برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به کشورمان اختصاص داشت.

برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر به بررسی سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به کشورمان اختصاص داشت که رضا صدرالحسینی و روح‌الله مدبر کارشناسان مسائل بین‌الملل به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

صدرالحسینی در ابتدای برنامه گفت: روابط ایران و روسیه قدیمی و درازمدت و در جنبه‌های مختلف عمیق است. پس از سفر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه دعوتی به عمل آمد و سفر شویگو به تهران برگشت آن سفری است که آقای احمدیان انجام داده بود.

وی ادامه داد: این سفر‌ها بسیار مهم است وقتی روابط سیاسی، امنیتی و نظامی کشور‌ها افزایش پیدا می‌کند پای شورای امنیت به وسط می‌آید و سفر شویگو بسیار با اهمیت می‌شود البته نکته حائز اهمیت این است که شویگو در حالی پاسخ سفر احمدیان را می‌دهد که دولتی جدید در کشور ایجاد شده است و دیدار شویگو با پزشکیان با اهمیت است و تاثیرات بسیاری در زمینه‌های مختلف دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: با توجه به شرایط حاد منطقه گفگتو‌هایی انجام می‌شود، اما این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

همکاری راهبردی با تسهیل‌گری روابط

مدبر در ادامه برنامه گفت: سطح روابط ایران و روسیه در شورای امنیت ملی دو کشور طراحی شده است. شورای امنیت ملی بحث تسهیل‌گری روابط ایران و روسیه را طراحی می‌کند، چون این طراحی باعث می‌شود که به آن مدل همکاری راهبردی برسیم.

وی اظهار کرد: روسیه همواره در کنار ایران بوده است. رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ گفتند اولویت روابط با کشور‌های خارجی با همسایگان و دوستان دوران تحریم است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: روسیه امروز نقش ویژه‌ای در سازمان ملل و سازمان‌های مختلف دارد و تعمیق روابط در همکاری‌های امنیتی مثل بحران افغانستان، حضور ناتو در قفقاز جنوبی و بحران‌سازی بریتانیا در منطقه مهم است.

صدرالحسینی در ادامه بیان کرد: درباره دو واژگان تسهیل‌کننده و پیشران باید بگویم که ما در حال رسیدن به تراز راهبردی هستیم. کار وقتی دست شورای امنیت ملی دو کشور باشد می‌تواند راه رسیدن به تراز راهبردی دو کشورباشد.

محکوم کردن ترور هنیه توسط روسیه

وی ادامه داد: روسیه از ترور هنیه اعلام انزجار کرد و حق پاسخگویی به ایران را دادند و این اقدام را محکوم کردند. روابط روسیه با اسرائیل عادی است، اما در خصوص سوریه اختلافاتی بین آنها پیش آمد، اما در قضیه مقاومت روس‌ها نسبت به این اقدام صهیونیست‌ها ابراز نگرانی کردند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: روس‌ها درخصوص آتش‌بس در غزه قطعنامه به شورای امنیت بردند، اما آمریکا وتو کرد لذا روس‌ها نگاه انسانی دارند همچنین درخصوص ترور هنیه پیام دادند و شویگو در سفر به ایران در این خصوص صحبت‌هایی می‌کند.

وی گفت: شویگو از نیرو‌های قدیمی و نزدیک به رهبر روسیه است و این سفر م‌یتواند در تعمیق روابط ما را کمک کند.

مدبر در ادامه بیان کرد: با تدابیر سردار سلیمانی ریشه داعش خشکانده شد و رزمایش‌های مرکب ایران و روسیه را برگزار کردیم و ناوگان دریایی ایران به سن پترزبورگ رفت و این ائتلافی امنیتی بود. رزمایشی در دریای خزر برگزار شد و امنیت دریای خزر باید توسط خودمان انجام شود.

وی اظهار کرد: ایران عضو دائم شانگهای، بریکس است و در اتحادیه اقتصادی اوراسیا رده فعالیتش افزایش یافته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: کمتر از دو ماه دیگر نشست روسای بریکس در کازان روسیه برگزار می‌شود و کرملین اعلام کرده است توافق جامع همکاری ایران و روسیه امضا می‌شود. این توافقنامه مورد نگرانی تروئیکای اروپایی است.

مدبر افزود: بند سه تفاهم‌نامه ایران و روسیه می‌گوید اگر دو کشور مورد جنگ قرار بگیرند به یکدیگر کمک می‌کنند، اما الان ارتقا می‌یابد و به سمت ائتلاف دفاعی با روسیه خواهیم رسید. 

وی بیان کرد: یک بعد تروریست، ترویست رسانه‌ای است. ما برای مقابله با این پلتفرم‌ها کار می‌کنیم و دستاورد ما را چشمگیر می‌کند. بعد دوم اینکه کمتر از سه ماه پیش وزیر خارجه سابق بریتانیا با حضور در آسیای مرکزی گفت می‌خواهیم ارزش‌های انگلیسی را در آسیای مرکزی بیشتر کنیم که یعنی انقلاب رنگی و داعش را در آنجا مستقر کردند. هر چه تماس ما با روسیه بیشتر باشد برای حظ منطقه مهم است.

نگاه انسانی روسیه به غزه

صدرالحسینی در ادامه اظهار کرد: آمریکا و انگلیس در جلسه شورای امنیت از اسرائیل حمایت کردند و روسیه عمیقا از ما حمایت کرد. 

وی گفت: در ارتابط با جنایاتی که با غزه صورت گرفت روسیه از یک بعد انسانی به این جنایات نگاه می‌کرد و در طول ۱۰ ماه گذشته تلاشش بر این بود که آتش‌بس صورت گیرد و در کنار مقاومت و ایران کاهش شهدا را داشته باشیم. روسیه کاملا نگاه منطقی داشت و نسبت به موضع رژیم صهیونیستی یک تخاصمی داشت و بگومگو‌هایی با آمریکا و اروپایی‌ها داشت حتی زمانی که تروییکای اروپا به اسرائیل کمک می‌کردند نماینده روسیه در شورای امنیت اعلام کرد برای جنگ‌افروزی بنزین روی آتش می‌ریزید. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: روسیه به‌طور رسمی به حماس اعلام کرد شما از کشور خود حمایت می‌کنید. روسیه علاقه‌مند بود مقاومت بتواند حقش را بگیرد.

صدرالحسینی بیان کرد: موضع ایران در جنگ اوکراین از ابتدا روشن بود و علاقه‌مند به شروع و ادامه جنگ نیست و شایعات فراوانی در فضای مجازی علیه ایران در استفاده از پهپاد‌های ایران به‌وجود آمد. ایران براساس نگاه انسانی برای میانجی‌گری اعلام آمادگی کرده تا در این منطقه صلح و ثبات برقرار شود.

استفاده از دیپلماسی نظامی

مدبر در ادامه برنامه بیان کرد: روسیه اعلام کرد استفاده از دلار و سوییفت ناامن است و عامل فشار بر کشور‌های مستقل است. بخش عمده بریکس تفاهم خود را براساس پول مشترک انجام دادند. این جذابیت باعث شده تا کشور‌های زیادی به سمت بریکس بروند. نظام بین‌الملل به سمتی می‌رود که غرب و آمریکا می‌خواهند امتیاز بدهند. اگر به این باور برسیم که غرب به مسیری رسیده که به سمت امتیازدهی به کشور‌های مستقل برود، اما اگر نگاه سنتی داشته باشیم شکست می‌خوریم.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه جامع راهبردی این پیام را می‌دهد که ارتباط ما ناگسستنی است و باید برنامه داشته باشیم و جایگاه ترانزیتی را باید تقویت کینم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در دنیا دیپلماسی نظامی داریم و کشوری بتواند تسلیحات خود را به دنیا بفروشد که برگ برنده است.

صدرالحسینی در پایان برنامه گفت: نکته مهم تهدایدات ناتو است که در اوکراین آن را دیدیم که موشک‌ها یک نمونه آن بود یا نفوذ ناتو به سمت قفقاز و یا مهاجرت غیرقانونی یک تهدید برای ما است. 

وی اظهار کرد: موضوع محیط زیست یک موضوع جدید و تهدید قابل توجهی است و می‌توانیم در این زمینه همکاری کینم. همکاری ایران در علوم جدید مثل هوش مصنوعی و هوا فضا و کوانتوم است که می‌تواند تحقق یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار