برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر به آخرین تحولات غزه و مذاکرات آتش‌بس در نشست دوحه اختصاص داشت.

برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر به آخرین تحولات غزه و مذاکرات آتش‌بس در نشست دوحه اختصاص داشت که رضا صدرالحسینی و سید هادی سیدافقهی به بیان نظرات خود پرداختند.

صدرالحسینی گفت: اگر قرار باشد گفتگویی صورت بگیرد باید دو طرف دعوا حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در این نشست نمایندگان حماس حضور نداشتند لذا این گفتگو‌ها نمی‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد. آمریکا به دنبال خرید زمان برای رژیم صهیونیستی است تا به اهدافش برسد. قطر و مصر هم به عنوان دو میانجی باید جایگاهی در نظام بین‌الملل داشته باشند که اگر بگویند گفگتو‌ها بی‌نتیجه بوده آنها هم زیر سوال می‌روند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: درخواست حماس بنیادین و مستدل است و آن آتش‌بس، پایان جنگ و خارج شدن نیرو‌های متجاوز در غزه و ایجاد آرامش و فراهم شدن ورود کمک‌های انسانی مثل ورود غذا و دارو و انتقال مجروحین است که سوال اینجاست اگر حماس آتش‌بس را بپذیرد رژیم صهیونیستی آتش باری را دوباره شروع نکند.

وی افزود: برخی آتش‌بس‌های موقت صورت گرفته که بیش از یک هفته طول نکشید و اسرائیل آتش‌باری شدید انجام داد.

صدرالحسینی اظهار کرد: حماس می‌گوید باید آتش‌بس و صلح صورت بگیرد و مردم به منازل خود برگردند و ما هم اسرا را برمی‌گردانیم.

آمریکا شریک جنایات اسرائیل است

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: رژیم صهوینستی همان اهداف جنگ خود را بیان می‌کند و می‌گوید حماس نباید وجود داشته باشد و زندانیان فلسطینی نباید آزاد شوند.

وی ادامه داد: آمریکا بمب‌های آتش‌زا را به اسرائیل می‌دهد و جنایت مدرسه تابعین را ایجاد می‌کند می‌تواند میانجی منصف باشد؟ لذا آمریکا در ۱۰ ماه گذشته مهمترین کمک‌ها در حوزه تسلحیات، رسانه و عملیات نظامی و در نهاد‌های بین‌المللی از صهیونیست‌ها کرده و اجازه نداد قطعنامه شورای امنیت شکل بگیرد و آن را وتو کرد لذا مورد قبول نیست که آمریکا که حامی تمام قد صهیونیست‌ها است بیانیه بدهد که گفتگو‌ها در حال پیشرفت است.

صدرالحسینی اظهار کرد: فشار افکار عمومی بین‌المللی و داخلی بعد از اتفاقاتی که در دانشگاه‌ها افتاد تصمیم‌سازان و دموکرات‌ها را به نتیجه رساند که تحلیلشان غلط است. نزدیک سه ماه دیگر آمریکا انتخابات ریاست جمهوری دارد و باید با توجه به شرایطی که دارد امکان حضور در انتخابات را ندارد و شرایطی توسط افکار عمومی ایجاد شده که فشار زیادی به حزب دموکرات آورده است لذا دموکرات‌ها سعی کردند چهره مزورانه خود را که می‌گویند هر جا صلح باشد ما آنجا هستیم را مطرح می‌کنند.

تغییر رژیم حاکمیتی در غرب آسیا

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: رژیم صهونستی به اهداف خود نرسیده و حماس با تمام فشار‌هایی که به آن آمد در حال ضربه زدن به رژیم صهیونیستی است. کوچ اجباری مردم غزه انجام نشده و تونل‌ها کشف نشده و بعد از شهادت هنیه ستون‌های رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورده و آن هم انتخاب آقای یحیی سنوار است.

وی ادامه داد: رسانه‌های صهیونیستی نشان می‌دهند فشار زیادی به آنها وارد شده است و می‌گویند اینجا دیگر جای ماندن نیست و مهاجرت‌های یکسویه انجام و بسیاری از پرواز‌ها قطع شده و سرمایه‌گذاری‌ها قطع شده که اسرائیل نتوانسته به اهداف خود برسد و نهاد‌های بین‌المللی احکام سنگینی علیه آنها صادر کردند لذا اسرائیل برای طولانی کردن جنگ به دنبال خرید زمان و شکستن اراده مقاومت است.

صدرالحسینی گفت: بن‌بست راهبردی یعنی نه راه پس دارد و نه راه پیش. حماس اراده خود را به رژیم صهیونیستی تحمیل می‌کند و آن تغییر رژیم حاکمیتی در غرب آسیاست. یعنی آمریکا رژیم حقوقی غرب آسیا را بر این استوار کرده بودند که رژیم صهیونیستی باید تفوق داشته باشد بر همه کشور‌ها لذا شکست رژیم صهیونیستی در این مقطع نه شکست نظامی است بلکه آنچه مهم است چیزی است که بیش از ۵۰ سال آمریکا طراحی و مدیریت این منطقه را داشته و آن فروخواهد ریخت لذا شرایطی ایجاد می‌کنند تا اسرائیل را چه با نتانیاهو و چه بدون آن نگه دارند.

سید هادی سید افقهی در گفت و گوی تلفنی با برنامه گفت و گوی ویژه خبری در ارتباط با مذاکرات صلح برای جنگ غزه در قطر گفت: اخبار موثقی که از سوی حماس مطرح شده آن است که برای اولین بار نماینده‌ای را برای مذاکرات نفرستاده اند. صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها می‌خواستند به حماس توافقی را تحمیل کنند و پاسخ حماس آن‌ها را شگفت زده کرده است. حماس گفته آن چیزی که آخرین بار شهید هنیه پذیرفته است آخرین حرف ما است و صهیونیست‌ها اگر توافق باید آن را امضا کنند.

امروز صهیونست‌ها حرف‌های خود را از زبان مصری‌ها و قطری و‌ها و آمریکایی‌ها می‌گویند و اسرائیلی‌ها جرئت صحبت کردن هم ندارند.

وی افزود: این مذاکرات و این حمله سنگین جنک دیپلماسی علیه ایران است که می‌گوید نزنید که ما به توافق می‌رسیم. مسئولین ما تاکید کردند که ضربه و انتقام باید عملی شود و البته ما هیچ دخالتی در مذاکرات نداریم. چه توافقی شود و یا توافی نشود ما خونخواه شهید هنیه هستیم.

وی ادامه داد: تنها گزینه نتایاهو برای باقی ماندن در کار توسعه جنگ است. نتانیاهو می‌داند وقتی در تهران مهمان ما را شهید می‌کند می‌داند ایران جواب می‌دهد و او می‌خواهد جنگ را توسعه دهد و پای آمریکا و فرانسه و انگلیس را به میدان بکشد تا او جان سالم به در ببرد لذا او تنها به دنبال جنگ است

وی درباره عقب نشینی صهیونیست‌ها گفت: بعید می‌دانم چرا که نتانیاهو چیزی برای از دست دادن ندارد و او تنها به ادامه جنگ فکر می‌کند تا جنگ متوقف شود. نتانیاهو را تنها ادامه جنگ نتایاهو ادامه می‌دهد تا شاید او نجات پیدا کندت چرا مه چس از جنک حیات سیاسی او متفاوت خواهد بود برای همین هست که اکنون همه جهان در حاب خواهش هستند که ایران جوابی به صهیونیست‌ها ندهد.

سیدر رضا صدر الحسیتی اظهار کرد: مقاومت پیام روشنی را بعد از شهید هنیه ارسال کرد که مجازات سختی را برای عامل این جنایت داریم و نکته بعدی اآقای نتخاب یحیی سنوار به جای شهید هنیه بود که این پیام را داشت که نمی‌توانید موضوع میدان را با موضوع سیاست جدا کنید و نکته بعدی جدا بودن پرونده خونخواهی ما و موضع گفتگو‌ها است.

وی ادامه داد: در ۴۵ سال گذشته پرونده‌های زیادی داشتیم و هر کدام را به بهترین شکل جواب دادیم. آن‌ها نمی‌توانند موضوع خونخواهی را با موضوع آتش بس قاطی کنند. جمهوری اسلامی ایران در این رابطه موضوع هدف خود را با صراحت توسط مقامات ارشد اعلام کرده که خونخواهی عملی می‌شود، اما خونخواهی ایران و موضوع مذاکرات با یکدیگر کاملا تفاوت دارد.

صدالحسینی افزود: اکنون تعدادی از فرماندهان حزب الله توسط صهیونیست‌ها ترور شده و حزب الله برای مجازات برنامه دارد و ما هم برای ترور شهید هنیه برنامه‌های خود را داریم. موضوع آتش بس و رسیدن حق به مردم غزه تفاوت دارد و من تاکید می‌کنم که موضوع آتش بس و موضع مدذاکره و اقدامات حزب الله برای تنبیه صهیونیست‌ها هر کدام پروند جدا است.

کارشناس مسائل غرب آیا گفت: امروز صهیونیست‌ها درباره این پرونده‌ها می‌گویند که حلقه آتش با ۷ پرونده گلوی آن‌ها را می‌فشارد است و جشمان صهیونیست‌ها به زودی گریان خواهد شد.

سید افقی درباره شهر موشکی حزب الله لبنان گفت: سید حسن نصرالله و حزب الله بار‌ها گفتند که ما امکاناتی داریم که هنوز رونمایی نکردیم و حتما صهیونیست‌ها تعجب خواهند کرد و یکی از این ها، شهر موشکی حزب الله لبنان است که صهیونیست‌ها نمی‌دانند با چه چیزی مواجه هستند.

صدرالحسینی درباره علل شکست مذاکرات گفت: دلیل آن زیر پا گذاشتن توافقات توسط صهیونیست‌ها بود و یکی دیگر نبود نماینده‌های حماس.

صهیونیست‌ها به دنبال آن بودند که گذرگاه‌های اصلی در اختیار خودشان باشد و اگر این گجونه می‌شد ارتباط بین شرق و غرب غزه قطع م شد. مجمومه مقاومت و حماس علاقه‌مند به آتش بس است، اما صهیونیست‌ها از این مسئله جلوگیری می‌کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار