عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی خلأ‌های قانونی و نبود همکاری بین المللی را عامل جنایات گروه‌های تروریستی دانست.

انجمن حمایت از قربانیان تروریسم در نشستی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی به بررسی ابعاد حقوقی جنایت  عملیات موسوم به فروغ جاویدان توسط منافقین پرداخت. 

در ابتدای این نشست محمد حسن بصیری پور  پژوهشگر مسائل ایران در خصوص تاریخچه سیاسی این سازمان در پیش و پس از انقلاب اسلامی نکاتی را مطرح نمود. در ادامه توضیحاتی درباره اقدامات خشونت بار و تروریستی سازمان منافقین در کشورها و نقاط مختلف جهان و همچنین کمک به رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی داد و به تشریح علل عملیات این سازمان علیه مردم کشور با نام فروغ جاویدان پرداخت.

 او در ادامه این سوال را مطرح کرد که باتوجه به اسناد و مدارک موجود از جنایات  سازمان مجاهدین خلق در عملیات موسوم به فروغ جاویدان از جمله آتش زدن بیمارستان امام خمینی (ره) ، کشتار مردم غیر نظامی در شهر اسلام آباد ، بکارگیری کودکان جدا شده در این عملیات و بسیاری دیگر از این قبیل جنایات که با عنوان ارتش آزادی بخش ایران انجام شده است. آیا می‌توان گفت  جنایت جنگی ، نسل کشی و نقض کنوانسیون حقوق کودکان توسط این سازمان تروریستی در این عملیات صورت گرفته است؟

همچنین محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این نشست سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را سازمانی خشونت‌گرا معرفی کرد و گفت: با گسترش ابعاد فعالیت و حضور عملا یک سازمان تروریستی بین المللی تلقی می شود که بهتر است از کشورهای دیگر هم در مسیر برخورد با آنها دعوت به  همکاری شود.

وی یکی از موانع گسترش همکاری و فعالیت علمی در این حوزه را محدود کردن مساله به بعد امنیتی حاکم بر آن دانست که می‌تواند بررسی ابعاد اجتماعی، روانشناختی و حتی حقوقی اقدامات این فرقه خشونتگرا را تحت تاثیر قرار دهد. 

وی اقدامات این فرقه در عملیات فروغ جاویدان را با توجه به اسناد و مدارک موجود مصداق عناوینی چون جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی دانست و افزود:  منافقین به دلیل انجام بمبگ ذاری، قتل، کشتار غیر نظامیان، تخریب اماکن غیر نظامی،‌ کشتن اسرای جنگی، حتی شکنجه اعضا، خود، جداکردن اجباری فرزندان اعضا، ازدواج و طلاق اجباری فرقه ای، مرتکب عناوین مختلف مجرمانه داخلی و بین المللی از جمله ترور، جنایت جنگی و حتی جنایت علیه بشریت شده اند که با استفاده از ظرفیت داخلی و بین المللی باید مورد تعقیب قرار گیرند. 

وی تاکید کرد پیگیری جنایت سازمان ها و گروه های تروریستی نیازمند وجود زیرساختاهای قانونی  چه در بعد شکلی و چه ماهوی است که متاسفانه در حوزه قوانین داخلی و همکاری‌های بین المللی به تناسب میزانی که ما از تروریسم صدمه دیده ایم و در معرض خطر آن هستیم رشد نیافته است.

این متخصص حقوق کیفری محدودیت های قوانین داخلی را یکی از موانع بررسی مناسب و کارآمد جنایات تروریستی و حتی جنایات جنگی ارتکاب یافته توسط گروه های تروریستی دانست و افزود: باید خلاهای قانونی حداقل برای آینده رفع شود.

 عابدینی عضو هیات علمی و پژوهشگر حقوق بین الملل درباره این موضوع عنوان داشت: عضویت جمهوری اسلامی ایران در دادگاه بین المللی می تواند یکی از راهکارهای مقابله با تروریسم در قالب جنایت علیه بشریت باشد. به نظر می رسد از این طریق بتوان بهتر اقدامات تروریستی را مورد پیگیری قضایی بین المللی قرار داد. ابزار دیگر استفاده از سازوکار صلاحیت جهانی در نظام حقوقی ایران و بسیاری از کشورهای جهان است. 

وی گفت: عملیات فروغ جاویدان را می توان یک نوع مخاصمه بین المللی تلقی کرد که در جریان آن جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت رخ داده است. چون مرتکبین در کشورهای اروپایی مثل فرانسه ، آلمان، سوئد و آلبانی حضور دارند می توان در محضر محاکم داخلی کشورهای اروپایی و همچنین در دیوان اروپایی حقوق بشر به طرح دعوا پرداخت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار