یک آژانس سازمان ملل متحد با بیان اینکه شمار فزاینده‌ای از مردم سودان به آب، غذا، پناهگاه و خدمات درمانی و بهداشتی نیاز دارند اعلام کرد که «سودان در نقطه شکست فاجعه آمیز قرار دارد.»

از زمان شروع دور جدیدی از درگیری‌های داخلی سودان در سال گذشته میلادی بین ۲ جبهه شامل ارتش سودان و نیرو‌های تحت امر «محمد حمدان دغلو» معروف به نیرو‌های واکنش سریع، این کشور گرفتار آنچه که سازمان ملل «یکی از بدترین فجایع انسانی سال‌های اخیر» خوانده، شده است و طبق برآورد‌ها بیش از هشت میلیون نفر در این کشور آفریقایی آواره شده‌اند.

به نوشته شبکه «سی‌ان‌ان»، «عثمان بلبیسی»، مدیر آفریقا و خاورمیانه در سازمان بین‌المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل در یک بیانیه هشدار داد: «چنانچه یک رسیدگی جهانی هماهنگ، فوری و گسترده در قبال وضعیت سودان رخ ندهد این ریسک وجود دارد که ما در ماه‌های آینده شاهد مرگ ده‌ها هزار نفر که می‌توانستیم جلوی آن را بگیریم باشیم.»

این مقام امور مهاجرت سازمان ملل ادامه داد: «ما در آستانه نقطه شکست هستیم؛ نقطه شکستی که می‌تواند فاجعه‌بار و مصیبت‌بار باشد.»

در ادامه این بیانیه نوشته شده است: «در این جنگ لکه‌دار شده با سطح بهت‌آوری از نقض حقوق بشر، حملات قومیتی، کشتار مردم غیرنظامی و خشونت‌های جنسی مواجهیم و دست کم نیمی از آوارگان را کودکان تشکیل می‌دهند.»

اوایل ماه جاری میلادی کمیته موسوم به کمیته بررسی قحطی در سازمان ملل گزارش داد دست کم یک اردوگاه آوارگان در منطقه دارفور سودان گرفتار قحطی شده است. سازمان برنامه جهانی غذا هم در ماه مه اعلام کرد مردم این منطقه سودان مجبور به خوردن علف و پوست بادام‌زمانی شده‌اند تا زنده بمانند.

در بیانیه سازمان بین‌المللی مهاجرت نوشته شد: «تخمین زده می‌شود که در سه ماه آینده ۲۵.۶ میلیون نفر در سودان دچار ناامنی غذایی شدید به سبب گسترش جنگ و تضعیف سازوکار‌های تطابق با وضعیت شوند. خیلی جا‌های دیگر در سودان همچنین در خطر قحطی قرار گرفته‌اند.»

بر اساس گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، نیرو‌های مسلح جلوی تحویل کمک‌های ضروری به سودان را می‌گیرند و سازمان بین‌المللی مهاجرت تصریح کرد نیازمند بودجه بیشتری برای رسیدگی به نیازمندان در این کشور است. اخیرا سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد یک پل مهم که با استفاده از آن امدادرسان‌ها می‌توانستند به منطقه دارفور دسترسی پیدا کنند چند روز پیش در اثر سیل شدید فرو ریخت.

پزشکان بدون مرز تصریح داشت: «این پل تنها راه ایمن به منظور رساندن کمک‌های بشردوستانه به مرکز و جنوب سودان بود و حالا یک مانع بزرگ دیگر برای تلاش‌های ما به منظور تحویل کمک‌های نجات‌بخش به سودان ایجاد شده است.»

به گزارش آسوشیتدپرس قرار است دور جدیدی از مذاکرات آتش‌بس در سودان با هدایت از سوی آمریکا و عربستان سعودی در روز‌های آتی در سوئیس برگزار شود.

نیرو‌های واکنش سریع با شرکت در این مذاکرات موافقت کرده‌اند، اما ارتش سودان با آن موافقت نکرده است.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار