خطیب نماز جمعه تهران گفت: سیاست‌های کلی نظام باید به عنوان محور کلی حرکت دولت دیده شود و این سیاست‌ها از عقبه کارشناسی مناسبی برخوردار است.  

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد، خطیب نماز جمعه تهران و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در ارتباط با تحلیل خود از کابینه معرفی شده دولت چهاردهم گفت: با تجربه‌ای که در این ادوار مختلف تشکیل دولت‌ها داشتیم، خصوصا در این دو دهه اخیر، دولت‌ها از آن جریان سیاسی که برنده انتخابات بودند شکل می‌گرفتند.

وی ادامه داد: دکتر پزشکیان در مناظرات هم مشکلات سیاسی را در دو حوزه تقسیم‌بندی می‌کردند و می‌گفتند که ما از حضور سرمایه نخبگان و کارشناسان استفاده نمی‌کنیم و از سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری هم چندان استفاد نمی‌شود. به نظر می‌رسد که کابینه‌ای که انتخاب کرده‌اند از تمامی جریان‌های سیاسی و نمادی از وفاق ملی باشد و به نظرم انتخاب این کار واقعا کار دشواری بوده است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: برای آن که جریان پیروز توقع دارد که همه کابینه از آن جریان باشد، تا آنجایی که من می‌دانم نمایندگان هم به این حرکت بزرگ دولت چهاردهم توجه دارند. دوستانی که اکنون در هیئت دولت حضور دارند از جریان‌های سیاسی مختلف هستند و این گام موثری است.

وی ادامه داد: به نظر من سیاست‌های کلی باید به عنوان محور کلی حرکت دولت دیده شود و این سیاست‌ها از عقبه کارشناسی و علمی مناسبی برخوردار است. قانون برنامه هم باید با الهام از این سیاست‌ها تدوین شود و در جهت اجرای آن حرکت کرد و معلوم شود که آیا آن سیاست‌ها با برنامه مغایرت دارد یا خیر. در نتیجه باید با کمک مجلس در جهت درست کردن آن گام برداشت.

وی تاکید کرد: برنامه‌های توسعه، تدوین و ابلاغ می‌شود، اما اولین گام برای حرکت در چارچوب این برنامه بودجه سالانه کشور است و این بودجه برشی از برنامه ۵ ساله است و این بودجه بر اساس فرآیندی که در سال‌های متمادی شکل گرفته و هزینه‌هایی که وجود دارد، تنظیم شده است.

منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۳ در سه ماه اول با کسری قابل توجهی مواجه است

خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد: اکنون تقریبا منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۳ در سه ماه اول با کسری قابل توجهی مواجه است. هزینه‌ها، مطابق هزینه‌های پیش‌بینی شده است و اما منابع ما متناسب با آن وصول نشده است؛ لذا با توجه به این ناترازی، هزینه‌های جاری کشور تا پایان خرداد بیش از ۹۹ درصد اجرایی شده است.

وی افزود: اکنون اگر اراده بر این است که برنامه توسعه کشور عملیاتی شود، در ابتدا باید واقع‌بینانه تنظیم شود و در جهت اصلاح ساختار بودجه کشور آن را عملیاتی کنیم و باید نگاهمان به بودجه‌ریزی کشور تغییر کند.

وی ادامه داد: مهمترین برنامه برای رسیدن به پیشرفت آن است که دولت و مجلس در قدم اول بالاترین تعامل و همکاری را نشان دهند و باید در کشور به سمت رابطه عالی مجلس و دولت برویم. تعامل و هماهنگی باید عالی و رای اعتماد به دولت محترم بر اساس نگاه کارشناسی عملی شود. در این جهت در رای اعتماد به دولت بالاترین سطح تعامل دولت و مجلس را می‌خواهیم.

ابوترابی‌فرد گفت: با نگاهی که به ترکیب کابینه دارم، این کابینه به اندازه نسبتا قابل قبول از دانش و تجربه برای فهم مسائل و حرکت در مدار برخوردار است؛ و معدل قابل قبولی دارد، اما ما اکنون در شرایط سختی هستیم و امروز از نظر شاخص‌های اقتصادی در شرایط خوبی نیستیم.  

وی تصریح کرد: مجلس و دولت با انتظارات به حق مردم برخوردار هستند و گمان می‌کنم این اراده در رئیس‌جمهور و دولت و نمایندگان باید بیشتر و نگاه‌ها باید بلند مدت شود. باید نگاه ما نگاه حل مسئله باشد.

وی گفت:  بیش از یک دهه است که رهبری تاکید کردند که اراده قطعی ایشان بر اصلاح ساختار بودجه، مدیریت درست منابع و فاصله گرفتن دولت از  تصدی‌گری است.

وی ادامه داد: اولین مسئله کشور ما ناترازی در بخش انرژی است. ما چرا باید وارد کننده بنزین باشیم؟ آیا واقعا مصرف ضروری ما این مقدار است یا به قاچاق و مصرف زیاد ما بازمی‌گردد؟ ۶ برابر میانگین جهان بنزین مصرف می‌کنیم. اگر امروز به فکر اصلاح نباشیم قطعا فردا دیر است. من می‌دانم نمایندگان آماده هستند که در کنار دولت برای اصلاح امور گام بردارند. ما بیش از ۸۰ درصد منابع کشورمان از نفت و گاز است.  

ابوترابی‌فرد در انتها گفت: اولویت اول باید وفاق ملی باشد، اما دولت برای رسیدن به نقشه جامع در جهت رسیدن به سیاست‌های کلی و برنامه‌های راهبردی باید گام بردارد. اولویتی که مجلس و دولت با آن مواجه هستند بودجه سال ۱۴۰۴ است و باید آن را به بهترین شکل حل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار