برنامه مناظره شبکه خبر با حضور ۲ نماینده موافق و مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت دولت چهاردهم به تحلیل برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت پرداخت.

برنامه مناظره شبکه خبر با حضور ۲ نماینده مجلس شورای اسلامی که یکی موافق و دیگری مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت دولت چهاردهم (محمدرضا ظفرقندی زاده) به مجلس هستند به تحلیل برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت پرداختند.

فاطمه محمدبیگی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و نماینده مخالف ظفرقندی در ابتدا  گفت: وزارت بهداشت ما با چالش‌های زیادی مواجه است و اکنون یکی از چالش‌ها این است که این نظام سلامت باید جای خود را در حاکمیت سلامت پیدا کند. مثلا جایگاه طب‌های سنتی و پیشگیری و بهداشت مشخص نیست. افزایش ۲ برابری هزینه کرد مردم را داریم. مشکلات زیادی برای تامین دارو داریم و در بحث ارز هم مسائلی داریم و از طرفی با پدیده سالمندی مواجه هستیم. کاهش رشد جمعیت نیز وجود دارد و اینها چالش‌های نظام سلامت هستند و در این زمینه انتخاب وزیر بهداشت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: البته پس از انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی در نظام سلامت افتاده است، اما نسبت به آنچه که باید به آن برسیم کمی فاصله داریم.

منصور علیمردانی عضو کمیسوین بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و نماینده موافق وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: ما اول باید نیروی کارآمدی را در نظام سلامت خود تربیت و حفظ کنیم تا این نیرو بتواند در زمینه هزینه ما را کمک کند. از سوی دیگر باید پیشگیری را بر درمان ترجیح دهیم تا هزینه‌های مادی و جانی ما کمتر شود.

وی گفت: ما در مدیریت مشکل داریم. اکنون محور مدیریت‌ها پزشک هستند. اگر پزشک بودن لازم هم باشد کافی نیست و کسی که می‌خواهد کار مدیریتی انجام دهد در کنار درس پزشکی خواندن باید دوره مدیریتی هم دیده باشد.

محمدبیگی اظهار کرد: اگر به عنوان مخالف ایشان حرف می‌زنیم نادیده گرفتن توانایی آقای ظفرقندی نیست. اما مخالفت ما چند دلیل دارد. برنامه ایشان مقداری و ترکیبی از برنامه‌های دولت‌های پیشین است و اتفاقا از اولویت‌های برنامه‌های ما در کمیسیون بود. برنامه ایشان بسیار آرمانی است. اما اگر به عنوان برشی ۴ ساله به آن نگاه کنیم برنامه فاقد اولویت بندی است؛ برنامه از خط مشی پیگیری نمی‌کند و فاقد برنامه ریزی است و بیشتر این برنامه موضوعاتی بلند مدت را در نظر گرفته است. ایشان بیشتر مدیریت دانشگاه را بر عهده داشته‌اند و اینکه بتوانند به عنوان وزیر به خوبی اقدامات فرا بخشی را انجام دهند مسئله است و من نگرانم مدیریت ایشان مدیریت پر چالشی باشد.

نماینده مخالف وزیر پشنهادی ادامه داد: بنده بیش از ۲۰ سال است که در جامعه پزشکی هستم. هر زمانی که ایشان مدیریت داشته‌اند جامعه پزشکی بسیار ناآرام بود و ایشان بیشتر اولویت‌های صنفی  آن هم با رویکرد سیاسی تند و اطلاح طلبی داشتند. یک بررسی و جست‌وجو کنیم و توییت‌ها و موضع‌گیری‌هایی که ایشان در سال ۸۸ داشتند و موضع‌گیری‌هایی که در اغتشاشات ۲ سال پیش داشتند را یادمان بیاید. ایشان زن زندگی آزادی را جنبشی پاک می‌دانستند و صحبت‌هایی که درباره موضوع سوریه داشتند را فراموش نمی‌کنیم. رهبری گفتند یک وزیر باید از بن دندان به نظام ما معتقد باشد، اما در موضع‌گیری‌های ایشان به هیچ وجه نگاه درستی به نظام ما وجود ندارد.

علیمردانی نماینده موافق وزیر پیشنهادی گفت: ایشان پایه گذار جراحی عروق در کشور ما بودند و در زمان جنگ و در مواقع اظطراری در جبهه حضور داشتند و خدمات ایشان قابل انکار نیست.

وی ادامه داد: من با دکتر ظفرقندی صحبت کردم و عنوان کردند که نامه ایشان به بشار اسد قبل از حمله داعش به سوریه و فرمایشات هبری بوده است. نامه ما به بشار اسد برای آن بود که بشار اسد هم دکتر است و عنوان کردیم که با مردم خود رفتار درستی داشته باشد و این صحبت شخص دکتر ظفرقندی بود.

وی ادامه داد: ما باید مجموع برآیند رفتار را ببینیم. باید همه موضع‌گیری‌ها را ببینیم که آیا رفتار‌ها هم‌مسیر با نظام ما است یا خیر. رهبری از تعامل و همکاری صحبت کردند و عنوان کردند که حتی گاهی اوقات باید اغماض و چشمگیری داشته باشیم و رهبری از تعامل سازنده گفتند. وزارت بهداشت، وزارتخانه سیاسی نیست و ما باید مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند را مبنای کار خود بدانیم. مطمئنا هیج وزیری نباید موضع سیاسی داشته باشد.

محمدبیگی گفت: ما خیلی از توییت‌ها و دیدار‌های ایشان به عنوان مثال دیدار با آقای حجاریان را اغماض می‌کنیم. این دوستان حتی از واکسن داخلی هم هیچگاه حمایت نکردند و این را هم اغماض می‌کنیم. رفتار‌ها و نامه‌های ایشان مانند بنزینی بر روی فتنه‌ها بود.

وی افزود: استعلام ایشان از سایر نهاد‌های امنیتی نیز هنوز اعلام نشده است. من درخواست می‌کنم که این استعلام‌ها را به ما برسانند.

وی گفت: از دکتر پزشکیان تشکر می‌کنم خیلی از وزرای پیشنهادی از افراد انقلابی هستند، اما متاسفم چرا سیاسی‌ترین فرد تندرو اصلاح طلب را در حوزه خودشان گذاشته‌اند.

محمد بیگی گفت: اولین  بند برنامه ایشان درباره تحریم‌ها و سایر مسائل در این زمینه است و این یعنی سیاسی‌ترین برخورد با مشکلات. این مسئله یعنی تنها بازگشت به برجام و اف‌ای‌تی‌اف را ایشان در نظر دارند. نمی‌توانیم برنامه راهبردی بدهیم، اما همه چیز آن را اهداف سیاسی در نظر گرفته باشد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود: گروه‌های تکفیری در سوریه مردم را می‌کشتند، اما آیا بشار اسد مسئول کشتار مردم بود؟ اینها اشتباهات عجیبی است. شخیت ایشان شخیت درستی است، اما آیا نامه‌ای درباره حمایت از کودکان و حمایت از اعتراضات دانشگاهی آمریکایی‌ها زده‌اند؟ یا مثلا برای مردم فلسطین اظهار ناراحتی کرده‌اند؟ نمی‌توانیم از این شاخص‌ها بگذریم. این سخنان دکتر ظرقندی خوراک رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های معاند است.

وی تصریح کرد: اولویت ما درد مردم و پیشگیری و تربیت دانشجوی پزشکی است. ایشان مخالف افزایش ظرفیت پزشکان هستند.

علیمردانی گفت: ما ناترازی را در وزارت بهداشت می‌بینیم. هنوز مطالبات پرستاران را نداده‌ایم. باید بحث تخصصی کنیم که مشکلات مردم را چگونه باید حل کرد

نماینده موافق افزود: نظر ایشان درباره واکسن این بوده که هر واکسنی تایید شود باید استفاده کرد؛ ما بی تاثیری فایزر و مشکلات آسترازنکا را داشتیم و من از ایشان پرسیدم که در گذشته چه موضعی درباره واکسن گرفتند که عنوان کردند باید از هر واکسنی که دسترسی داریم استفاده کنند و داخلی و خارجی تفاوتی ندارد.

وی ادامه داد: درباره تحریم‌ها گفتید. آنها مریض‌ها را و مواد اولیه دارو‌ها را مورد هدف قرار داده‌اند و اینها ظالمانه است و وقتی یک نفر در یک هفته برنامه را بنویسد نمی‌تواند جمله بندی‌ها را دقیق بررسی کند. انتطار ما از مجلس آن است که ببینند که آیا فرد پیشنهاد شده توانایی رساندن وزارت بهداشت به هدف چشم انداز را دارد یا خیر.

علیمردانی درباره مواضع ظفرقندی زاده درخصوص جنبش زن زندگی آزادی و اغتشاشات، گفت: این را باید از خودشان بپرسیم و نمی‌توانم موضعی را عنوان کنم.

محمدبیگی اضافه کرد: امیدوارم مجلس با رای عدم اعتماد به آقای ظفرقندی کشور را از چالش‌هایی که برای مردم پیش خواهد آمد نجات دهد. اگر مجوزی برای برائت از موضع‌گیری‌هایشان از محور مقاومت دارند به کمیسیون بهداشت ارائه  دهند. هر چند محور دید ما حال افراد است.

علیمردانی گفت: امیدواریم معیار قضاوت‌های ما برای رای دادن یا ندادن، برنامه‌ها برای رفع مشکلات باشد و اگر بنای ما موضوعات سیاسی باشد آن وزارتخانه کار خود را انجام نمی‌دهد. ما باید درباره توانایی رفع مشکلات مردم حرف بزنیم.  

این نماینده موافق خاطرنشان کرد: ما معتقدیم دکتر ظفرقندی در بخش دولتی و خصوصی تخصص دارد و می‌توانند پزشکی را به مسیر درستی ببرد و دفاع ما دفاع فنی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار