معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان از ابلاغ سهمیه ارزی مرزنشینان در شعاع ۳۰ کیلومتری مرز‌های استان خبر داد.

علی نوری امروز در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات و شورای مبادلات مرزی که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: با وجود اینکه در استان کردستان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در زمینه تولید محصولات کشاورزی قرار دارد، اما عدم وجود زیرساخت‌ها یک چالش است که یکی از آنها نبود پایانه‌های صادراتی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان تاکید کرد: با فعالیت پایانه‌ها می‌توان شاهد صادرات انواع محصولات کشاورزی و رونق صادرات باشیم.

وی در این جلسه از تصویب طرح ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در شهرستان مریوان خبر داد.

نوری در ادامه، به مشکل رفع تعهد ارزی واحد‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: تعهدات ارزی تولید کنندگان و صادرکنندگان و میزان انباشت ان‌ها به مشکل بزرگی برای تولید کنندگان و صادرکنندگان تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه رفع تعهد واحد‌های تولیدی یکی از مطالبه‌های جدی از اتاق بازرگانی است که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند، ادامه داد: ما نیز آماده ارائه هرگونه کمک و مساعدت در این زمینه هستیم.

 نوری گفت: ظرف یک هفته آینده جلسه‌ای برای کسانی که تعهد ارزی داشته و دارای مشکل هستند تشکیل شود کارگزاری‌های موجود در شهر‌های مرزی استان هم که امکان رفع تعهد ارزی فعالان اقتصادی استان را دارند، در این جلسه حضور پیدا کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به صدور کارت‌های بازرگانی در استان اشاره کرد و گفت: صدور کارت بازرگانی یعنی بهبود فضای کسب و کار، اما در عمل این نیست و قانون دور زده می‌شود.

وی بر لزوم کار کارشناسی و نظارت بیشتر بر صدور کارت‌های بازرگانی تاکید کرد و گفت: اتاق بازرگانی و گمرک حداقل یک بار در ماه جلسات بخش تجارت خارجی با اقلیم کردستان را تدارک ببیند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان همچنین به ابلاغ سهمیه ارزی مرزنشینان در شعاع ۳۰ کیلومتری مرز‌های استان نیز اشاره کرد و افزود: سهمیه سالانه هر نفر در استان کردستان ۸۰۰ دلار ابلاغ شده است.

نوری به ابلاغ سهمیه پیله‌وران نیز اشاره و اضافه کرد: چهار میلیون دلار سهمیه این بخش برای استان تعیین شده که امروز در این جلسه تعیین شد ۳.۵ میلیون دلار آن به بانه و نیم میلیون دلار نیز به سقز اختصاص یابد.

هدف صادراتی استان کردستان در سال جاری ۱۰۲۲ میلیون دلار است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز در این جلسه گفت: هدف صادراتی استان برای سال جاری یک هزار و ۲۲ میلیون دلار تعیین شده که سعی می‌شود با برنامه مدون این هدف را تحقق بخشید.

بختیار خلیقی در جلسه شورای مبادلات مرزی استان کردستان، گفت: در سال گذشته برنامه‌های جهش تولید تدوین شد و برای امسال هزار و ۲۲ میلیون دلار پیش بینی صادرات داریم.

وی با بیان اینکه سال قبل ۸۳۱ میلیون دلار صادرات انجام شد که برای امسال ۲۱ درصد رشد در نظر گرفته شده است، افزود: امسال باید براساس پایش ماهانه و تلاش تشکل‌های بخش خصوصی و متولیان این موضوع محقق شود و به هدفی که هزار و ۲۲ میلیون دلار است دست یابیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اظهار کرد: در حوزه تولید ۲۵ مورد و در حوزه غیر تولید ۲۴۶ مورد تعهد داریم که در مجموع برگشت ارز حاصل از صادرات تا اواخر مرداد امسال ۲۷۱ مورد است.

خلیقی ادامه داد: صادرات کردستان از ۳ گمرک سیرانبند، سنندج و باشماق انجام می‌گیرد.

وی واردات کشور را ۱۴ میلیارد دلار عنوان کرد و یادآور شد: ۳۵ میلیون دلار سهم کردستان در واردات کالا بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: حجم مبادلات استان در مجموع ۱.۳ میلیارد دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۲۹ درصد افزایش دارد.

برچسب ها: کردستان ، مرز نشینان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.