وقتی صحبت از خیران به میان می‌آید تبریز و آذربایجان شرقی به عنوان پیشقراولان این عرصه جایگاه ویژه‌ای در کشور دارند که نمود مهم آن در حوزه مدارس استثنایی نیز دیده می‌شود.

بحث مدرسه استثنایی از سایر مدارس جدا است و اهمیت بسیار بیشتری برای جامعه و به خصوص جامعه کودکان و نوجوانان دارای انواع معلولیت دارد.

جمعیت قابل توجهی در میان ما زندگی می‌کنند که از معلولیت‌های مختلف جسمی، حرکتی و ذهنی رنج می‌برند و گاه این محدودیت‌ها، زندگی را برای آنها با سختی مواجه می‌کند اما این قشر جامعه نیز مثل سایر دوستان و آشنایان خود حق برابری برای تحصیل و علم آموزی دارند.

این قشر خاص جامعه معمولا با یک مشکل مهم در طول زندگی خود مواجه می‌شوند و آن هم ورود به جامعه و زندگی اجتماعی است که پایه‌های آن نیز از دوران ابتدایی تحصیلات شروع می‌شود.

گاهی به خاطر برخی شرایط خاص کودکان و نوجوانان دارای معلولیت از تحصیل باز می مانند و یا پس از اتمام دوران ابتدایی تحصیلات و وقتی که توانستند خواندن و نوشتن یاد بگیرند درس را رها می‌کنند چون معتقد هستند حتی اگر تحصیل را ادامه دهند نتیجه‌ای برایشان نخواهد داشت.

تحصیل برای تمامی آحاد جامعه یک الزام و ضرورت است و تامین زیرساخت‌های آن برای تمامی اقشار جامعه به خصوص افراد دارای معلولیت یک حق شهروندی محسوب می‌شود اما گاهی امکانات و زیرساخت‌های تحصیل برای دانش آموزان استثنایی فراهم نیست.

این از رو خیران آذربایجان شرقی پا به میدان گذاشته و در زمینه احداث مدارس استثنایی همت کرده اند.

با چرخی در سطح شهر تبریز به خصوص مناطق کم برخوردار و محروم می‌توان مدارس مجهز و تمام و کمالی را مشاهده کرد که نام مردانی آذری بر سردرب آن نقش بسته است. خاندان مردانی آذر در طول عمر خود الطاف بسیاری به شهر اولین‌ها داشته‌اند و در امر مدرسه سازی نامی نیک دارند و در بحث احداث مدارس استثنایی نیز پیشگام بوده‌اند.

در نقاطی از شهر تبریز می‌توان مدارس استثنایی شبانه روزی مردانی آذری با امکانات کاملی را یافت که با متراژ قابل توجه مختص دانش آموزان استثنایی دارای مشکلات شنوایی، بینایی، جسمی، ذهنی و ... است.

خیران مدرسه ساز دیگری نیز برای احداث مدرسه استثنایی در استان آذربایجان شرقی اقدام کرده‌اند ولی هنوز جای کار بسیاری برای رسیدن به نقطه مطلوب در این خصوص وجود دارد.

سه هزار و ۶۹۴ دانش آموز استثنایی در آذربایجان شرقی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی  با بیان این‌که جمعیت دانش آموزان استثنایی استان سه هزار و ۶۹۴ نفر است اظهار کرد: ۲ هزار و ۳۴۱ نفر از دانش آموزان پسر و هزار و ۳۵۳ نفر دختر هستند.

شفائیه افزود: بیشترین جمعیت دانش آموزان استثنایی استان در مقطع ابتدایی هستند و تعداد هزار و ۳۹۸ دانش آموز استثنایی پسر و ۷۸۵ دانش آموز استثنایی دختر در این مقطع قرار دارند.

وی ادامه داد: جمعیت دانش آموزان استثنایی در مقطع کاردانش خاص نیز شامل ۲۴۶ دانش آموز پسر و ۱۴۸ دانش آموز دختر است ولی در مقطع دوم متوسطه استثنایی که مدارس مربوطه در ناحیه یک تبریز و شهرستان مراغه وجود دارد ۲۷ پسر و ۱۵ دختر داریم.

شفائیه گفت: ناحیه دو تبریز بیشترین دانش آموز استثنایی پسر و ناحیه سه تبریز نیز بیشترین دانش آموز استثنایی دختر استان را در مجموع مقاطع تحصیلی در سطح استان دارا هستند.

وی در خصوص نوع مدارس تحصیلی دانش آموزان استثنایی اظهار کرد: گروهی از این دانش آموزان در مدارس استثنایی و گروه دیگر نیز در کلاس‌های عادی مشغول به تحصیل هستند که با رای کمیسیون راه دور در مقطع ابتدایی امکان پذیر است.

دست خیران آذربایجان شرقی بر سر دانش آموزان استثنایی
فعالیت ۷۹ مدرسه استثنایی در استان آذربایجان شرقی

وی در خصوص وضعیت مدارس استثنایی استان آذربایجان شرقی گفت: اکنون تعداد ۷۹ مدرسه استثنایی در سطح استان فعالیت دارند که یک مدرسه غیر دولتی، ۷۸ مدرسه دولتی و ۱۹ مدرسه نیز خیرساز هستند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی در خصوص نیاز‌ها و درخواست‌های مربوط به ساخت مدارس جدید استثنایی استان گفت: تعدادی پروژه نیمه تمام مدارس استثنایی در سطح استان وجود دارد که تکمیل آنها به بهبود تحصیل دانش آموزان استثنایی استان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: مدرسه جسمی حرکتی ناحیه سه تبریز، مدرسه اوتیسم ناحیه چهار تبریز و مدارس استثنایی در شهرستان‌های خداآفرین، لیلان، صوفیان و مرند از جمله مدارس نیمه تمام مهم در این استان هستند.

۴۳ کلاس درس استثنایی استان در دست احداث است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی اظهار کرد: اکنون تعداد ۶ مدرسه در قالب ۴۳ کلاس درس در استان در حال احداث است.

 فرهودی افزود: تعداد سه مدرسه در شهر‌های صوفیان، بناب و ناحیه سه تبریز با مشارکت خیران در دست ساخت است که خیران نیک اندیش سهم خود را اجرا کرده‌اند و سهم اداره نوسازی مانده است.

وی ادامه داد: باقی مدارس استثنایی در دست ساخت کاملا دولتی هستند که در صورت تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تا پایان سال آماده می‌شوند.

فرهودی در خصوص اولویت نخست استان در بحث مدرسه استثنایی خاطرنشان کرد: مدرسه اوتیسم ناحیه چهار تبریز (شهرک یاغچیان) از جمله پروژه‌های مهم مدرسه سازی استان است که با مشارکت خیری حدود ۱۰ سال پیش کلنگ زنی شد.

وی ادامه داد: خیر این مدرسه بنا به مشکلاتی از ادامه کار پشیمان شده و مدرسه را نیمه تمام رها کرده و اداره نوسازی هم دیگر ورود نکرده است.

فرهودی اظهار کرد: اداره نوسازی امسال به صورت جدی برای تکمیل مدرسه اوتیسم وارد شده و در بازدید مدیرکل دیوان محسابات و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از این مدرسه قرار شد تا ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۳، برای این مدرسه اختصاص یابد تا برای سال تحصیلی بعدی آماده پذیرش دانش آموز شود.

منبع :ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار