جمعیت هلال‌احمر اقدامات و تمهیدات این جمعیت برای خدمت امدادی به زائران در ایام اربعین و توصیه‌های مراقبت از سلامت زائران را تشریح کرد.

جمعیت هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای، اقدامات و تمهیدات این جمعیت برای خدمت امدادی به زائران در ایام اربعین حسینی و توصیه‌های مراقبت از سلامت زائران را تشریح کرد.

متن اطلاعیه جمعیت هلال‌احمر به شرح زیر است:

۱- جمعیت هلال‌احمر همچون سنوات گذشته به عنوان متولی اصلی ارائه خدمات امداد و نجات به زائران حسینی در جاده‌های داخلی کشور (از مرز‌های شمالی و شرقی و ورودی زائران از کشور‌های همسایه تا مرز‌های غربی و خروجی زائران حسینی برای عزیمت به کربلای معلی) و تنها متولی ارائه خدمات سلامت و امدادی به زائران کشورمان در ایام اربعین حسینی در عراق فعالیت خواهد داشت.

۲- عملیات اربعین هلال احمر از تاریخ ۱۶ مردادماه آغاز شده و تا ۹ شهریور ادامه خواهد داشت که از روز ۱۶ مردادماه تا امروز ۲۴ مرداد، در داخل کشور ۷۳۳ زائر از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شدند که از این تعداد، ۱۲۹ نفر خدمات اسکان اضطراری و ۷۱ نفر خدمات درمان سرپایی دریافت کردند و ۲۷ نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شدند. همچنین تا امروز ۱۴۹۳ مورد خدمات داوطلبانه درمانی و سلامت در کشور عراق به زائران کشورمان ارائه شده که شامل ویزیت زائران بیمار، خدمات پاراکلینیک، انتقال بیماران به مراکز درمانی، نسخ دارویی و مراقبت از سلامت زائران بوده است.

۳- در عملیات امداد و نجات هلال احمر در اربعین حسینی سال جاری، ۱۳۸۱ مرکز، پست و پایگاه عملیاتی در داخل مرز‌ها مشغول امدادرسانی به زائران هستند که در این حوزه نسبت به سال قبل با رشد ۲۸ درصدی رو به رو بوده‌ایم. تعداد ناوگان لجستیکی به کارگیری شده نیز به ۴۴۱۳ مورد رسیده که شاهد رشد ۲۶ درصدی در این حوزه به نسبت سال قبل هستیم. علاوه بر این، روزانه ۶۰۰۸ نیروی عملیاتی امدادگر داوطلب در سطح جاده‌های کشور در این عملیات مشغول خدمات‌رسانی هستند.

۴- در خارج از مرز‌ها و در کشور عراق، ۲۲۰۰ مرکز عملیاتی و موکب درمانی در اربعین حسینی امسال فعالیت دارند. ۲۱۳ دستگاه خودروی آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و … برای خدمت به زائران کشورمان به عراق اعزام شده و ۸ هزار نفر شامل ۶ هزار نیروی داوطلب امدادی و درمانی و ۲ هزار نیروی داوطلب درمانی برای مشارکت در طرح "طبیب الدوار" اعلام آمادگی کرده و به عراق اعزام و بیش از ۳۰۰ تن دارو و تجهیزات برای ارائه خدمات درمانی و سلامت به زائران کشورمان، تأمین و به عراق ارسال شده است.

۵- بیش از ۱۱۰۰۰ متر مربع تونل هوای سرد برای پیشگیری از گرمازدگی زائران در مرز‌های مهران، شلمچه و چذابه تعبیه شده است.

۶- با توجه به دمای هوای ۴۸ درجه‌ای در عتبات عالیات و اینکه از پنجشنبه هفته جاری دمای هوای مناطق گرمسیر به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد؛ گرمازدگی مهمترین دغدغه است؛ بنابراین به زائران توصیه می‌شود که برای پیشگیری از گرمازدگی به هیچ عنوان بین ساعت ۱۱ تا ۳ بعد از ظهر که گرما به اوج خود می‌رسد، پیاده‌روی نکنند و سعی کنند در این ساعات بیشتر به استراحت مشغول بوده و از غروب تا پاسی از شب به پیاده‌روی ادامه دهند. لباس‌های خنک و نخی پوشیده و از کلاه، عینک و چتر برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب استفاده کنند. مصرف مایعات فراوان برای پیشگیری از گرمازدگی و پرهیز از مصرف غذا‌های چرب، تند و شور و همراه داشتن دارو‌های بیماران خاص، از جمله توصیه‌های حفظ سلامت زوار است.

۷- زائران در صورت بروز بیماری و یا علائم گرمازدگی شامل گیجی، عدم تعادل، سردرد، تهوع و بالا بودن دمای بدن، خود را به محل سایه و خنک و مراکز درمانی و امدادی هلال احمر که به صورت ۲۴ ساعته در عراق مشغول خدمات‌رسانی هستند، برسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار