نهمین جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای دولت چهاردهم آغاز شد.

پنجمین روز و نهمین جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای دولت چهاردهم به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور نمایندگان آغاز شد.

برنامه‌های عباس علی‌آبادی و احمد دنیامالی وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش و جوانان امروز بررسی می‌شود.

رئیس‌جمهور هم برای آخرین دفاع از کابینه پیشنهادی خود به صحن مجلس می‌رود.

 طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است، رای‌گیری از نمایندگان برای انتخاب ۱۹ وزیر دولت چهاردهم هم امروز انجام شود.

جزئیات جلسه نهم رای اعتماد وزرا را در ادامه بخوانید.

دکتر علی‌آبادی، کاش به عنوان وزیر صمت معرفی می‌شدید

بیگلری به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی نیرو صبح امروز پشت تریبون مجلس رفت و اعلام کرد: دکتر علی‌آبادی کاش به عنوان وزیر صمت معرفی می‌شدید و بنده به عنوان موافق ثبت‌نام می‌کردم.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نیرو گفت: عمده تجارب دکتر علی‌آبادی در بخش اجرایی بوده و در بخش حکمرانی تجربه چندانی ندارد.

حل چالش‌های اساسی وزارت نیرو نیاز به مدیری جهادی، متخصص و انقلابی دارد

شریعتی نماینده مردم بهشهر در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو گفت: همکاران عزیز همگی واقفید که دو چالش مهمی که امروزه در کشور ما با آن مواجهیم کمبود آب و قطع شدن مکرر برق در بخش‌های مختلفی همچون صنایع کشاورزی و مصارف خانگی می‌باشد؛ حل این چالش‌های اساسی فارغ از منابع مالی و تجهیزات تخصصی نیاز به مدیری لایق، جهادی، پرتلاش متخصص و انقلابی داد.

وی لفزود: آگاهید که جناب آقای دکتر علی آبادی تحصیلات مرتبط با وزارتخانه نیرو را از بهترین دانشگاه کشور ما یعنی دانشگاه تهران و خواجه نصیر طوسی به پایان رسانده و از لحاظ علمی و تخصص به شما نمایندگان ملت شریف ایران برای حل مسائل این وزارتخانه اطمینان لازم را می‌دهد.

نماینده مردم بهشهر اظهار کرد: فارغ از برخورداری از دانش و تخصص لازم، ایشان تجربه قوی در مدیریت ساخت پروژه‌های نیروگاهی و اشراف کافی و اعتماد به نفس لازم برای حل مشکلات این وزارتخانه را داراست.

علی آبادی قول داد که مشکلات دیپلماسی آب را حل کند

نوروزی موافق وزیر پیشنهادی نیرو اظهار کرد: ما چالش‌های بسیاری در حوزه نیرو داریم و به وزیر جسور نیازمندیم تا این ناترازی‌ها را حل کند.  باید در بودجه سالانه و صندوق توسعه ملی بتوانیم در اجرای تولید آب و برق اقدامات گیرنده‌ای با کمک آقای علی آبادی داشته باشیم. 

وی افزود: آقای پزشکیان به وزارت نیرو نگاه ویژه داشته باشد. علت ضعف دیپلماسی در حوزه آب این است که در شرق و غرب با مشکلاتی مواجه هستیم. آقای علی آبادی قول داد که با سابقه اجرایی که دار این مسئله را دنبال کنند. 

موافق وزیر پیشنهادی نیرو اظهار کرد: آقای علی آبادی قول داد که در حوزه صرفه‌جویی آب با آبیاری قطره‌ای تا میزان زیادی در ذخیره آب بکوشد. ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی نیز از قول‌های او است. همچنین حرکت به سمت تدریجی قیمت گذاری دستوری یکی از واجبات است.

انتخاب علی‌آبادی تیر خلاصی به امید مردم خواهد بود

گودرزی مخالف وزیر پیشنهادیِ نیرو بیان کرد: آقای پزشکیان در حالی آقای علی‌آبادی را برای وزارت نیرو معرفی کرده که همه می‌دانند سابقهٔ ایشان چه لطمه‌هایی به صنعت آب و برق کشور وارد کرده است.

مخالف وزیر پیشنهادیِ نیرو اظهار کرد: آقای علی‌آبادی در وزارت صمت با صنعت خودرو چه کرد که می‌خواهیم آب و برق کشور را به ایشان بسپاریم؟!

وی ادامه داد: عملکرد فاجعه‌آمیز ایشان در مپنا فراموش نشده است؛ در سال ۹۵ وقتی دولت به‌دنبال چشم‌اندازی برای رفع مشکل برق بود و قراردادی برای ساخت نیروگاه بست، آقای علی‌آبادی جلوی آن را گرفت. اگر آن قرارداد اجرا می‌شد، امروز نه مشکل آب داشتیم، نه مشکل برق.

علی‌آبادی برای رفع ناترازی برق برنامه دارد

هادی هاشمی‌نیا در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو اظهار کرد: در آینده با تنش آبی مواجه می‌شویم که این خطر جدی است و باید به این موضوع توجه شده و مدیریت بهینه آب از وظایف مهم وزارت نیرو به شمار می‌آید.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو بیان کرد: توجه ویژه آقای علی‌آبادی به بخش خصوصی در کنار بخش دولتی می‌تواند مشکل اساسی را در حوزه آب و برق حل کند

انتخابات تمام شد سوزن‌‌مان در انتخابات گیر نکند 

 روح الله لک علی آبادی نماینده مردم درود و ازنا در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو گفت: کابینه‌ای که جناب آقای دکتر پزشکیان معرفی کردند یک رنگین کمان از سلایق و طیف‌های مختلف را برای دولت وفاق ملی در نظر  گرفتند و به وعده خودشان عمل کردند. 

وی افزود: اگر می‌خواهیم با عدالت حکم کنیم باید بدانیم که انتخابات تمام شد سوزن مان در انتخابات گیر نکند هیجانی رفتار نکنیم و خدای نخواسته به کسی توهین نکنیم. مخالفت حق نماینده است اما ما باید انصاف را  هم در مخالفت رعایت کنیم.

متعهد به خدمت به مردم شریف ایران هستم

علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو گفت: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلا در دیدار با فعالان اقتصادی در سال ۱۴۰۲ نا ترازی سوخت، برق و آب کشور را رنج می‌دهد و مانع کار‌های بزرگ متعددی می‌شود، بخش خصوصی ما می‌تواند در این زمینه به معنای واقعی کلمه کمک کند.

وی افزود: ناترازی آب و برق معضل جدی امروز وزارت نیرو است و برحسب قانون تاین مطمئن آن برعهده وزیر نیرو است. اگر چه گرما و تغییرات اقلیمی تاثیرگذار است، اما مشکلات فراتر از موضوع گرما است وبرطرف کردن کمبود‌ها در این حوزه امری چندوجهی است.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: متعهد به خدمت به مردم شریف ایران، آرمان‌های امام بزرگوار، مقام معظم رهبری و قوانین و مصوبات مجلس هستم و قول می‌دهم در کمال صدق و شفافیت مسیر را با شما طی کنم.

او ادامه داد: برآورد‌های کارشناسی در حوزه برق نشان می‌دهد که ناترازی در سال جاری به بیش از ۱۸ هزار مگاوات می‌رسد که این ناترازی ریشه در اقتصاد ناکارآمد برق دارد که جذابیت اقتصادی این صنعت را از بین برده و منجر به مصرف خارج از الگو‌های استاندارد شده است.

 استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها در دستور کار وزارت نیرو خواهد بود  

وزیر پیشنهادی نیرو بیان کرد: استفاده از توسعه و استفاده از حوزه فناوری حوزه اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، تحلیل داده و سایر فناوری‌های آینده ساز در دستور کار وزارت نیرو خواهد بود و بنابر تاکید رهبر معظم انقلاب بر این موضوع هم امیدواریم دستاوردهای قابل قوبلی ارائه کنیم. 

او ادامه داد: هدف ما این است که در قالب رهنمود های معظم له  در حوزه اقتصاد مقاومتی و با تاکید بر خود کفایی و و اتکا به توان داخلی و در نظر گرفتن بهبود شرایط عام قدم برداریم. 

وی افزود: توجه و متعهد ماندن به توصیه های دکتر پزشکیان مبتنی بر صداقت، عدالت و انصاف در برخورد با مردم، وفاق ملی وحدت و دوری از اختلاف مبنای اقدمات وزارت نیرو خواهد بود.


کمیسیون فرهنگیِ مجلس با برنامه‌های دنیامالی، وزیر پیشنهادیِ ورزش موافقت کرد.


کنایه نماینده مخالف دنیامالی به ساداتی‌نژاد 

زارعی نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: مثل دولت قبل نشود که کار وزارت جهاد کشاورزی را به دست یک نماینده سپردیم و الان در حال مجازات است.

نماینده مردم تهران افزود: رشتهٔ تحصیلیِ آقای دنیامالی ارتباطی با ورزش و جوانان ندارد. ایشان در رشته‌های لاکچریِ ورزش ورود داشته‌اند. آقای دنیامالی هیچ تخصصی در حوزهٔ گفتگو با جوانان ندارد. معرفیِ آقای دنیامالی برای وزارت ورزش و جوانان، نادیده‌گرفتنِ تخصصِ ایشان توسط آقای پزشکیان است.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
صنعت خودرو از ریشه خرابه و علی آبادی خراب نکرده. بعدش تو دولت روحانی توافق پاریس اجرا شده بود که باعث مشکلات برق شد
آخرین اخبار