مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با پیش بینی ۱۴۰ هزار تن انگور از تاکستان‌های استان گفت: خراسان شمالی به لحاظ تولید و سطح رتبه نخست کشور را دارد.

صفدر صفدری گفت: برداشت ارقام رودرس در استان شروع شده و در روز‌های آینده برداشت رقم سلطانی نیزآغاز می‌شود.
وی افزود: ۲۹ درصد باغ‌های استان و ۶۰ درصد تولیدات باغی استانرا انگور تشکیل می‌دهد.
صفدری گفت: ۳۰ نوع محصول در استان تولید می‌شود که ده محصول عمده از جمله انگور سطح بیشتری را به خود اختصاص داده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با اشاره توزیع ۱۸ هزار اصله انگور ارقام جدید در سال اخیر بین باغداران استان گفت: غالب رقم انگو استان کلاه داری و سلطانی (کشمشی) است، اما از سال گذشته ارقام جدید و زود رس در استان به بار نشسته از تیرماه وارد بازار می‌شوند.
صفدری اضافه کرد: انگور اُتم رویال، بلک سیدلس، رعشه، ترکمن چهار، رشه سردشت، پیکامی، بیدانه قرمز، شاهانی قرمز، یاقوتی، کندری، لعل، دیوانه، سپیداری و فلیم سیدلس از جمله ارقام جدید کشت شده در استان است.
او گفت: برداشت انگور زودرس خراسان شمالی از اواخر تیرماه انجام می‌شود و انگور سلطانی بعنوان ارقام متوسط رس در اواخر مرداد و شهریورماه و کلاهداری از دیگر ارقام دیررس در مهرماه برداشت می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به فعالیت چهار واحد صنایع تبدیلی گفت: این واحد‌ها در زمینه کنسانتره، آبغوره و کشمش فعال هستند که پیش بینی می‌شود ۲۰ هزار تُن کشمش در استان تولید شود.
او بیان داشت: با کارخانجات آبمیوه و صنایع تبدیلی مرتبط داخل و خارج استان هماهنگی‌هایی برای جذب محصول درجه سه و چهار شده است و محصولات درجه یک و ۲ تاکستان‌ها نیز توسط خود کشاورزان در بازار‌های داخل و خارج از استان عرضه می‌شود.
صفدری با تاکید بر اینکه ارقام جدید عملکرد و تولید بالایی دارند، از باغداران استان خواست با استفاده از سرشاخه کاری برای اصلاح باغ‌ها با استفاده از ارقام جدید اسفاده کنند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: سال گذشته ۶۰۰ تُن انگورو ۳۵۰ تُن برگ شور مو از استان صادر شد.
به گفته صفدری همچنین داربستی کردن باغ‌های انگور مزایای متفاوتی دار که می‌توان به کاهش مصرف سموم، افزایش تولید و کیفیت و پیشگیری از سرما زدگی اشاره کرد.
ارقام عمده انگور استان شامل کلاهداری، کشمشی، عسکری، لعل، انگور سیاه و پیکامی است و ۱۶ هزارو ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید انگور فعال هستند.
پرورش انگور از قدیم در خراسان شمالی معمول بوده که سازگاری خوبی با اقلیم منطقه دارد و تاکداران استان فراورده‌های متنوعی از جمله کشمش، سرکه و شیره انگور تولید می‌کنند.
از مجموع ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۱۴۸ هزار و ۶۶۹ هکتار اراضی زراعی و باغی آبی و ۱۲۷ هزار و ۱۱۱ هکتار اراضی زراعی و باغی دیم است.

برچسب ها: کشاورزی ، انگور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.