فرمانده انتظامی قصرشیرین گفت: از ابتدای ماه صفر و آغاز رسمی پیاده روی اربعین تاکنون ۲۶ هزار و ۱۷۰ نفر زائر مرز خسروی را برای تردد و عزیمت خود به کربلای معلی انتخاب کرده‌اند.

سرهنگ ایمان مرادی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع این تعداد زائر هفت هزار و ۳۰۰ نفر روز گذشته (۲۰مرداد) از مرز خسروی عازم عتبات عالیات برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین شدند.

وی ادامه داد: از مجموع ترددهای انجام شده در پنج روز سپری شده ماه صفر ۲۱ هزار و ۸۵۸ نفر را مسافران و زائران خروجی تشکیل می دهند که ۱۹ هزار و ۵۱۶ نفر ایرانی و بقیه عراقی بوده اند و چهار هزار و ۳۱۲ نفر نیز پس از انجام زیارت از طریق مرز خسروی به کشور بازگشتند که ۲ هزار و ۷۸۲ نفر آن ها زوار ایرانی هستند.

فرمانده انتظامی قصرشیرین گفت: از مجموع ترددهای صورت گرفته از مرز خسروی هفت هزار و ۳۰۰ نفر مربوط به روز گذشته است که هر قدر به اربعین نزدیک می شویم شاهد سیر صعودی رفت و برگشت زائران از این مرز به عنوان نزدیکترین و آسان ترین مسیر عزمیت به کربلای معلا و عتبات عالیات هستیم.

مرادی همچنین با اشاره به زیرساخت های مناسب مرز خسروی و فعالیت ۲۴ ساعته پایانه آن برای تردد زوار یادآوری کرد: از زائرانی که قصد عزیمت به کربلا را دارند دعوت می شود پایانه خسروی را برای سفر معنوی خود انتخاب کنند.

وی همچنین با اشاره به تامین امنیت صد درصدی زائران اربعین در پایانه خسروی گفت: پلیس همه توان و ظرفیت خود را برای تحقق این مهم به کار گرفته و شبانه روزی در حال خدمات رسانی به زوار است.

او اضافه کرد: اکنون ۵۸ گیت (خروجی) ۲ کاربره برای خدمات رسانی به زائران فراهم است که در صورت افزایش تعداد زوار قابلیت افزایش به ۱۰۰ مورد را دارد ضمن اینکه معطلی زائران با اجرای سامانه یکپارچه گذرنامه در مرز به کمتر از پنج ثانیه رسیده است.

مرادی ادامه داد: بیش از ۲۷۰ هکتار پارکینگ با امکانات حفاظتی و نگهبان و روشنایی برای خودروهای شخصی زائران پیش بینی شده و اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی نیز به منظور انتقال و جابجایی زائران به پایانه خسروی فعالیت شبانه روزی دارند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.