گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب به موضوع محکومیت ترور شهیداسماعیل هنیه در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی اختصاص داشت.

برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب به موضوع محکومیت ترور شهیداسماعیل هنیه در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی اختصاص داشت.

در ابتدای برنامه ابوالفضل ظهره وند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیانیه سازمان همکاری‌های اسلامی با اینکه رویکردهای محافظه‌کارانه داشت اما قابل قبول بود و اینکه به نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در جریان ترور شهید هنیه اذعان کردند اتفاق خوبی است.

موضع سازمان همکاری های اسلامی درباره ترور شهید هنیه قابل قبول بود

در ادامه حسین آجرلو کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: میزان موفقیت یک سازمان و نهاد بین‌المللی به میزان اثرگذاری آن در تحولات بین‌المللی بستگی دارد چرا که برخی سازمان‌ها حتی نمی‌توانند اهداف خود را بیان کنند اما سازمان همکاری‌های اسلامی اگرچه یکی از ظرفیت‌های جهان اسلام به شمار می‌آید اما با توجه به اینکه یکی از اهداف اولیه این سازمان مبحث فلسطین و آزادی قدس شریف است اما عملاً می‌بینیم که به دلایل سیاست‌های حاکم بر این سازمان به دلیل حضور برخی کشورها این سازمان از یکی از اهداف اصلی خود غافل مانده است اما همچنان ظرفیت خوبی است .

وی افزود: با توجه به تحولات اخیر همین میزان کنش نیز در جهت زیر سوال بردن جنایات رژیم صهیونیستی قابل قبول است و باعث می‌شود که امیدهایی به آینده ایجاد شود اما این سازمان هنوز با نقطه آرمانی خود فاصله دارد.

ترور شهید هنیه مذاکرات صلح و حاکمیت ایران را زیر سوال برد

ظهره وند ادامه داد: مسئله غزه ما را با بحران بین‌المللی آشناتر کرد. در جریان ترور شهید هنیه نه تنها مذاکرات صلح زیر سوال رفت بلکه حاکمیت ایران نقض شد اما آمریکا و اروپا تمام قد پشت نتانیاهو ایستاده‌اند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: در چنین محیط به هم ریخته‌ای که هیچ قانونی به جز قانون مورد نظر صهیونیست‌ها حاکم نیست چگونه می‌توان به نقطه تعادل رسید؟معتقدم ایران قطعاً باید نسبت به ترور شهید هنیه واکنش نشان دهد اینکه آمریکا می‌گوید اوضاع منطقه آرام نیست و تنش‌ها نباید بیشتر شود مورد قبول است اما این کشور حق ندارد به صورت یک جانبه تنها این مورد را به ایران بگوید و باید اسرائیل را زیر سوال ببرد.

عملیات وعده صادق دستاورد بزرگی برای کشورهای اسلامی بود

آجرلو متذکر شد: واکنش کشورهای اسلامی نسبت به ترور شهید هنیه از شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد. در چند سال گذشته واکنش‌های کشورهای منطقه بسیار منفعلانه بود اما اکنون این کشورها مواضع محکم‌تری را در برابر جنایات صهیونیست‌ها دنبال می‌کنند. 

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عملیات وعده صادق به نحوی بود که یک کشور اسلامی توانست در برابر تهدیدها به اقدام بزرگی دست بزند و این امر برای جهان اسلامی دستاورد بزرگی بود و ما دیدیم که در مراسم شهید جمهور و تحلیف رئیس جمهور دولت چهاردهم روسای کشورهای عربی بیش از پیش حضور پیدا کردند. 

وی بیان کرد: اصولاً جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر یک دیپلماسی فعالانه‌ای را آغاز کرده است که توانسته است وضعیت را خصوصاً مسئله فلسطین را به نقطه اجماع سازی برساند و آن را تقویت کند و بعد از عملیات وعده صادق و بعد از ترور شهید هنیه ایران نقض حاکمیت خود را در سازمان همکاری‌های اسلامی مورد بررسی قرار داد و توانسته برای این امر محکومیت بگیرد و ظرفیت این سازمان استفاده کند.

تنها مزیت اسرائیل زیر سایه حمایت آمریکا، ترور است

وی گفت: کشورهای غربی بسیار تلاش کردند که محور مقاومت و ایران را امنیتی‌سازی کنند اما اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که رژیم صهیونیستی در سطح منطقه و کشورهای اسلامی دچار موضوع امنیتی شده است ویک اجماع برای این مسئله به وجود آمده است.

ظهره وند در ادامه تصریح کرد: نتانیاهو در سفر به آمریکا اطمینان پیدا کرد که هر آن جنگ بین حزب الله و رژیم صهیونیستی اتفاق بیفتد به دلیل آسیب پذیری اسرائیل کار این رژیم تمام خواهد بود.

او افزود: رژیم صهیونیستی در طی ۷۰ سال حیات منحوس خود مزیت برتر خود را به دنبال حمایت‌های آمریکا ترور می‌داند و در جریان ترور شهید هنیه سعی کردندکه ایران را در مقابل احتمال بروز جنگ منفعل کنند اکنون تمام کشورهای غربی تمام قد در پی صیانت از اسرائیل در برابر ایران هستند. و اگر ایران بخواهد با لبنان و جبهه‌های دیگر عملیاتی انجام دهد دیگر مبحثی به نام اسرائیل وجود نخواهد داشت. 

ظهره وند گفت: نتانیاهو به هیچ کدام از اهدافی که در چند وقت گذشته دنبال کرده است نرسیده است اگر آمریکا می‌خواهد که در باتلاق اسرائیل فرو نرود باید این رژیم را به خروج از غزه و آتش بس تشویق کند.

در ادامه  آجولو گفت: سطح جنایت صهیونیست‌ها به قدری فجیع است که رسانه نمی‌تواند آن را کتمان و پنهان کند. همچنین اصولاً رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته عملاً محور مقاومت جمهوری اسلامی ایران را به عنوان عامل بی‌ثباتی منطقه معرفی می‌کرد اما اکنون برای همه مشخص شده که این عامل تنها اسرائیل است. 

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: شهید هنیه از کسانی بود که همواره از آتش بس در نوار غزه صحبت می‌کرد و می‌خواست که مردم فلسطین در آرامش باشند اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی که می‌داند در صورت آتش بس قدرت او نابود خواهد شد ایشان را ترور کرد تا بتواند جنگ را ادامه بدهد.

عملیات بعدی جمهوری اسلامی از وعده صادق سنگین تر خواهد بود

عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق به کشورهای اسلامی که فکر می‌کردند نمی‌توانند در برابر اسرائیل و متحدانش کاری از پیش ببرند یک اعتماد به نفس داده است و اکنون آنها می‌دانند می‌توانند در برابر این رژیم منحوس بایستند وقطعاً عملیات بعدی جمهوری اسلامی از وعده صادق سنگین‌تر خواهد بود.

ظهره وند متذکر شد: ایران حق دارد که واکنش مناسبی در تنبیه متجاوزان در جریان شهید هنیه نشان بدهد یا اینکه جامعه بین‌الملل باید آستین بالا بزند و این رژیم جنایتکار را محکوم ما چنین کاری انجام نمی‌دهند لذا ایران باید اقدام بازدارنده مناسبی انجام دهد. 

او افزود: منطق قدرت و حقوق بین‌الملل ایجاب می‌کند که ایران وارد کنشگری شود و تنبیه لازم را علیه اسرائیل اعمال کند و رژیم صهیونیستی نیز هیچ توانی برای دفاع از خود ندارد و این را در عملیات وعده صادق نیز به اثبات رساند. 

آجرلو بیان کرد: جمهوری اسلامی باید پاسخ ماجراجویی اسرائیل را بدهد لذا به نظر می‌رسد که این موضع ما کاملاً طبیعی و بر اساس منافع ما است و باید با یک پاسخ کوبنده بازدارندگی خاصی ایجاد شود همچنین ما قطعاً پیگیر اتمام جنگ در غزه نیز هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار