قائم‌پناه گفت: برای تعیین کابینه حتی از مخالفان خود استفاده کردیم و فقط شورای راهبری نقش نداشت و گروه‌های دیگر هم بودند.

محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری رئیس درباره شاخصه انتخاب مدیران در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر گفت: دولت ما دولت وفاق ملی است که در تقابل و تعارض با اختلاف است. در این روز‌ها که صحبت از وفاق می‌شود همه افرادی که در کشور صاحب فکر، اندیشه و نگاه‌های متفاوتی در چارچوب نظام هستند دور هم برای ساخت ایران جمع شدیم.

وی اظهار کرد: آقای پزشکیان بار‌ها در مناظرات و سخنرانی‌ها تاکید داشتند که یک دسته با دعوا نمی‌تواند کشور را اداره کند و باید با هم توافق داشته باشیم. جایی که تنازع است با هم توافق می‌کنید و همه براساس اصول در کشور توافق می‌کنید که کشور چگونه اداره شود.

باید در منطقه اول باشیم

معاون اجرایی رئیس‌جمهور بیان کرد: در کشور مشکل صندوق‌های بیمه، مشکل معیشت مردم، منطقه پرآشوب و دشمن خارجی داریم. ۴۴ سال از انقلاب می‌گذرد و معتقدیم جایگاه ایران باید بالاتر از الان باشد و مردم بهتر از این زندگی کنند و باید حول یک هدف سازش کنم و چه سازشی بالاتر از اینکه چشم‌اندازی که رهبری در بیست سال پیش ترسیم کردند، باشد.

قائم‌پناه گفت: در چشم‌انداز ایران توسعه یافته و دارای جایگاه اول در منطقه با هویت اسلامی، انقلابی الهام بخش و دارای روابط موثر در روابط بین‌الملل می‌دانیم و کشورمان باید در جایگاه خود قرار گیرد.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری تصریح کرد: مردم ایران حقشان بیش از این است و با این موقعیت خاص ژئوپلیتیک و موقعیت خاص سیاسی اجتماعی که داریم چرا باید مردم ما در زندگی دچار سختی باشند لذا اگر بخواهیم بر مشکلات فائق بیاییم و نگاهی که رهبر انقلاب داشته باید ایران را براساس هویت تاریخی ودینی بسازیم که لازمه‌اش این است که به توافق برسیم. 

حضور طیف‌های مختلف در دولت

وی گفت: در موقع تشکیل کابینه طیف‌های مختلفی در کابینه ما بودند حتی عزیزی که در دور اول به آقای پزشکیان رای نداده بود لذا کابینه بر این مبنا انتخاب شد که از تمام نحله‌های کشور براساس قوانین و شرایط موجود کشور اعضای آن را انتخاب کنیم. 

قائم‌پناه افزود: در مجلس براساس وفاق، هماهنگی و تعامل سازنده کابینه رای آورد و مجلس پاسخ مثبتی داد علی‌رغم اینکه طیف‌های مختلف وجود داشت و گرایش مجلس با آقای پزشکیان صددرصد نبود، اما مجلس برآیندش توافق‌سازی بود، چون یک دسته نمی‌تواند کشور را شکل دهد. 

معاون اجرایی رئیس‌جمهور بیان کرد: از زنان و گروه‌های مختلف استفاده و نظرسنجی کردیم حتی از مخالفان خود و فقط شورای راهبری در تعیین کابینه نقش نداشت و گروه‌های دیگر هم بودند حتی آقای پزشکیان از رقبای خود خواست اگر فردی را می‌خواهند پیشنهاد دهند لذا دست توافق‌سازی دراز شد و در انتخاب مدیران میانی و در سطح استانداران تلاش و شاخص تعیین کنیم تا معلوم شود چه کسی کارآمد، دانش و تجربه دارد و فارغ از جنسیت، قوم، سن و موقعیت فکری به این امر پرداخته شد تا کسی فکر نکند باید حتما از یک جناح در دولت پزشکیان حضور داشته باشد.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری تاکید کرد: اگر کسی برای ایران می‌خواهد کاری کند در چارچوب برنامه هفتم، سیاست‌های کلی و نگاه آقای پزشکیان باید باشد.

وی گفت: در انتخاب مدیران قطعا وزرا مختار هستند و از افراد جوان‌تر و از زنان استفاده شود تا مشارکت آنها را در اداره کشور داشته باشیم. امیدواریم با این رویکرد آقای پزشکیان در انتخاب استانداران و مدیران میانی وفاق شکل بگیرد.

قائم‌پناه اظهار کرد: چند روز پیش در احترام به آزادگان خاطره‌ای از عمیات مرصاد ذکر کردم و گفتم زمانی که تمامیت ارضی در خطر بود همه از شهر‌های مختلف آمدند و کسی را برای دفاع از کشور گزینش نکردند لذا انسجام شکل گرفت و بر نفاق پیروز شد به همین دلیل اگر وفاق وچود داشته باشد می‌توانیم بر چالش‌ها غلبه کنیم و نخبگان به کمک بیایند تا ایران را به پیشرفت برسانیم، چون ما باید در منطقه اول باشیم.

تکذیب خبر نصب استانداران تا آخر شهریور

مسئول امور گزینش کشور بیان کرد: این خبر که تا آخر شهریور همه استانداران نصب می‌شوند را تکذیب می‌کنم. آقای مومنی وزیر کشور باید معاونان خود را انتخاب کنند و استانداران را با هماهنگی با دولت انتخاب می‌کنند تا به برنامه‌های آقای پزشکیان جامه عمل بپوشانیم.

وی اعلام کرد: در اولین جلسه هیئت دولت در چهارشنبه، سخنگوی توانمندی معرفی خواهد شد و طبق قانون هیئت دولت باید این موضوع را تصویب کند. رئیس‌جمهور شاید در هفته آینده نشست خبری داشته باشد.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری اظهار کرد: اولین شرط وفاق این است که چشم‌انداز، برنامه هفتم و سیاست‌های کلی میثاق ما برای اجرا باشد و در روز‌های آینده برای هر وزارتخانه تکالیف رسیدن به این اهداف مشخص خواهد شد. رویکرد کشور برمبنای دانایی و خردمندی است.

قائم‌پناه افزود: دولت توانمند، دانا و مبتنی بر کارشناسی خواهد بود. رویکرد دولت وفاق بر مبنای عدالت است یعنی حقوق آحاد مردم باید بدون توجه به جنسیت، مذهب و گرایش‌های سیاسی حفظ شود و هیچ‌کس در کشور نباید احساس کند که حقش ضایع شده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما کارکنان دولت از وزیر تا آخرین رده‌ای که با مردم در ارتباط است باید این باور را داشته باشند که مردم ارباب ما هستند و کسی با غرور با مردم صحبت نکند لذا از همه کارکنان دولت می‌خواهم این رویکرد را به منصه ظهور برسانند و مردم را تکریم کنند. 

انجام سفرهای استانی به جمع‌بندی نرسیده

وی گفت: درباره سفر‌های استانی هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم و شاید رویکرد جدیدی برای پیگیری انجام دهیم البته دنیای امروز دیجیتالی است و از راه دور هم می‌توان کنترل کرد، اما حتما به شهر‌ها می‌روند البته شاید رویکرد جدید انتخاب کنیم.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری بیان کرد: هزاران پروژه ناتمام در کشور است و محدودیت منابع وجود دارد و اگر قرار باشد پروژه جدیدی اجرا شود شاید پروژه‌های قبلی به اتمام نرسد.

قائم‌پناه تصریح کرد: اگر امکان وجود داشته باشد حتما مصوبات دولت قبل را که از نظر اقتصادی توجیه دارند تعهدات دولت را نسبت به آن اجرا می‌کنیم. برای فائق آمدن بر مشکلات باید توسط مردم تولید ثروت شود و تا کی می‌خواهیم با یارانه و کمیته امداد و بهزیستی مردم را اداره کنیم و باید با برنامه هفتم و سیاست‌های کلی مردم تولید ثروت و با عزت زندگی کنند لذا امیدواریم با کسانی که در کشور صاحب قدرت هستند مردم تولید ثروت کنند و دولت به سه وظیفه خود یعنی ایجاد امنیت، آموزش مردم و سلامت مردم عمل کند.

تعیین تکلیف مردودین در گزینش آموزش و پرورش

مسئول امور گزینش کشور گفت: این روز‌ها شاید صد‌ها پیامک برای من آمده و ابلاغ رئیس‌جمهور برای گزینش به بنده داده شده که ما مشمول کد ۵ و کد ۱۹ شدیم.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در بند ۳ به سیاست‌های نظام اداری توسط مقام معظم رهبری اشاره کرده و به بهبود معیار‌ها و به‌روزآمدی گزینش برای جذب نیروی انسانی توانمند، شایسته و پرهیز از تنگ‌نظری‌ها و رویکرد‌های غیرحرفه‌ای اشاره کرده یعنی باید شایستگان کشور را انتخاب کنیم.

قائم‌پناه اظهار کرد: همه کسانی که در این سرزمین هستند حق دارند. رد کردن یا عدم گزینش افراد باید بر مبنای حق و عدالت باشد. از وزیر آموزش و پرورش تشکر می‌کنم که پیگیر این قضیه هستند و کسانی که کد ۵ و ۱۹ خوردند اعتراض خود را اعلام کنند. عزیزان با جوانان کشور با زبان احترام صحبت کنند. اگر جوانی استوری یا پیامی گذاشته یا لباسی پوشیده با گذشت برخورد کنید و معلمانی را که دانش بیشتری دارند را انتخاب کنید.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری بیان کرد: در گزینش نمره مصاحبه را بیشتر دادند و درصدش چهل شد. از همه هسته‌های گزینش می‌خواهم با جوانان مهربانانه برخورد کنند و با دختران این سرزمین مهربان‌تر باشند تا همه ایران را برای حل مشکلات یکپارچه کنند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اظهار کرد: هزاران نفر از تحصیل‌کردگان به‌دلیل تنگ‌نظری‌های ما به خارج از کشور رفتند. ایران متعلق به همه است و در گزینش می‌خواهیم با سعه صدر نگاه کنند. خدای نکرده به‌دلیل برخورد نامناسب کشور را ترک نکنند، چون ما باید در آخرت پاسخگو باشیم. عزت ایران در گروی رضایت مردم است.

وی ادامه داد: برنامه هفتم برای همه دستگاه‌های اجرایی کمی است و باید ظرف پنج سال به این اهداف برسیم. باید بتوانیم قدم به قدم شاخص‌هایی که تعیین می‌شود به هدف برسد. در ابلاغی که رئیس‌جمهور داشته به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی و برنامه هفتم اشاره کرده است و برای همین پزشکیان می‌گفت برنامه من برنامه هفتم و سیاست‌های کلی است.

قائم‌پناه اظهار کرد: مجلس براساس سیاست‌های کلی برنامه‌ریزی کرده است و از این بدنه کارشناسی لایحه به مجلس رفته و مجلس در کنار دولت است و آقای پزشکیان به‌عنوان نماینده در مجلس بوده و از برنامه هفتم اطلاع دارد و ممکن است بخشی از برنامه قابلیت اجرا نداشته باشد لذا می‌توانیم با مجلس تعامل کنیم و می‌توانیم به درصد بالایی از اهداف برسیم و امیدواریم ۸۰ الی ۹۰ درصد از برنامه هفتم اجرا شود و به شاخص‌های برنامه برسیم.

کمربندها را ببندید

وی تاکید کرد: مردم اجرای برنامه را از ما مطالبه کنند و خارج از آن مطالبه نکنند. اجرای برنامه مبتنی بر خردمندی، دانایی و پیشرفت کشور است. 

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری بیان کرد: کابینه یک هفته نیست تشکیل شده و قبل از آنکه هنوز وزرا به مجلس معرفی نشده بود آقای پزشکیان وزرا را دعوت کرد و گفت میثاق ما برنامه هفتم، سیاست‌های کلی و چشم‌انداز است. باید هر وزارتخانه‌ای براساس اهدافی که برای آن دیده شده برنامه را اجرا کند. 

قائم‌پناه گفت: به کارکنان دولت می‌گویم کمربند‌ها را سفت ببندید، چون آقای پزشکیان کار می‌خواهد و خیلی مطالبه‌گر است و برای اینکه به حرف‌هایش جامه عمل بپوشاند مصر است. در کمتر از چند هفته وزرا باید برنامه عملیاتی خود را اعلام کنند. مسئولیت، عملکرد و پاسخگویی باید باشد. 

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اظهار کرد: درصدد برنامه‌ریزی هستیم تا با یک سامانه‌ای درخواست‌های مردم را دریافت کنیم و مطالبات مردم را به استحضار رئیس‌جمهور برسانیم.

وی بیان کرد: آن چیزی که مدنظر ما است اینکه جایگاه ایران این نیست و گذشته‌های ما بیانگر افتخارات است و امیدوار بتوانیم ایران را سربلند کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار