازمان ملل از حضور جاوید رحمان در کنار سرکرده یک گروه مسلح تروریستی به‌شدت انتقاد کرد.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در نامه‌ای به عمر زنیبر، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل و ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ضمن انتقاد از حضور و سخنرانی جاوید رحمان، گزارشگر پیشین به‌اصطلاح وضعیت حقوق بشر در ایران، در نشست گروهک تروریستی منافقین در شهر پاریس و آثار و پیامد‌های بسیار منفی و مخرب آن بر اعتبار و جایگاه سازوکار‌ها و کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل در نزد افکار عمومی ایران و جهان، نوشت: بنابر اعلام این گروهک تروریستی که دستش به خون ۱۷ هزار شهروند بی‌گناه ایرانی آغتشه است و جنایت‌های آن فراتر از مرز‌های زمانی و جغرافیایی است، این نشست به‌مناسبت گزارش ادعایی پایانی جاوید رحمان در سمت گزارشگر ویژه سازمان ملل برگزار شده است، گزارشی که در حقیقت، ادعانامه‌ای مملوء از دروغ‌ها و اتهام‌های بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران بود که به‌منظور تامین خواسته‌های گروهک تروریستی منافقین نوشته شد تا ادای دین او به این گروهک به‌خاطر حمایت‌های مالی از او در پایان حضورش در سمت گزارشگری ویژه باشد.

غریب‌آبادی در ادامه این نامه آورده است: ستاد حقوق بشر طی مکاتبه شماره ۴/۱۰۵۸۵/۹۰۰۰ مورخ ۲۰/۰۴/۱۴۰۳، ۱۰ جولای ۲۰۲۴ (۲۰ تیر ۱۴۰۳) به‌همراه ۲۰۰ صفحه ضمیمه که در سایت شورای حقوق بشر نیز منعکس شده است، به این ادعانامه پاسخی روشنگرانه ارائه کرده و هشدار داده بود که تدوین گزارش‌های غیرقانونی و خارج از ماموریت این‌چنینی از سوی یک کارشناس سازمان ملل با هدف خوش‌خدمتی به یک گروهک تروریستی که جنایت‌های گسترده و سازمان‌یافته بی‌شماری از جمله جنگ مسلحانه، ترور، کشتار جمعی، گروگانگیری، شکنجه علیه جمعیت غیرنظامی، تعقیب آزارمند مردم عادی مخالف ایدئولوژی این گروهک، تجاوز‌های جنسی به زنان و کودکان و در واقع جنایت‌های علیه بشریت را در کارنامه سیاه خود دارد، چه خدشه و آسیبی به اعتبار نهاد‌ها و ترتیبات بین‌المللی حقوق بشری سازمان ملل وارد خواهد آورد.

وی در ادامه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران مکررا و در گزارش‌های متعدد همسویی آشکار جاوید رحمان با گروهک تروریستی منافقین را به شما و دیگر مقامات حقوق بشری سازمان ملل و کشور‌های عضو شورای حقوق بشر یادآوری کرده بود، اما متاسفانه باوجود رسوایی‌های متعدد، گوش شنوایی برای این اعتراضات و انتقادات پیدا نشد. طبیعتا، مسئولیت بی‌توجهی به اقدام‌های غیرقانونی و خلاف آیین کار ماموریت‌داران رویه ویژه، موضوع سند ۵/۲ شورای حقوق بشر، برعهده دفتر کمیسر عالی و شورای حقوق بشر خواهد بود. اکنون که تصاویر یادگاری جاوید رحمان در کنار سرکرده یک گروه مسلح تروریستی مرتکب جنایت علیه بشریت منتشر شده است، بی‌اعتباری، مغرضانه و جهت‌دار بودن گزارش‌های متعدد وی علیه جمهوری اسلامی ایران در دوران ماموریتش در سازمان ملل بیش از پیش بر همگان هویدا شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین اذعان کرد: همسویی، همدستی و ابتنای داده‌ها و اطلاعات گزارشگر ویژه کشوری ایران بر گروه‌ها و افراد معاند، به ویژه گروهک تروریستی منافقین، تنها محدود و منحصر به جاوید رحمان نمی‌باشد. گزارشگران ویژه پیشین نیز کم و بیش همین رویه را دنبال نموده و آسیب‌های جدی به اعتبار خود و به ویژه نهاد‌ها و ترتیبات بین المللی حقوق بشری وارد آوردند. بررسی گزارشات گزارشگران ویژه کشوری از همان ابتدا نشان‌دهنده وجود الگوریتم و رویه ثابتی در جمع‌آوری مفاد و مطالب مورد نیاز برای تهیه گزارش‌های ضد ایرانی است، گزارش‌هایی که با هدف فراهم کردن ابزار فشار سیاسی و توجیه تحمیل اقدام‌های قهرآمیز یک‌جانبه از سوی برخی کشور‌های خاص با استناد به اتهام‌های موهوم معاندان و در رأس آنها منافقین تهیه شده و می‌شوند.

وی تاکید کرد: ریشه این معضل را علاوه بر شخص گزارشگر، باید در ایجاد سازوکار سیاسی این گزارشگری که منطبق بر منافع و اغراض سیاسی برخی کشور‌ها شکل گرفته نیز جست‌وجو کرد. سرنوشت محتوم چنین اقداماتی، قربانی شدن حقوق بشر و رنگ باختن هر چه بیشتر امید‌ها به سازوکار‌ها و نهاد‌های حقوق بشری می‌باشد. بی تردید، رویه ثابت این کشور‌ها در تروریسم‌شویی و حمایت از عناصر تروریستی و استفاده ابزاری از سازوکار‌های حقوق بشری به بی‌کیفرمانی مرتکبان، عدم جبران خسارات قربانیان، فرار از مسئولیّت جانیان، تنفّرپراکنی و جابه‌جایی جایگاه متهم و قربانی منجر شده است.

غریب‌آبادی در ادامه عنوان کرد: ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، تأسف عمیق خود را نسبت به راهبرد ضدانسانی و ضد حقوق بشری برخی کشور‌ها در استفاده ابزاری از تروریسم و ایجاد سازوکار‌های سیاسی و نامشروع حقوق بشری ابراز می‌نماید و از شما به عنوان مقامات عالی حقوق بشری سازمان ملل متحد انتظار دارد در مقابل این الگوی رفتاری نادرست ایستادگی نموده و منطبق بر شرح وظایف و مسئولیت‌های خود، نسبت به مواضع و عملکرد غیرحرفه‌ای و غیر قانونی ماموریت‌داران شورای حقوق بشر با حساسیت و هوشیاری بیشتری عمل کنید.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه بیان کرد: چنانچه پیش از این به مکاتبات و اعتراضات جمهوری اسلامی ایران درخصوص همراهی آقای جاوید رحمان با گروهک تروریستی منافقین توجه می‌کردید، به هیچ وجه شاهد تهیه یک گزارش خودسرانه در حمایت از این گروهک در روز‌های پایانی ماموریت وی و اکنون شاهد حضور وی در کنار سرکرده این گروهک تروریستی نمی‌بودیم. این نکته را نیز باید خاطر نشان نمایم که خروج آقای رحمان از سازوکار گزارشگری، به هیچ وجه نباید مصونیتی برای وی از پاسخگویی به این اقدامات متخلفانه فراهم نماید، همانگونه که دفتر کمیسر عالی حقوق بشر و شورای حقوق بشر نیز ملزم هستند وی را پاسخگو نمایند. مردم ایران منتظر اقدامات شما هستند و انتظار می‌رود بیش از این اجازه ندهید اعتبار سازوکار‌های بین المللی حقوق بشری لکه دار و تخریب شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار