کارشناس نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو قزوین از فروش مکمل‌های ورزشی غیرمجاز دارای هورمون‌های رشد حیوانی در باشگاه‌های بدنسازی قزوین خبر داد.

رامش مهرآیین کارشناس نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو قزوین گفت: عمده‌ترین تخلفات باشگاه‌ها، فروش و مصرف دارو‌های گیاهی، پماد‌های دست ساز غیر بهداشتی تجهیزات پزشکی و انواع لوازم آرایشی، انواع عرقیات ترکیبی و دارو‌های غیرمجاز است که استفاده از آن‌ها عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد.

وی ادامه داد: خطرناک‌ترین مورد تخلف این باشگاه‌ها فروش مکمل‌های غذایی غیرمجاز است که حاوی هورمون‌های رشد حیوانی شامل اسب بوده و با هدف تقویت و برجسته سازی عضلات ارائه می‌شود و به شدت مضر است.

مهرآیین در خصوص عوارض فروش مکمل‌های بدن سازی غیرمجاز در باشگاه‌های ورزشی گفت: برخی ترکیبات غیرمجاز در برخی مکمل‌های بدنسازی باعث ایجاد مشکلات جنسی از جمله کاهش قدرت باروری آقایان و ایجاد صفات ثانویه جنسی خانم‌ها در آقایان نظیر بزرگ شدن پستان‌ها می‌شود.

به گفته این مسئول، این عوارض در خانم‌ها نیز مواردی از جمله کلفتی صدا، رشد مو‌های زائد، ایجاد آکنه و همچنین اختلال در روند قاعدگی آنها را به وجود می‌آورد.

وی به عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی که حاوری کورتون‌ها هستند نیز پرداخت و افزود: افزایش فشار خون، دیابت، افزایش شکستگی استخوان‌ها و ساییدگی سر استخوان‌های متصل به تنه و کاهش سرعت بهبود زخم از عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی حاوی کورتون‌ها است.

کارشناس نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو قزوین بیان کرد: داروخانه‌ها به عنوان تنها مرکز مجاز و قابل اعتماد جهت تهیه انواع مکمل‌ها شناخته می‌شود و ورزشکاران استان حتما در زمان خرید و استفاده از مکمل‌های ورزشی حتما به برچسب اصالت کالا توجه داشته باشند و فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار