نماینده مجلس گفت: در نیت خیر آقای عراقچی تردید ندارم اما در بحث برجام تجربه تلخی داشتیم که نباید تکرار شود.

عباس مقتدایی و امیرحسین ثابتی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری نظراتشان را در ارتباط با عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه دولت چهاردهم بیان کردند.

مقتدایی که در موضع موافق در این برنامه حضور داشت در ابتدای این برنامه گفت: رهبر انقلاب موازینی را برای ما اعلام کردند و ما همه وزرا را منصفانه مورد قضاوت قرار می‌دهیم. اکنون مقطعی است که حرف‌های وزیر پیشنهادی و نقد‌ها را شنیده‌ایم و اینجا موضوعات را در ترازوی انصاف می‌گذاریم و نماینده هم باید شفاف بگوید رای می‌دهد یا نه.

مقتدایی افزود: اکنون با آقای عراقچی طرف هستیم. او دیپلمات شناخته شده بین‌المللی است. عراقچی مجری مجموعه‌ای از رهنمود‌هایی است که در غالب سیاست‌های بالادستی آن را باید اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه عراقچی برنامه‌های خود را ارائه کرده است ادامه داد: دو جلسه‌ تخصصی حداقل ۳ ساعته موضوعات مختلف برنامه را مطرح و بررسی کردیم. نمایندگان مجلس با توجه به توانمندی‌های هر وزیر پیشنهادی به او رای اعتماد می‌دهند.

امیرحسین ثابتی نماینده مخالف اظهار کرد: بر اساس سوابق باید درباره افراد صحبت کنیم. آقای عراقچی امروز در کمیسیون ما بودند و بحث چالشی داشتیم. عراقچی فرد شناخته شده‌ای است و دلیل ما به رای ندادن به ایشان همین است.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته پدیده‌ای را به عنوان برجام داشتیم. برجام تجربه تلخی است که نباید رای بیاورد. افراد را باید بر اساس کارنامه قضاوت کرد. ما نباید از رویکرد غلط که در دهه گذشته آن را تجربه کردیم بار دیگر گزیده شویم.

وی افزود: سال ۹۲ رئیس جمهور وقت گفت همه تحریم‌ها را بر می‌دارم و همه چیز ارزان می‌شود. ایشان مجوز مذاکره را پیدا کرد و در سال‌های پایانی با همین مذاکره‌ها تمام شاخص‌های ما به عقب برگشت. تحریم‌ها تقریبا دو برابر شده بود و حتی وزیر خارجه آقای ظریف هم تحریم شد.

ثابتی با بیان اینکه بی‌سابقه‌ترین تحریم و بدترین شاخص اقتصادی در زمان همین افراد بود؛ و گفت: من در نیت خیر آقای عراقچی شک ندارم، اما مسیر این افراد غلط است. رویکردشان درست نیست و امروز اگر همان تفکر حاکم شود ۲ سال دیگر می‌گوییم یادتان هست دلار فلان قیمت بود.

عباس مقتدایی نماینده موافق خطاب به نماینده مخالف ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی نواقص برجام را بررسی کردیم تا نقطه ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنیم و مقام معظم رهبری هم از قانونی که ما تصویب کردیم راضی بودند، اما این را بدانید اگر شما تمام بار دولت آقای روحانی را روی دوش یک مذاکره کننده بگذارید این انصاف است.

ثابتی ادامه داد:حرف من این است رئیس جمهور می‌تواند هر کسی را خواست معرفی کند، اما ما چرا باید مسیر اشتباه را تکرار کنیم اگر آقای عراقچی رای بیاورد این فیلم امشب بازبینی می‌شود.

مقتدایی گفت: مگر شما نمی‌گویید که دیپلمات ربات نیست. دیپلماتی که به عنوان معاون وزیر حضور دارد ربات نیست که تنها حرف خود را بزند. مجموعه‌هایی مختلف کشور به او می‌گویند در این چارچوب‌ها مذاکره کنید. ایشان به عنوان یک دیپلمات کارکشته به مجلس معرفی شده است.

وی اظهار کرد: نماینده مجلس می‌تواند از وزیر سوال کند که آن چیزی که در برنامه داشتی و تکلیف داشتی را عمل نکردی یا خیر؟ کار دولت آقای روحانی کار غلطی بود، اما انصاف داشته باشم که وزیر پیشنهادی که به مجلس معرفی شده دستورالعمل دارد و تنها نمی‌تواند اقدامی کند.

وی ادامه داد: آقای عراقچی حرف شنوی و تبعیتش از دستگاه‌های تصمیم گیرنده بیشتر است. فرق دارد با طرفی که می‌گوییم شخصی کاری را انجام نمی‌دهد. بخشی از خطا‌های که شما می‌گیرید آیا پاسخگو باید آن معاون وزیر خارجه وقت باشد یا رئیس جمهور وقت.

امیرحسین ثابتی نماینده مخالف گفت: من معتقد هستم بر اساس صحبت‌های رهبری، او اگرچه تلاش کرد، اما در عمل خروجی موفقی در برجام نداشت. متن برجام به شدت افتضاح است و آقای عراقچی یکی از این مذاکره کننده‌ها است. رهبر انقلاب حتی از آقای ظریف هم تعریف کردند، اما رهبری درباره نتیجه کار او واقعا انتقاد‌هایی را داشتند. رهبری گفتند برجام خسارت کامل بود. رهبری عنوان کردند که سیاست خارجه آن دولت مایه عبرت بود. آقای عراقچی از همان تیمی است که رویکرد غلط را در برجام داشتند.

ثابتی گفت: درباره آن توافق بد آقای روحانی هم باید جواب بدهد اما اکنون آقای عراقچی که به عنوان وزیر آمده باید پاسخگو باشد. برجام قرار بود در اول همه تحریم‌ها را لغو کند و بعد از آن گفتند تحریم‌های هسته‌ای لغو شود. توافق برجام بد بود و اگر من سکه هایش را گرفتم باید جوابگو باشم.

مقتدایی با بیان سخنانی درباره برجام و سوالی از ثابتی اظهار کرد: برنامه آقای عراقچی معلوم است. کمتر از ۳۵ صفحه است و این را واقعا خواندید و آمدید برنامه تلویزیونی و یا خیر.

ثابتی در پاسخ گفت: این برنامه را ظهر به ما دادند، امروز ۸ وزیر را دیدیم و زمانی که بنشینم تمامی این برنامه را بخوانم نداشتم. البته بخشی از این رزومه است. اما این برنامه هم که می‌بینیم حرف‌های کلی است. ما باید کارنامه افراد را ببینیم.

مقتدایی در ادامه بحث گفت: شورایی در کشور وجود دارد به عنوان شورای راهبردی روابط خارجی آقای جلیلی نیز در این شورا هستند اینها را حضرت آقا تعیین می‌کنند. آقای خرازی حکمی برای آقای عراقچی دادند که با توجه به توصیه مقام معظم رهبری شما را به سمت دبیر شورای راهبری روابط خارجه منصوب می‌کنم تا نسبت به بازسازی دبیرخانه و توسعه نقش آن در تبعیین سیاست‌ها و تحقق منافع کشور اقدام نمایید.

وی افزود: مردم ایران فردی دارای توانمندی به مجلس معرفی شده است،  اما ما تعهداتی داریم. اگر بر خلاف پیمانش  هر وزیری عمل کند نماینده مجلس بر اساس قانون اساسی با تذکر کتبی و شفاهی و استیضاح با او برخورد می‌کند

ثابتی گفت: اگر آقای عراقچی رای بیاورد بنده خود را متعهد می‌دانم در هر مسئله که رویکردشان مناسب باشد از ایشان دفاع کنم.  

مقتدایی گفت: خوشحالم که آخرین کلمات نماینده ما این است که اگر رای بیاورد به او کمک می‌کنیم. اما قوانین دست ما را باز گذشته و اگر خطایی ببینیم برخورد می‌کنیم. مردم دولت آقای پزشکیان را باید کمک کنیم و در گام اول پیش داوری نکنیم و کار را در مجلس تکمیل کنیم و خیلی هم سختگیری نکنیم.

ثابتی گفت: من با وجود اینکه به این دولت رای نداده‌ام، اما آماده‌ام که به این وزرا کمک کنیم تا کار کشور به بهترین شکل انجام شود.

این نماینده مجلس گفت: در نیت خیر آقای عراقچی تردید ندارم اما در بحث برجام تجربه تلخی داشتیم که نباید تکرار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ح
۰۰:۳۵ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
عراقچی نسبت به بقیه خوب است مجلس رأی بدهد
آخرین اخبار