سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به تفاوت معنای محبت و مودت گفت: محبت یعنی علاقه قلبی، اما مودت یعنی داشتن محبتی که بر اساس معرفت حقیقی و برهان عقلی باشد؛ لذا مودت پیوندی مستحکم و غیر قابل انفصال است که تابعیت نیز به دنبال دارد.

به نقل از آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت‌الله صفایی بوشهری در سخنرانی معارفی شب اربعین حسینی در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: در تاریخ انبیای یک حادثه و یک تقاضا در ناحیه جامعه دینی به پیامبران ادیان رخ‌داده است و در قرآن ۱۴ بار پیرامون این موضوع خداوند وحی کرده است.

 وی افزود: تمامی انبیای الهی در مقابل این رخداد و جامعه عصر خود یک‌کلام مشترک داشته‌اند، اما نبی گرامی اسلام یک برخورد متفاوت داشته است.

 امام‌جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: آن رخداد این‌گونه بود که جامعه دینی عصر هر پیامبری به جهت تحول عظیمی که آن پیامبر در جامعه ایجاد می‌کرد و جامعه جاهلی و بت‌پرست و جامعه‌ای که دچار انحراف و ابتذال شده بودند به یک جامعه ایمانی و متمدن و دینی و دارای شاخصه‌ها والای انسانی و الهی تبدیل می‌کرد.

 صفایی بوشهری تأکید کرد: زمانی که مردم خدمت پیامبران الهی می‌رسیدند عرضه می‌داشتند در مقابل این تلاش چه پاداشی باید بدهیم خداوند می‌فرماید ما هیچ نیازی به پاداش شما نداریم و هیچ تقاضایی هم نداریم و پاداش ما دست خداوند است و تمام پیامبران همین کلام مشترک را داشتند.

 وی یادآور شد: اجر و مزد پیامبری برای اصلاح جامعه و تبدیل یک جامعه بی‌دین و مبتذل به یک جامعه الهی چیزی نیست که اجر آن توسط مردم ادا شود، اما در خصوص نبی گرامی اسلام مسئله فرق می‌کند و در کلام رسول خدا در قبال این سؤال و این تقاضا خداوند طور دیگری به نبی گرامی اسلام فرموده است که پاسخ داده شود.

 صفایی بوشهری در ادامه گفت: خداوند به نبی گرامی اسلام دستور داده است به مردم بگوید در قبال این تقاضای مردم، مودت اهل‌بیت (ع) را درخواست کند.

 وی افزود: شاید علیت تفاوت اجر و مزد رسالت سایر پیامبران با پیامبر اسلام این است که امت پیامبر اسلام باید به گونه‌ای هدایت شوند که در آینده در صراط مستقیم قدم بردارند و مودت فی القربی داشته باشند که منظور از «فی القربی» هم کاملاً مشخص و واضح است.

 نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اهل‌بیت (ع) خورشید پر فروغ هدایت هستند و داشتن مودت به حضرات معصومین تماماً به نفع خود مردم است و باعث می‌شود انسان در صراط مستقیم قرار بگیرد.

 وی خاطرنشان کرد: سیدالشهدا در خطابه‌ای می‌فرماید‌ای مردم ملتزم شوید به مودت ما اهل‌بیت (ع) چرا که اگر کسی خداوند را ملاقات نماید و او مودت ما را داشته باشد از شفاعت و از ریسمان نجات ما بهره‌مند خواهد شد.

 صفایی بوشهری یادآور شد: در لسان عرب مودت یک‌معنایی دارد و محبت یک معنای دیگر چرا که محبت یعنی علاقه قلبی انسان به یک محبوب که درجاتی دارد که می‌تواند از برگرفته از تحقیق باشد یا برگرفته از معرفت باشد، اما مودت یعنی داشتن محبتی به یک شخصی که بر اساس معرفت حقیقی باشد و میان این دو نفر یک پیوند قلبی و عقلی و بر اساس برهان باشد تا مانع از گسستن این پیوند باشد درحالی‌که در محبت می‌توان سطح عادی باشد، اما در مودت این مسئله مستحکم است و قابل انفصال نیست و در مودت تابعیت نیز به دنبال دارد در حالی که در محبت این‌گونه نیست.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: اگر شخصی این‌گونه حالتی داشته باشد نسبت به اهل‌بیت، دارای مودت است و اگر این‌گونه نباشد فقط محبت دارد.

 استاد حوزه علمیه اظهار داشت: امثال مالک‌اشتر و ۷۲ تن اصحاب سیدالشهدا مصداق بارز اصحابی هستند که دارای مودت بودند و بعضی از یاران اهل‌بیت (ع) فقط دارای محبت بودند.

 وی در ادامه افزود: حضرت عباس علیه‌السلام نماد مودت است که داشتن این مودت هم عقلانیت و هم وفاداری به دنبال دارد.

 

برچسب ها: اربعین ، اهل بیت (ع)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار