رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در دیدار با سفیر چین گفت: اولویت نخست در غزه، توقف جنایات رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های بشر دوستانه به آنجاست.

زونگ پی وو، سفیر چین در تهران، امروز (سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳) با بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دیدار و گفتگو کرد.

بابک نگاهداری در این دیدار با اشاره به تمدن و تاریخ ارزشمند دو کشور در سطح آسیا و جهان، گفت: مشارکت و همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران در غرب و چین در شرق آسیا از اهمیت بالای برخوردار بوده و مورد تاکید رهبران و مقامات دو کشور است.

وی بسط همه جانبه روابط ایران و چین را از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و ادامه داد: ما هم به عنوان بازوی مشورتی مجلس جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای کمک به پیاده سازی این اصول راهبردی را و مشارکت فعالانه اعلام نموده‌ایم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، در ادامه بر ضرورت همکاری و گسترش ارتباطات مراکز علمی و پژوهشی دو کشور اشاره کرد و خواهان بسط نقش و جایگاه ایران در پیمان شانگهای و بریکس شد.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای سطح همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و چین، خاطرنشان کرد: دو کشور با افزایش تعاملات فیمابین قادر خواهند بود تا اثربخشی بیشتری در سطح منطقه و بین‌الملل ایفا نمایند.

نگاهداری در ادامه با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، وضعیت آن را بغرنج توصیف و عنوان کرد: متاسفانه با سکوت مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد در خصوص غزه مواجه هستیم. اولویت نخست در غزه، توقف جنایات رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های بشر دوستانه به آنجاست. نباید اجازه دهیم اسرائیل با حمایت همه جانبه آمریکا به جنایات خود در غزه ادامه دهد.

وی افزود: چین در توقف جنایات صهیونیست‌ها می‌تواند نقش موثری ایفا کند. ایران نیز از ابتکارات چین در این زمینه حمایت می‌کند تا هر چه سریع‌تر جنایات صهیونیست‌ها متوقف شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس روابط ایران و چین را برد- برد توصیف کرد و گفت: ما به عنوان نظم مستقل از غرب بخشی از نیاز‌های خود را از چین تامین می‌کنیم و چین هم هم برخی اقلام مورد نیاز ایران را تامین می‌کند. آمادگی داریم این همکاری‌ها و تفاهمات در سطح بالاتری قرار گیرد که منافع دو کشور بیشتر تامین شود. عملیاتی شدن توافق جامع ایران و چین در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

نگاهداری ادامه داد: باتوجه به محدودیت‌‎هایی که آمریکا برای رشد اقتصادی چین ایجاد می‌کند و مسیر‌های دریایی را تحت سلطه خود دارد. مسیر‌های خشکی برای چین مزیت محسوب می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که مسیر خشکی مورد نیاز برای تبادلات اقتصادی چین را در اختیار دارد در این زمینه آماده همکاری و تعامل خواهد بود.

نگاهداری ایران و چین را دو تمدن بزرگ در آسیا و جهان دانست و گفت: تبادل هیات‌های مخلتف پارلمانی دو کشور باید صورت گیرد تا همکاری‌های حوزه قانون گذاری و تبادل تجربیات حکمرانی تقویت شود.

زونگ پی وو، سفیر چین در تهران، نیز در این نشست مرکز پژوهش‌های مجلس را از مهم‌ترین نهاد‌های ایران دانست و گفت: روابط ایران و چین در ابعاد مختلف می‌تواند توسعه پیدا کند و زمینه‌های همکاری مشترک زیادی وجود دارد که بخشی از این همکاری‎‌های در حوزه علمی و پژوهشی قابل تعریف است.

وی با اشاره به وقایع غزه، عنوان کرد: چین از آتش‌بس پایدار در غزه حمایت می‎کند و بر اصل احترام به حقوق فلسطین تاکید می‌کند.

 وی با بیان اینکه همکاری راهبردی جمهوری اسلامی ایران و چین برخلاف مسافت بین دو کشور بسیار نزدیک و سازنده است، ادامه داد: در حال حاضر سطح روابط ایران و چین راهبردی است. در زمینه اقتصادی دو کشور دستاورد‌های زیادی داشتند که باید استمرار داشته باشد و تقویت شود.

پی وو، با اشاره به سفر اخیر خود به شهر تبریز و ظرفیت‌های شمال غرب ایران در حوزه ترانزیت، گفت: در زمینه پروژه راه، جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های مهمی و ارزشمندی در این زمینه برخوردار است.

سفیر چین در تهران با تاکید بر اینکه پکن از سیاست‌ها و حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای و بریکس حمایت می‌کند، در پایان سخنان خود برای تبادل تجربیات در زمینه قانون گذاری و تبادل هئیت‌های پارلمانی اعلام آمادگی کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار