یک مقام صهیونیست می‌گوید که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دلیل اصلی عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا است.

گرشون باسکین، مذاکره کننده سابق صهیونیست می‌گوید که در مذاکرات این هفته قاهره درباره آتش‌بس غزه و تبادل اسرا «جایی برای خوش‌بینی وجود ندارد» و واضح است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دلیل اصلی عدم حصول توافق است. 

به گزارش الجزیره، این مقام سابق صهیونیست مدعی شد: «من از طریق منابع مصری می‌دانم احتمال کمی وجود دارد که حماس با طرح امنیتی اسرائیل موافقت کند که بیشتر بر کریدور فیلادلفی، جاده مرزی ۱۴ کیلومتری غزه و مصر متمرکز است».

او در ادامه نتانیاهو را دلیل اصلی عدم حصول توافق معرفی کرد و گفت: «از آن جایی که به نظر می‌رسد به دلیل نظرات نتانیاهو، ما نمی‌توانیم به توافق برسیم. حماس احتمالا باید راهبرد متفاوتی را در نظر بگیرد و آن روی میز گذاشتن یک طرح [جدید] است. این امر سبب می‌شود افکار عمومی اسرائیل نخست‌وزیر را برای دستیابی به یک توافق تحت فشار قرار دهد». 

باسکین همچنین گفت که ارتش صهیونیست و دستگاه‌های اطلاعاتی (رژیم) اسرائیل می‌گویند که نظامیان می‌توانند از نوار غزه عقب‌نشینی کرده و به جنگ پایان داده شود.

او تصریح کرد: «مسئله کریدور فیلادلفی باید در سمت مصری مرز بررسی شود. شاید با نظارت آمریکا. می‌توان کنترل فلسطینی‌ها با همراهی نظارت بین‌المللی را بر گذرگاه رفح اعمال کرد». 

شایان ذکر است، کریدور فیلادلفی یک مسیر باریک در مرز بین غزه و مصر بوده و گذرگاه حیاتی «رفح» که راهی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه است، بخشی از آن می‌باشد. نظامیان صهیونیست در حال حاضر کنترل این کریدور را در دست دارند. 

خواسته اصلی حماس در مذاکرات خروج کامل اشغالگران از نوار غزه بوده که کریدور فیلادلفی نیز بخشی از آن است. با این حال، نتانیاهو حفظ اشغالگران در این کریدور را به عنوان شرط جدید در مذاکرات آتش‌بس مطرح کرده و از این طریق در روند حصول توافق مانع‌تراشی می‌کند. 

حسام بدران، از مقامات ارشد حماس روز گذشته تاکید کرد که این جنبش چیزی به جز خروج کامل نیرو‌های صهیونیست را نخواهد پذیرفت.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار