مدیرکل صمت آذربایجان غربی گفت: رسانه یک ضرورت انکارناپذیر برای بنگاه‌های اقتصادی است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در نشست مشترک اداره صمت و اتاق بازرگانی استان با خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار به فعالان رسانه‌ای استان اظهار کرد: هیچ جامعه‌ای بدون رسانه آزاد رشد پیدا نمی‌کند و رسانه‌ها قطعا یکی از بازو‌های اصلی توسعه همه جانبه استان هستند.

صابر پرنیان با اشاره به اینکه یک بنگاه اقتصادی اگر می‌خواهد موفق باشد به رسانه نیاز دارد گفت: در واقع رسانه یک ضرورت انکارناپذیر برای بنگاه‌های اقتصادی به شمار می‌روند.

وی سهم آب مصرفی صنعت آذربایجان غربی را یک درصد و میانگین کشوری را ۳ درصد عنوان کرد و افزود: این خود نشان دهنده این است که ما در حوزه صنعت نتوانستیم آنگونه که باید حرکتی داشته باشیم.

پرنیان تصریح کرد: در حوزه رفع موانع تولید، بخش خصوصی ما با موانع متعدد روبرو هست که بخشنامه‌های شبانه، بخشنامه‌های متناقض، عدم ثبات اقتصادی از مهمترین و اصلی‌ترین این موانع محسوب می‌شود؛ انتظار میرود دولت چهاردهم با یک برنامه مدون تولید و اقتصاد پیشرو حامی بخش خصوصی باشد.

وی  با بیان اینکه آذربایجان غربی تا پایان سال ۱۴۰۲ در بخش صنعتی جایگاه هجدهم کشور را به خود اختصاص داده است  به پتانسیل‌های صنعتی موجود در استان اشاره کرد و گفت: صنایع تریلی سازی، معدنی، شیمیایی و پایین دستی پتروشیمی، کنستانتره میوه، شکر و لبنیات را از مهمترین پتانسیل‌های صنعتی استان برشمرد.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن استان را یک هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان برای ۱۲۳ مورد اعلام کرد و افزود: تعداد واحد‌های صنعتی در استان ۲ هزار و ۳۹ واحد و تعداد واحد‌های تعطیل قابل احیا ۲۸۶ مورد است.

سهم یک درصدی معادن در اقتصاد آذربایجان غربی

پرنیان سهم معدن در اقتصاد استان آدربایجان غربی را یک درصد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۳۳۹ معدن فعال در آذربایجان غربی وجود دارد و در پایان سال ۱۴۰۲ رتبه معدن استان به جایگاه یازدهم کشوری رسید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در خاتمه سخنان خود به مهمترین مشکلات استان در بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: عدم همکاری سیستم بانکی و برخورد انقباضی و عدم پرداخت به موقع تسهیلات مورد نیاز بخش صنعت و معدن، مشکلات مربوط به تامین انرژی واحد‌های تولیدی، عدم امکان مبادلات ارزی از طریق سیستم بانکی در امر واردات و صادرات، نرخ سود بالای تسهیلات بانکی در بخش تولید و نبود زیرساخت‌های لازم در مناطق معدنی استان را از مهمترین مشکلات و مسائل مربوط به صنعت، معدن و تجارت استان استان برشمرد.

پرنیان زمان بر بودن اخذ پاسخ استعلام از دستگاه‌های اجرایی، عدم وجود بانک مشترک بین ایران و دیگر کشور‌های هدف جهت نقل و انتقال وجوه نقدی، وجود تحریم‌های اقتصادی و مشکلات عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات را از دیگر مشکلات بخش صنعت معدن و تجارت استان عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود این مشکلات با حمایت‌های دولت چهاردهم تا حد ممکن کاهش یابد و بخش خصوصی استان نیز بتواند به نوعی بزرگترین حامی اقتصاد کشور شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.