برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اختصاص داشت.

مصطفی مصلح‌زاده و سهیل کثیری‌نژاد از کارشناسان مسائل منطقه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر به بررسی اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به دولت نتانیاهو پرداختند.

کثیری‌نژاد در ابتدای برنامه گفت: بعد از پیدا شدن جنازه‌های شش اسیر شروع اعتراضات سراسری از پایان اعتراضات نسبت به اصلاحات قضایی در سرزمین‌های اشغالی بیشتر بود.

وی ادامه داد: جامعه صهیونیست متوجه شده که مدیریت جنگ توسط نتانیاهو چگونه انجام می‌شود و اقدامات وی آیا برای منافع ملی و یا برای ماندن در قدرت است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: قبل از این جنازه ۲۳ اسیر دیگر هم به اسرائیل آمده بود، اما آن موقع فکر می‌کردند می‌توانند به دستاوردی برسند، اما الان فهمیدند که نمی‌توانند و مدتهاست در غزه فعالیت میدانی ندارند.

جنگ بی‌دستاورد

کثیری‌نژاد افزود: دو هفته قبل از پیدا شدن این شش اسیر جنازه شش اسیر دیگر هم پیدا شد و معلوم شد که بر اثر گاز‌های سمی که اسرائیل در تونل‌ها زده بود مرده‌اند همچنین دو سه روز قبل از این اتفاق یک اسیر اسرائیلی را توانستند در تونل پیدا کنند و همزمانی این امر تاکید کرد حضور اسرائیل در نجات این یک نفر باعث مرگ آن شش اسیر شد.

وی گفت: عملیات نظامی دو ماه است که دستاوردی در غزه نداشته است و فقط بمباران‌هایی انجام می‌َشود و این اسرای اسرائیلی هستند که کشته می‌شوند.

مصلح‌زاده در ادامه برنامه گفت: اسرائیل ویژگی‌هایی دارد که بقیه ندارد. این رژیم در یک ظرف شیشه‌ای متولد و با قدرت ارتش توانسته ادامه حیات دهد و همیشه ارتش در خیایان‌های این رژیم است. 

وی اظهار کرد: در همه دولت‌ها وقتی یک فردی به لب مرز می‌رود پلیس هشدار می‌دهد، اما پلیس اسرائیل ده‌ها فلسطینی را با تیراندازی در لب مرز کشت. 

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: وجهه دیگر این رژیم قدرت نظامی آن است و توانست در سه دهه اول عمر خود با قدرت نظامی، جغرافیای زیادی را در اختیار بگیرد. ارتش آن در شش روز ارتش سه کشور را به زانو درآورد لذا خوب است این چهره را بدانیم و اوج قدرت اسرائیل از ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۲ است، اما دهه ۹۰ و دهه دوم قرن بیست و یکم دیگر فرآیند رشد را طی نمی‌کرد و در حال افول است و دیگر در جنگ‌ها پیروز نمی‌شود و از دوره اوج پایین آمده است.

شرایط بی‌سابقه اسرائیل

مصلح‌زاده گفت: اسرائیل در طوفان‌الاقصی دچار شرایطی شد که بی‌سابقه است. طوفان الاقصی اولین جنگی بود که در داخل مرز‌های اسرائیل یک گروه نظامی وارد شد و حالا مقایسه کنید با جنگ ۱۹۶۷ که ارتش سه کشور را زمین‌گیر کرد، اما اینجا از یک گروه چریکی شکست خورد.

کثیری‌نژاد در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: در شش اسیری که جنازه‌هایش به اسرائیل برگشت یکی تابعیت آمریکایی داشت که نشان می‌دهد آمریکا برای خود دلسوزی می‌کند. مذاکره آتش‌بس احتمال پیروزی چندانی ندارد. مجموعه مواضع نتانیاهو و هم طیفی‌های او نشان می‌دهد قرار نیست اتفاقات خاصی در مذاکرات بیفتد، چون با مرگ اسرا دوباره جایگاهش متزلزل شد و وقتی او در موضع ضعف است بهانه‌ای دیگر را جور می‌کند. نتانیاهو در اوایل می‌گفت شکست حماس در دستورکار ماست و الان حرف از پیروزی مطلق می‌زند و الان حرف از محور فیلادلفی می‌زند.

وی ادامه داد: اینکه هیئت‌های گفتگو اعزام می‌شوند ممکن است ماجراجویی‌های جدید کنند و منطقه دچار التهاب شود. اگر اسرای اسرائیلی آزاد شوند می‌تواند اعتراضات را خاموش کند، اما تعداد زیادی اسیر در دست حماس است و فرافکنی‌های نمی‌تواند اعتراضات را تمام کند.

شکاف دولت و ملت

مصلح‌زاده در ادامه برنامه بیان کرد: زمین‌گیر شدن اسرائیل در طوفان‌الاقصی باعث شد ارتش که محبوب‌ترین نهاد اسرائیل بود به شدت افت کند، چون یازده ماه است جنگ را شروع کرده و نمی‌تواند آن را تمام کند، چون زمانی می‌تواند جنگ را تمام کند که دیگر قدرت نظامی در غزه وجود نداشته باشد. در این وضعیت اسرائیل دچار شکا‌فهایی شده که در این مدل تا به حال وجود نداشته است. شکاف دولت ملت مهمترین شکاف است و حاکمیت به شدت مورد هجوم افراد است.

وی افزود: شکاف بین مذهبی‌ها وسکولار‌ها همین‌طور است، چون دولت می‌گوید طلبه‌های یهودی را می‌خواهد به جنگ ببرد و آنها مخالفت می‌کنند. حاکمیت اسرائیل دچار یک بن‌بست است. بحث سقوط مطرح نیست، اما دولتی به نام اسرائیل با حاکمیت معمول دولت‌ها دیگر وجود نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: برخی فکر می‌کنند مشکل اسرائیل نتانیاهو است، اما دچار بن‌بست دوراهی مرگ شده و اگر جنگ را ادامه دهد مرگ است و اگر جنگ را پایان دهد باز هم برای آنها مرگ است.

کثیری‌نژاد در ادامه برنامه تصریح کرد: در اسرائیل خیلی شایع است که افرادی که حاکم هستند منافع حزب خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند و الان منفعت شخصی برای نتانیاهو مهم است و اگر جنگ تمام شود باید انتخابات زودهنگام را برگزار کند که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ائتلاف نتانیاهو نهایتا ۵۷ کرسی را کسب کند که با ۶۳ کرسی فاصله دارد و دولت دست مخالفین می‌افتد و همه تقصیرات را گردن نتایناهو می‌اندازند گرچه که او هم‌اکنون سه پرونده باز دارد لذا از فضای سیاسی به حاشیه می‌رود و حرف از مرگ سیاسی نتاینیاهو است البته او خود را بن گوریون که موسس اسرائیل است مقایسه می‌کرد و حالا با چنین شکستی باید از فضای سیاسی بیرون برود.

پایان دولت ائتلافی در اسرائیل

مصلح زاده در ادامه برنامه گفت: جایگزینی برای شکاف دولت و ملت وجود ندارد. اگر نتانیاهو سقوط کند هیچ ائتلاف حزبی برای دولت بعد نمی‌تواند تشکیل شود و آلترناتیوی برای دولت نتانیاهو وجود ندارد. دوراهی مرگ همه را دچار تناقض می‌کند و اگر نتانیاهو بماند بن بست است و اگر برود هم بن‌بست است. دولتی که مذهبی و سکولار‌ها بر سر سربازی با یکدیگر ائتلاف کردند نشان می‌دهد که دیگر کابینه ائتلافی در اسرائیل ایجاد نمی‌شود. 

وی ادامه داد: البته فلسطینیان هم دچار این مشکل هستند و اگر به جنگ ادامه دهند کشتار ادامه پیدا می‌کند و اگر تسلیم شوند باز هم کشتار ادامه می‌یابد لذا راه برون‌رفت فقط یک راه است و آن اینکه غزه تسلیم شود که این امکان‌پذیر نیست.

کثیری‌نژاد در پایان برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: بحث ساخت معبد سوم که بن‌گویر آن را مطرح و ملی مذهبی آن را دنبال می‌کنند مخالفان جدی دارد، چون حریدی‌ها این را حرام می‌دانند و سنتی‌ها هم آن را به صلاح نمی‌دانند و تنش را در کنست بیشتر می‌کند، چون تهدید به ادامه اعتراضات است و احتمالا باز ادامه می‌یابد و باید ببینیم نتانیاهو چگونه بر اعتراضات سرپوش می‌گذارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار