رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به وجود ۲۰۰ گود ناایمن در پایتخت گفت: ۱۴ مخاطره تهران را تهدید می‌کند.

نخستین نشست خبری «به سوی شهر ایمن و آماده» با موضوع ارتقای ایمن کالبدی، صبح امروز - سه شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳- در محل ساختمان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ابتدای این نشست اظهار کرد: امروزه با توجه به صنعتی شدن جهان و توسعه شهرنشینی حوادث نیز در حال افزایش است و در این شرایط چیزی که باید کاهش پیدا کند ریسک و تبعات ناشی از حوادث است.

وی با بیان اینکه در آخرین بروزرسانی‌ها مشخص شد که شهر تهران ۵۵ مخاطره بحران زا دارد، افزود: ۱۴ مخاطره از جمله زلزله، سیل، آلودگی هوا، طوفان گرد وغبار، حریق، زمین لغزش، فرونشست زمین، خشکسالی و قطع آب، حوادث ترافیکی، حوادث مواد خطرناک، تهدیدات سایبری، تجمعات انبوه و اختلال یا قطع برق از این تعداد اولویت دار هستند.

نصیری ادامه داد: گسل‌های شمال و جنوب شهر را داریم که گسل‌های جنوبی به دلیل مجاورت با بافت‌های فرسوده خطرناک‌تر هستند. بافت‌های فرسوده مهمترین مشکل ناایمنی سازه‌ای در شهر تهران هستند که البته اقداماتی برای نوسازی و رفع مشکلات این بافت‌ها انجام شده و در حال انجام است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: باید تلاش کنیم که در زلزله، جلوی خرابی‌ها را بگیریم و یا کاهش دهیم؛ بنابراین باید اولویت را به پیشگیری داد. در سند بین الملل سندای در ژاپن توافق شد که دنیا به سمت کاهش خطر و کاهش ریسک در بحث حوادث و بحران برود.

وی گفت: تهران ۷ روددره و ۸۶۶ متر اختلاف ارتفاع دارد که بام آن شهرک قائم در مینی سیتی است و قعر آن شهر ری است که اختلاف آنها ۸۶۶ متر است. عبور این روددره‌ها از وسط شهر نشان می‌دهد که با شهری مواجه هستیم که به طور بالقوه پتانسیل سیل دارد.

مدل سازی ارزیابی ریسک لرزه‌ای ساختمان‌های تهران، شبکه پل ها، شبکه توزیع برق، آب و گاز طبیعی

 نصیری بیان کرد: کار دانش پایه اصلی و اساسی را با کمک ۲۰ دانشگاه با محوریت دانشگاه شریف شروع کردیم که تا یک ماه دیگر قابل ارائه است. مدل سازی مخاطره زلزله و سیل و ارزیابی ریسک لرزه‌ای ساختمان‌های تهران، ریسک لرزه‌ای شبکه پل ها، سیستم‌های توزیع برق، آب و گاز طبیعی از جمله این اقدامات است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: در قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران تدوین و ابلاغ برنامه ایمنی کالبدی شهر تهران در قالب ۱۵۸ اقدام و ۲۵ خط تلاش انجام شد. ابنیه فنی و بزرگراهی، شریان‌های حیاتی، بافت فرسوده و ناپایدار، پل ها، گود‌های رها شده و ساختمان‌های ناایمن از جمله موضوعات مهم این قرارگاه است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و بازرسی از اماکنی مانند پاساژ علاءالدین، بیمارستان رسول اکرم (ص)، بیمارستان شهید اشرفی اصفهانی، شفا یحیاییان، بازار گل امام رضا (ع)، ایمنی بازار بزرگ تهران، بوستان بهشت مادران و بوستان یاس فاطمی از جمله این اقدامات است.

 ۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی داریم

وی عنوان کرد: ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی دو بخش کلی مساله ایمنی کالبدی شهر هستند. ۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی داریم که ۵۵۷۳ ساختمان توسط تیم‌های مشترک مسئول در حوزه ایمنی و بحران مورد بازدید قرار گرفته و ۳۰۷۱ مورد آن ارزیابی شده است که در نتیجه آنها را به ۴ دسته ایمن مشروط، ناایمن اندک، ساختمان‌های نیازمند مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای و دسته چهارم ساختمان‌هایی مانند متروپل که نیازمند تخریب و نوسازی هستند تقسیم کردند.

نصیری اظهار کرد: باید در کنار شناسایی پلاسکو‌های شهر که توسط آتش نشانی در حال انجام است، متروپل‌ها و ساختمان‌های ناایمن به غیر از بحث حریق نیز شناسایی می‌شد که شهرداری به عنوان مسئولیت اجتماعی خود در این کار مشارکت و بودجه‌ای را به این موضوع برای کمک به دولت و وزارت راه اختصاص داد.

کدام بیمارستان‌های تهران ایمنی شان ارتقا یافته است؟

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: شروع روند ارتقای ایمنی ۷ بیمارستان از جمله رسول اکرم (ص)، فیاض بخش، شهدای یافت آباد، بوعلی، لولاگر که این بیمارستان پلمب شد، فجر و فیروزآبادی را داشتیم.

 ایمن‌سازی ۲۰۰ گود ناایمن باقیمانده در شهر تا شهریور ۱۴۰۴

وی درباره ایمن سازی ۵۰ گود رهاشده در سال ۱۴۰۲ در شهر تهران هم توضیح داد: مجموعا ۲۵۲ گود رها شده در این شهر وجود داشت که ۵۰ مورد آن عمق بالای ۱۵ متر و ۲۲ مورد آن عمق بالای ۲۰ متر داشته و ۱۲۱ گود به مدت زمان بیش از ۳۰ماه عدم فعالیت داشتند که از این مجموع ۵۵ مورد از جمله گود پرواز، گود برج میلاد و گود فرهنگ که باعث ایجاد مشکلاتی در کتابخانه ملی شده بود، گود بازار کفاشان و گود تعاونی مسکن فرهنگیان منطقه ۲۲ ایمن سازی شدند. گود موسوم به بابک زنجانی (وزارت نفت) هم به طور نسبی ایمن سازی شده است البته یک سری مشکلات حقوقی برای آن وجود دارد. همچنین ایمن سازی ۲۰۰ گود ناایمن باقیمانده تا شهریور ۱۴۰۴ انجام خواهد شد.

نصیری اضافه کرد: در رابطه با ایمن سازی گود‌ها بحث اخذ ضمانت نامه بانکی از مالک گود طبق مصوبه شورا برای اصلاح فرایند‌ها برای ایمن سازی و رفع خطر از گود‌های رها شده مطرح و اجرایی می‌شود.

بیمارستان لولاگر تخریب و نوسازی می‌شود

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین گفت: بیمارستان لولاگر بعد از پلمب شدن روند دریافت پروانه تخریب و نوسازی را طی می‌کند.

وی بیان کرد: ایمن سازی ۴۶ پل با عملیات بهسازی لرزه‌ای در شهر تهران دیگر موضوع مطرح شده است. ۱۱ پل سال گذشته مقاوم سازی شده و ۸ پل در حال مقاوم سازی است. انجام عملیات بهسازی نسبی در ۴۶ پل از جمله پل‌های همت، ولیعصر، همت- آفریقا، همت-گاندی، بابایی- پروین انجام شده است. در این رابطه باید عنوان کرد که از حدود ۷۵۰ پل که در تهران وجود دارد ۶۶ پل که شریان‌های اصلی شهر را به هم وصل می‌کنند برای بهسازی انتخاب و در اولویت قرار گرفتند.

۳۹ مورد رفع خطر از حریم در طول یک سال گذشته

نصیری در رابطه با کاهش خطر با رعایت ضوابط ساخت وساز در حرایم نیز یادآور شد: ۳۹ مورد رفع خطر از حریم در طول یک سال گذشته انجام شده است. ایمن سازی رودخانه کن از جمله این اقدامات است.

۲.۱ میلیارد دلار بودجه مقاوم‌سازی پایتخت در بازه ۱۰ساله

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: یک برنامه نویسی برای طرح‌های مقاوم سازی در یک بازه زمانی ۱۰ ساله در حال انجام است که شامل ۸ دسته ساختمان‌های عمومی، ساختمان‌های خصوصی، زیرساخت حمل و نقل، تاسیسات آبرسانی، تاسیسات گازرسانی، تاسیسات برق رسانی، زیرساخت ارتباطات و تاسیسات سوخت رسانی می‌شود. در بودجه مورد نیاز کلان طرح، بودجه مقاوم سازی ساختمان‌های عمومی ۷۲۴ میلیون دلار، ساختمان‌های خصوصی ۷۹۴ میلیون دلار و شریان‌های حیاتی ۵۶۰ میلیون دلار و در مجموع بالغ بر ۲.۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

خریداری دستگاه ۶۰ میلیارد تومانی برای اسکن عمق زمین

وی با بیان اینکه شهر تهران تبدیل به یک کارگاه ایمن سازی شده است، اظهار کرد: دستگاه‌هایی به نام GPR برای اسکن عمق ۱۰ تا ۱۵ متری زمین به ارزش ۶۰ میلیارد تومان در شهرداری تهران خریداری شده است تا بتوان عمق ۱۰ تا ۱۵ متری را در بحث فروریزش بررسی کرد.

نصیری افزود: در بحث ایمنی خرد که شامل مواردی مانند برق گرفتگی، سقوط از ارتفاع، سقوط اجسام، مخاطرات مرتبط با تجهیزات شهری و سایر موارد می‌شود، بررسی و ریشه یابی توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در بحث HSE ایجاد ردیف بودجه و ارتقا ساختار سازمانی و تدوین نظام نامه جدید در این حوزه را داشتیم. از مجموع ۲۸۰۰ مدرسه دولتی شهر تهران تا کنون ۱۰۱۰ مدرسه از لحاظ HSE ارزیابی شده است که در این بررسی‌ها ۲۰۶ هزار و ۳۲ مورد عدم انطباق وجود داشته است. ارزیابی ۲۵۰۰ بوستان طی سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ از لحاظ HSE انجام شده که ۷۵ هزار مورد عدم انطباق وجود داشته که ۶۰ درصد آنها رفع شده است.

وی اضافه کرد: در بحث پایش وضعیت ایمنی جرثقیل‌های برجی (Tower crane) شهر تهران از ۲۹۰۰ بازدید به عمل آمده تعداد ۶۴۶ دستگاه جرثقیل برجی شناسایی شده و ۳۱۱ دستگاه نسبت به اخذ استاندارد‌های لازم اقدام نموده اند. ضمن اینکه روند صدور شناسنامه ایمنی برای این جرثقیل‌ها در حال انجام است.

نصیری گفت: آزمون جامع احراز صلاحیت کارشناسان HSE پیمانکاران و بهره برداران شهرداری تهران، با رعایت همه ضوابط با همکاری دانشگاه علمی کاربردی شهرداری در فصل پاییز با انجام یک آزمون عمومی و سه آزمون تخصصی برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار